مصاحبه با حمیدرضا فتائی نوازنده سازهای کوبه ای کشورمان + فیلم

به گزارش رکنا، حمیدرضا فتائی از نوازندگان حرفه ای کشورمان در زمینه سازهای کوبه ای است که مصاحبه مفصلی را با او انجام داده ایم.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من حمیدرضا فتائی هستم نوازنده و مدرس پرکاشن. متولد 30 بهمن 1375. تحصیلات من لیسانس نوازندگی از دانشگاه فرهنگ و هنر واحد 46 است.

شما نوازنده سازهای کوبه ای هستید؛ به طور دقیق بفرمایید چه سازهایی و چه شد سراغ این سبک سازها رفتید؟

من نوازنده کاخن، کونگا، جیمبی، بندیر هستم. قبلا ساز پیانو می زدم و به اصرار یکی از دوستانم که می گفت تو ریتمت خیلی خوب است و درک ریتمت بالاست سراغ سازهای دیگر رفتم. خلاصه یک ساز خریدم و شروع کردم به کلاس رفتن و تمرین کردم و اجرای متعدد.

پشیمان نیستید که پیانو را رها کردید؟ چراکه در بین اینهمه ساز انگار مردم بیشتر با پیانو و گیتار ارتباط برقرار کرده اند!

حقیقتا کمی؛ چون الان به آن احتیاج دارم.

مهم ترین ویژگی سازهای کوبه ای چیست؟ از نظر سبک نواختن و تاثیر شنیداری؟

ببینید کلا موسیقی 2 رکن اصلی دارد؛ ملودی و ریتم. شما فکر کنید که من بیایم با شما حرف بزنم. یک کلمه را سریع بگویم. یک کلمه خیلی طول بکشد. خب این هیچ ریتمی ندارد دیگر. مثلا شما به دوست تان می گویید؛ سلام، چطوری، خوبی؟ این خودش دارای ریتم است. حتی شما زندگی تان هم دارای ریتم است. صبح از خواب بیدار می شوید. صبحانه میل می کنید و....

یک سوال برایم همیشه پیش می آید و آنهم اینکه نوازندگان سازهای کوبه ای آیا دست شان درد نمی گیرد از شدت کوبیدن روی ساز؟

ببینید؛ هر کاری که بخواهید انجام بدهید باید تکنیک آن کار را بلد باشید. ساز های کوبه ای هم دقیقا همین طور است. شما با محکم زدن که کاری را جلو نمی برید. با تکنیک و تمرین می توان به صدای خوب از ساز رسید. مثل این می ماند که من آشپزی اصلا بلد نباشم بیایم غذا درست کنم. قطعا اولین بار یا دستم را می برم یا می سوزانم خودم را. پس تکنیک بلد نیستم. اگر تکنیکش را بلد باشم مشکلی پیش نمی آید.

کاخن از سازهای بسیار موثر در ریتم و ملودی آهنگ هاست اما از قدیم فکر نمی کنم زیاد استفاده می شد؛ قدمت این ساز و جایگاهش را در جهان و کشورمان بفرمایید.

ببینید این ساز برای کولی های اسپانیا بوده. روی اینها ضربه می زدند و خوشحالی می کردند؛ رقص و پایکوبی. بعد از مدتی مدام این ساز پیشرفته می شود و به این شکلی که الان هست می رسد. اصلا معنی کاخن Cajon در اسپانیا یعنی جعبه. در کشور ما خدا را شکر کاخن خوب جا افتاده در ارکسترها. در اجراهای لایو که ببینید قطعات آنپلاگد استفاده می شود. خب این ساز نسبتا ساز جدیدی است حدود 35 الی 40 سال قدمت آن است؛ خیلی البته مطمئن نیستم برای مدت تازه بودنش.

آیا در سازهای کوبه ای هم می توان احساس را دریافت کرد؟

اصلا شک نکنید. ببینید در ریتم ما یک مقوله ای داریم به نام Metronome که با استفاده از آن ریتم را کنترل می کنیم که تند یا کند نشود. اگر بخواهیم فقط به مترونوم گوش بدهیم و مثل رباط ساز بزنیم که نمی شود؛ پس آن صدای مترونوم را باید با درون با قلب مان احساسش کنیم تا بتوانیم ریتم بنوازیم و باید درکش کنیم. شما ساز هنگ درام را ببینید کوبه ای است ولی احساس هم دارد. هر سازی برای خودش احساس خودش را دارد. ریتم های ساز کونگا احساس نشاط به آدم می دهد. حداقل برای من اینطور است.

چرا تاکید موزیسین ها این است که آهنگ ها را با هدفون بشنویم؟ بارها این کار را کرده ام ولی باز هم در گوشم صدای بعضی سازها غالب بوده است نه همه.

ببیند در موسیقی مقوله ای داریم به نام میکس و مسترینگ که حرفه بسیار جذابی است و نیازمند اطلاعات درست است. ببینید سلیقه هر میکس منی متفاوت است. تجربه هر میکس منی با فرد دیگر فرق می کند. در هدفون شما اجزای موزیک را تفکیک شده می شنوید.

مهم ترین مشوق های شما در راه موسیقی چه کسانی بوده اند؟

مشوق من پدر و مادرم بودند. جمله پدرم همیشه در گوشم است: درآمد از راه تدریس همیشه برکتش زیاده.

بین این سازها که می نوازید کدام یک را مظلوم تر می دانید؟

هیچ کدام را.

شما در کنسرت کدام یک از خوانندگان کشور حضور داشتید و به عنوان نوازنده کدام ساز؟

من با نیما رییسی، فریدون آسرایی، ارکستر بادی تهران و ... همکاری کرده ام که نوازنده کونگا بودم.

فرمودید ارکستر بادی؛ درحالی که شما سازهایتان کوبه ای است! درباره این کنسرت کمی برایمان بگویید.

ارکستر بادی شامل سازهای بادی و سازهای کوبه ای است ولی کلا به اسم ارکستر بادی مشهور است؛ سازهای بادی + درامز + بیس + پرکاشن

خاطره ای هم از اجراهایتان دارید؟

یکی از خاطره هایم لحظه سال تحویل 1401 است که با بند ارکستر بادی روی استیج بودیم و کلی کیف کردیم.

آهنگسازی هم کرده اید با همین سازها به تنهایی؟

هنوز خیر.

شما از آن دست نوازندگانی نیستید که دل تان بخواهد خوانندگی هم کند؟

اصلا به خوانندگی علاقه ندارم.

در فکر ارائه آلبوم بی کلام نیستید؟

حقیقتا یک کارهایی دارم می کنم ولی بعدا پخش می کنیم.

موسیقی چقدر نیاز به تمرکز و آرامش اعصاب دارد؟

ببینید همه فکر می کنند که موزیسین ها دغدغه ندارند در صورتی که اینطور نیست. شما وقتی که ساز می نوازید آرامش پیدا می کنید. اگر شما مدام تمرین کنید ناخودآگاه تمرکزتان بالا می رود.

برنامه کاری تان در آینده؟

من در حال حاضر تدریس می کنم در غرب تهران. سال جدید ان شاالله تنظیم را هم به صورت جدی دنبال می کنم.

و حرف ناگفته؟

روی حرف هیچ کس حساب نکنید. من ضربه خوردم. شما نخورید. خیلی از مدرسین تمبک هستند که کاخن تدریس می کنند. نت های تمبک می دهند به هنرجویان درصورتی که هر سازی متد خودش را دارد.

کدخبر: 979040 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟