اینکه نسل جدید مارادونا را نمی شناسد چیز عجیبی نیست / نسل جدید باید تاریخ بداند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آیا مهم است که بدانیم نسل زد ، آلفا، بتا و هرچه بعد از آن بیاید و برود؛ چه ویژگی هایی دارند؟ مهم است که بدانیم آنها به چه چیزهایی می اندیشند؟ قطعا اهمیت این مهم زمانی روشن می شود که می خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. 

آیا اینکه از نسل جدید سوالاتی بپرسیم و جوابش را ندانند عجیب است؟ اینکه از آنها بپرسیم آیا می دانید که مارادونا کیست و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال 1998 به چه کسی رسید و برای پختن قیمه دو قاشق رب لازم است یا پنج قاشق و پاسخش را ندانند جای تعجب دارد؟ آیا این یک حُسن است یا عیبی بزرگ؟

حال از زاویه ای دیگر باید به ماجرا نگریست. آیا اینکه ما نمی دانیم چطور می توان در سیستم عامل اندروید یک اپلیکیشن را هاید کرد و برای تلگرام پسورد دو مرحله ای فعال کرد و چطور می توان تنظیمات تصویربرداری با کیفیت 4k را فعال کرد می بایست از نظر آنها عجیب باشد و ما را مورد شماتت و تمسخر قرار دهند؟

قطعا پاسخ خیر است. ما از آنها توقع داریم اگر چیزی را از دنیای دیجیتال امروز نمی دانیم به ما بیاموزند در صورتی که خودمان تلاشی برای شناساندن تاریخ و گذشته مان به فرزندانمان نمی کنیم. در این راستا، با محمدرضا نیک نژاد، کارشناس حوزه آموزش به گفت و گو نشستیم تا ببینیم آیا کم بودن اطلاعات عمومی در نسل جدید، به مثابه یک ایراد در آنهاست یا خیر؟

او در ابتدا با اشاره به اینکه لزومی ندارد اطلاعاتی که نسل های گذشته داشته اند را نسل های جدید هم داشته باشند، گفت: این به گونه ای است که بسیاری از اطلاعاتی که آنها دارند را ما نداریم.

نیک نژاد در ادامه گفت: هر نسلی، دغدغه های خودش را دارد. نسل امروز، با انبوهی از اطلاعات جهانی که به شکل دموکراتیک در اختیار آنها قرار گرفته درگیر هستند. اطلاعاتی که در گذشته برای ما وجود داشته محدود و کانالیزه بود. در زمانی که به نظر اطلاعات محدود بود، مارادونا در آن دنیای محدود، شخصیتی بسیار درخشنده بود و نسل های زیادی او را می شناختند یا اینکه دانستن پایتخت کشورها جزء اطلاعات عمومی رایج به حساب می آمد؛ اما آیا الان هم دانستن آنها لازم است؟ 

نیک نژاد با اشاره به اینکه لزومی به دانستن این موارد توسط نسل جدید وجود ندارد گفت: به جای اینها، نسل جدید صدها اطلاعات دیگر دارند که برای نسل های پیشین و فعلی راهگشا هستند و نسل های گذشته، از آن بی اطلاع هستند. باید بپذیریم که نسل جدید خیلی توانا تر است و هوش عملی بیشتری دارد. آنها منطقی و اهل گفت و گو هستند و این ویژگی ها آنها را در جایگاه بهتری قرار می دهد.

این کارشناس حوزه آموزش در ادامه تاکید کرد: ما نیز در دوران خودمان درگیر انفجار اطلاعات بودیم؛ ولی هرچه جلوتر می رویم این اطلاعات گسترش پیدا می کند. همیشه در رویارویی ایده ها، فرهنگ ها و مهارت هایی که از دل دنیای قدیم با دنیای جدید ایجاد می شود، شخصیت ها ساخته می شوند. همچنین این را باید دانست که نه نسل جدید حرف کامل را می زنند و نه نسل قدیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه می بایست به نسل جدید تاریخ را آموخت تاکید کرد: این را باید دانست که هوش هیجانی نسل جدید بسیار قوی است و می بایست به آنها در خصوص اینکه گذشتگان چه کرده اند نکاتی را آموخت. نسل قبل تجربه، دانش و مهارت هایی دارد در طی زندگی به دست آورده است. باید دانست همکاری اینها اتفاقات بهتری می افتد تا در حالتی که تعارض به وجود بیاید و بخواهیم هم دیگر را کنار بگذاریم. این نسل باید بخش مثبت اطلاعات ما را دریافت کند. ما باید به بچه هایمان یادآوری کنیم که آزادی که امروز دارند حاصل جانفشانی های افرادی است که در گذشته های دور برای پاسداری از ارزش های ما کرده اند لذا نباید تاریخ را از دست داد.

این کارشناس حوزه آموزش افزود: باید امیدوار بود که نسل قدیمی، در چنین مواقعی، با تساهل بیشتری با نسل جدید برخورد کند. باید دانست که جهان آینده دست این بچه هاست؛ چه بسا یکی از خوشبختی هایمان این است که با این نسل زندگی می کنیم و این نسل را می بینیم و می شناسیم. جوان ها نیز رفته رفته مسیر خودشان را پیدا می کنند همچنان که ما هم راهمان را پیدا کردیم.

محمدرضا نیک نژاد در پایان گفت: باید به این نسل بگوییم موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خیلی متزلزل است و ممکن است این موقعیت را از دست بدهند. می بایست این جنس تجربه های تاریخی به جوانان منتقل شود و تنها راه آن نیز تعامل و گفت و گو است که جوانان در آن مهارت زیادی دارند و ما نیز باید تلاش کنیم به این ابزار دست پیدا کنیم.

کدخبر: 978118 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟