اپیدمی جدید در آموزش و پرورش/ والدین زنگ مرگ مدرسه را زده اند/ کتب درسی به «نسل زد»هیچ چیز جدیدی ارائه نمی دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دو روز پیش، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش امروز در نشست خبری گفت که این وزارتخانه با وزارت ارتباطات در حال رایزنی است تا به مدت ۱۰ تا۱۱ روز اینترنت بین الملل (برای امتحانات نهایی) قطع شود.

گذشته از آنکه وزارت ارتباطات به سرعت این موضوع را تکذیب کرد؛ ولی این اظهار نظر نشان از آن دارد که مسئولانی در صدر سیستم آموزش و پرورش کشور هستند که حتی نمی دانند در عصر حاضر، که کشورهای قدرتمند، آنهایی هستند که اطلاعات در دست دارند، بستن و قطع کردن، (به هر منظوری) فقط عقب ماندگی کشور را به صورت دانش آموزانی می کوبد که با سرعت همراه با جهان پیش می روند ولی دریغ از نظام آموزشی ای که بتواند با سرعت آنها همگام شود. 

سامان سلامیان، پژوهشگر و مدرس تخصصی ریاضیات در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: برای کنکور ، یکی دو ساعت قطع کردن اینترنتِ برخی آنتن های نزدیک به حوزه ها را قطع کردند و دیدند که چه شد؛ حالا اگر 11 روز این اتفاق بیفتد دو نشان بیشتر ندارد، یا این مسئول نمی داند امتحان نهایی چیست یا اینکه فقط  برای اینکه به صدر اخبار بیاید این جمله را گفته است.

علمی که آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه می دهد در برابر دانسته های بچه ها «هیچ» است

وی در ادامه تاکید کرد: علمی که نظام آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه می دهد، از دانسته های آنان بسیار عقب تر است و این مهم؛ مرگ مدرسه را به خوبی نشان می دهد. با توجه به سرعت تولید علم، مدارس خیلی عقب  مانده اند و سیستم تعلیم و تربیت، خیلی دیر می تواند کتاب ها را به روز کند. برای مثال دانش آموزانم می گویند ای کاش در مورد آنالیز دیتا، چگونگی ساخت فایل اکسل، کار با  فتوشاپ و هوش مصنوعی مطالبی می خواندیم که بتوانیم بلافاصله آن را تبدیل به درآمد کنیم.

شهریه مدارس غیرانتفاعی  از 20 میلیون به 100 میلیون

سلامیان افزود: بسیاری از دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی تهران که شهریه مدارسشان، پارسال از 20 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان هم می رسید، از یک جایی به بعد، به مدرسه نرفتند و فقط در امتحانات نهایی با یک هفته درس خواندن، توانستند نمره خوب دریافت کنند. برخی خانواده های متمول، ترجیح می دهند، بچه هایشان را در خانه آموزش دهند و با معلم خصوصی، می توانند یک هفته ای کل امتحانات یک مقطع را پاس کنند و تمرکزشان را برای کنکور بگذارند.

کتب درسی به « نسل زد » هیچ چیز جدیدی ارائه نمی دهد

وی تاکید داشت : کتب کم محتوای آموزش و پرورش ، برای « نسل زد » هیچ چیز جدیدی ارائه نمی دهد و بچه ها بیشتر اطلاعاتشان را از یوتیوب و آپارات کسب می کنند.

موضوعی که بین دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی و دولتی اپیدمی شده است این است که نمی خواهند به مدرسه بروند و بهتر است وقتشان را برای خواندن زبان های انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی بگذارند چراکه تحصیل در این کشورها، برای زنده ماندن زبان ملی‌شان رایگان است. الان مهاجرت به سن دبیرستان و دوران متوسطه اول رسیده است و دیگر منتظر نمی مانند که دانشجو شوند و مرگ مدرسه رخ داده است.

مدارس دولتی، فقط تبدیل به محلی برای نگهداری بچه ها شده اند

این پژوهشگر در ادامه تاکید کرد: در کشورهایی که آموزش و پرورش موفقی دارند، به بچه ها به کار با اینترنت و سواد رسانه یا می دهند. در واقع مدارس به سمتی می روند که دانش آموزان با استفاده از ریاضیات، به تفکری منطقی دست پیدا کنند تا بتوانند از محتوای اینترنت به خوبی بهره ببرند. هر چه آموزش و پرورش ایران، دیرتر به این مسیر وارد شود، بیشتر ضرر کرده است. الان خانواده ها خودشان به این نتیجه رسیده اند که وقتی زبان، ورزش و هنر را در خارج از مدرسه یاد می گرفتند و الان ریاضی و فیزیک را؛ پس چه نیازی به مدرسه دارند؟ مدارس غیر انتفاعی موفق، آنهایی هستند که در برنامه خارج از چهارچوب درسی، به کشف استعداد دانش آموزان می پردازند و کارخانه ماشین سازی که فقط هوش ریاضی را می سنجید برایشان از بین رفته است. مدارس دولتی، فقط تبدیل به محلی برای نگهداری بچه ها شده اند.

مناطق محروم همچنان به ناچار گرفتار عقب ماندگی آموزش و پرورش

سامان سلامیان افزود: البته این نوع نگاه، بیشتر در والدین ثروتمند دیده می شود و این مسیر آموزشی فعلی که آموزش و پرورش پیش گرفته است، برای مناطق محروم می تواند کارساز باشد که البته همان هم با کیفیت خیلی پایین پیگیری می شود.

این مدرس تخصصی ریاضیات تاکید کرد: بچه های نسل جدید، می دانند اگر واژه ای را اشتباه بنویسند، کیبوردشان آن را اصلاح می کند و به این شکل، از هوش مصنوعی برای آموزش، به صورت نامحسوس بهره می برند. نسل جدید می داند که یوتیوب؛ بزرگترین دانشگاهی است که هر دوره های آموزشی که بخواهد، با خرید یک بسته اینترنتی، به راحتی در دسترسش خواهد بود. از پوست کردن انبه را تا ادیت کردن یک فیلم و سرچ کردن یک مقاله را می تواند در آن یاد بگیرد. بچه ها اگر سواد رسانه ای داشته باشند در این فضا برایشان مشکلی پیش نمی آید. 

وزارت آموزش و پرورش "وزارت واو" شده است

سامان سلامیان در پایان افزود: دو سال قبل، مقاله ای تحت عنوان «وزارت واو» نوشتم به این معنا که «پرورش»، سالهاست در سیستم تعلیم و تربیت از بین رفته و «آموزش» هم به همین شکل. تهران الگوی سایر شهرهاست و مطمئنا، مرگ مدرسه، که این روزها بویش به مشام می رسد، بین والدین زیادی در سراسر کشور اپیدمی خواهد شد و نمی توان جلوی آن را گرفت.

کدخبر: 893252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟