37 میلیون کودک دخانیات مصرف می کنند / ۵۰ هزار مرگ سالانه در ایران با مصرف دخانیات/ افزایش 90درصدی مصرف سیگار بین زنان 18 تا 24 سال

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات گفت: به ما فشار می‌آورند که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر فضاها سیگار فروخته شود.  تحت فشار هستیم که سیگار برگ و سیگار الکترونیکی تولید کنیم اما به شدت مخالفیم.

در سراسر جهان، حداقل 37 میلیون جوان 13 تا 15 ساله از نوعی تنباکو استفاده می کنند. پسران بیشتر از دختران مصرف دارند.

برای ادامه کسب میلیاردها دلار درآمد در صنعت تنباکو،سالانه میلیون‌ها مصرف کننده می میرند. گفتنی است محصولاتی مانند سیگار های الکترونیکی و کیسه های نیکوتین در بین جوانان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. تخمین زده می شود که 12.5 درصد از نوجوانان در منطقه اروپا در سال 2022 از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند در حالی که این رقم در بزرگسالان 2 درصد است. در برخی از کشورهای منطقه، میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در میان کودکان مدرسه ای 2 تا 3 برابر بیشتر از میزان مصرف سیگار است. صنعت تنباکو  به طور عمدی وابستگی مرگبار را به جوانان می فروشد.

در 10 سال اخیر شرکت‌های تولید دخانیات از 8 کارخانه به 28 کارخانه رسید

حمیدرضا شاهسون، دبیر شورای طرح «پاد» جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران  اواخر اردیبهشت ماه اعلام کرد: مصرف سیگار به دلیل کم‌توجهی نسبت به جلوگیری از استعمال آن با راهکارهای کارشناسی و فرهنگی در کشور در حال افزایش است، به طوری که سالانه 70 میلیارد نخ سیگار در ایران تولید، توزیع و مصرف می‌شود. در 10 سال اخیر شرکت‌های تولید دخانیات از 8 کارخانه به 28 کارخانه رسیده است.افزایش 3 برابری تولید سیگار در کشور بیانگر رشد بسیار بالای استعمال دخانیات در کشور است. 

سن مصرف سیگار به کودکان دبستانی رسیده است

شاهسون به کاهش سن اعتیاد به مصرف سیگار و سایر مخدرها و مواد توهم‌زای صنعتی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سن مصرف سیگار اکنون در کشور به کودکان دبستانی رسیده، در حالی که سیگار دروازه ورود به سایر مواد مخدر سنگین است و با فرو ریختن قبح آن، فرد سیگاری یا قلیانی به راحتی هر دود خانمان‌سوزی را امتحان می‌کند که خیلی از آنها خواسته یا ناخواسته به دام اعتیاد کشیده می‌شوند. 

رشد عجیب مصرف دخانیات در دختران زیر ۱۵ سال

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات  نیز سی ام اردیبهشت ماه امسال با بیان اینکه مصرف دخانیات در ایران رو به افزایش است، گفت: «رشد استعمال دخانیات در دختران زیر ۱۵ سال ۱۳۵ درصد رشد داشته است.»

سالانه ۳ میلیارد دلار برابر با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خرج دخانیات در کشور می‌شود

مسجدی با اشاره به اینکه سالانه ۳ میلیارد دلار برابر با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خرج دخانیات در کشور می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که دو برابر این رقم ما صرف درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید ۷۰ درصد قیمت یک بسته سیگار مالیات پرداخت می‌شود، افزود:متاسفانه در ایران این مالیات کمتر از ۲۰ درصد است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، تاکید کرد:با هر ۱۰ درصد افزایش قیمت سیگار،۸ درصد مصرف آن پایین می‌آید؛ در حالی که مافیای دخانیات در ایران سیگار را گران می‌کند، اما این افزایش قیمت به جیب مافیای سیگار می‌رود.

مسجدی با انتقاد از پایین بودن مالیات از دخانیات در ایران، خاطرنشان کرد:باید میزان مالیات دریافتی ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد، اما اکنون تنها بین ۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید براینکه تمامی مدل‌های دخانیات برای بدن مضر هستند، گفت: هرگونه الگو سازی و مشابه سازی ممنوع است و ما مخالف دخانیات با همه اشکال آن از جمله قلیان اکسیژن هستیم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات یادآور شد: مالیات دخانیات متخصصان مختلف روان شناس، جامعه شناس و اقتصاد دان دارد؛ در حالی که طبق قانون ثبت برند و مشابه سازی در محصولات دخانی ممنوع است.

مسجدی گفت: در قلیان‌های اکسیژن گاز نیتروژن استفاده می‌شود که باعث توهم زایی، سکته قلبی و... خواهد شد؛ ضمن اینکه سقط جنین به دنبال دارد.

وقوع سالانه ۵۰ هزار مرگ در ایران به دلیل مصرف دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز امروز خبر داد: ۵۰ هزار مرگ سالانه در ایران به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات رخ می دهد و میلیاردها دلار برای درمان بیماری های ناشی از دخانیات هزینه می شود. 

وی افزود: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی حفاظت از کودکان دربرابر مداخلات صنعت دخانیات است و شعار وزارت بهداشت حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی انتخاب شده است. امروز در فضای مجازی بحث تبلیغات سیگار را به شکل های مختلف می ببینیم. فرهنگ‌سازی و آموزش در کنار کاهش تولید سیگار صورت گیرد. 

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: سیگار الکترونیک در کشور مجوز تولید و واردات ندارند و آن چیزی که در کشور وجود دارد ، قاچاق است. وزارت بهداشت برای تولید مجوز نداده و همه مجوزها از ما گرفته نشده است. تولید سیگار برخلاف شعارسال است زیرا که سیگار یک مورد مضرر است. 

فرشیدی درباره قلیان اکسیژنی اظهار کرد: ما هم اکنون سیگار و قلیان مصرف می کنیم، مرکز تحقیقاتی دخانیات دانشگاه شهید بهشتی این طرح را مطرح کردند و هم اکنون در چند استان درحال اجرا است و این طرح جایگزینی برای سیگار و قلیان است. قلیان اکسیژنی وابستگی ایجاد نمی کند و تاکنون نتیجه مثبت و خوبی داشته است اما گزارش کاملی از این طرح به دست ما نرسیده است. 

وی افزود: سال گذشته باید ۱۰ هزار میلیارد تومان ازمالیات دخانیات به وزارت بهداشت داده می شد که ۵ همت آن محقق و پرداخت شد که سهم وزارت بهداشت بوده و در ساخت مرکز درمان ناباروری به کار گرفته شده است. در بیماری های قلبی ساده ترین راه پیشگیری، عملی ترین راه پیشگیری قطع مصرف دخانیات است. 

جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم در این نشست اظهار کرد: ۳۱ ماه می مصادف ۱۱ خرداد ماه روز بدون دخانیات نامگذاری شده است و همه کشور ها اقدامات و فعالیت های برای مبارزه و کاهش دخانیات انجام میدهند. 

وی افزود: شعار ملی ما حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی انتخاب شده‌است و سازمان بهداشت جهانی شعار روز بدون دخانیات را حفاظت کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات تعیین کرده است. 

جندقی گفت: شنبه ۵ خرداد به عنوان اولین روز هفته بدون دخانیات به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان دربرابر دخانیات، ضامن نسل بدون دخانیات ، یکشنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با ترویج اماکن عاری از دخانیات، دوشنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، با قوانین بازدارنده و‌موثر که می توان این قوانین بازدارنده، گرانی دخانیات باشد. سه شنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان، با جلوگیری ازنمایش و تبلیغ مصرف دخانیات، چهارشنبه به نام حفاظت کودکان و نوجوانان باجاوگیری از تولید، فروش سیگار الکترونیکی و محصولات نوپدید دخانی، پنجشنبه حفاظت از کودکان و نوجوانان با آموزش و توانمند سازی همگانی در برابر دخانیات ، جمعه به نام کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات با آموزه های دینی نامگذاری شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد: هدف ما کاهش دسترسی فیزیکی و اقتصادی سیگار است. نباید افراد پایین ۱۸ سال سیگار فروخته شود و در نزدیکی مراکز آموزشی عرضه نشود، همچنین افزایش مصرف سیگار و دخانیات در بانوان و جوانان مورد هدف قرار دادند. 

جندقی عنوان کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی دخانیات است و ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری ها و ۲۲۶ تریلیون ریال خسارت بابت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان براورد شده است وهمچنین بیش از ۵۰ درصد از مرگ های منتسب زیر سن ۷۰ سال به خود اختصاص داده است. 

بهزاد والی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این نشست درباره آمار های موجود اظهار کرد: طبق گزارش وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ مواد دخانی ۱۴ درصد از مردم، سیگار۹ درصد از مردم همچنین قلیان ۴ درصد از مردم مصرف شده است، روند مصرف دخانیات طی سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه های سنی بالای ۱۸ سال در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است .

وی ادامه داد: مصرف دخانیات طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مصرف دخانیات در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال بین زنان ۹۰ درصد و بین مردان ۳۴ درصد افزایش یافته، مصرف روزانه سیگار در این مدت بین زنان ۱۹۰ درصد و بین مردان ۴۶ درصد افزایش یافته است. هر فرد مصرف کننده روزانه ۱۳ نخ سیگار استفاده می کند.

 

کدخبر: 1000966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟