خوردن 4 وعده مرغ در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را دوبرابر کند!
رکنا: دانشمندان اخیرا نتایج یک مطالعه 18 ساله را روی 4869 نفر در جنوب ایتالیا اعلام کردند که نشان می دهد مصرف مرغ ممکن است با سرطان مرتبط باشد.
به گزارش رکنا، بین سال های 2006 تا 2024، افراد مورد مطالعه مصرف گوشت خود را گزارش کردند و محققان مرگ و میر شرکت کنندگان را پیگیری کردند. نتایج نشان میدهد افرادی که بیش از 10.5 اونس (تقریباً چهار وعده) گوشت مرغ یا سایر گوشتهای سفید در هفته میخورند، 27 درصد بیشتر از افرادی که کمتر از 3.5 اونس میخورند، احتمال مرگ دارند.
مصرف بیش از 10.5 اونس مرغ نیز به ظاهر خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را دو برابر می کند. با این حال، دانشمندان می گویند این مطالعه “به این معنی نیست که طیور باعث سرطان می شود” و پیشنهاد می کنند که روش های پخت، گوشت فرآوری شده و عدم ورزش ممکن است در این اعداد نقش داشته باشد.
نتایج یک پژوهش جدید در ایتالیا، باور رایج درباره بیخطر بودن گوشت مرغ را با پرسشهای تازهای روبهرو کرده است. محققان در این مطالعه دریافتند افرادی که بیش از ۳۰۰ گرم گوشت مرغ در هفته مصرف میکنند؛ معادل حدود چهار وعده غذایی، در مقایسه با افرادی که مصرف بسیار کمتری دارند، با خطر بالاتری از مرگ ناشی از سرطانهای دستگاه گوارش مواجه هستند.
این پژوهش که نزدیک به ۵ هزار نفر را طی حدود دو دهه زیر نظر داشت، نشان داد مصرف بیش از ۳۰۰ گرم گوشت طیور در هفته با افزایش ۲۷ درصدی خطر مرگ ناشی از همه علل همراه است. همچنین خطر مرگ ناشی از سرطانهای دستگاه گوارش در این گروه بیش از دو برابر گزارش شد. این افزایش خطر در مردان حتی بیشتر از زنان مشاهده شد.
سرطانهای دستگاه گوارش شامل سرطان معده، روده بزرگ، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا و سایر اندامهای مرتبط با گوارش هستند. پژوهشگران تأکید کردهاند که نتایج این مطالعه تنها یک ارتباط آماری را نشان میدهد و هنوز ثابت نمیکند که مصرف مرغ بهطور مستقیم عامل بروز این سرطانها است.