3 تبهکار مشهدی روی طمع مردم حساب باز کرده بودند که جواب داد

 واریزی مبالغی برای خرید کالای ارزان در فضای مجازی ، دادن بیعانه برای خرید خودرو یا اجاره باغ ویلا و... شاکیان زیادی را به پلیس فتای خراسان رضوی کشانده بود، موضوعی که نشان می داد اعضای یک باند شیادی، اقدامات شرورانه ای را با قرار دادن آگهی های جعلی در سایت های واسطه گر تکرار می کنند. این پرونده با پیگیری های کارشناسان پلیس فتا، منجر به انهدام باند شیادان میانسال در مشهد شد.

شیادان میانسال در پنجراه زمین‌گیر شدند

به گزارش رکنا، اولین رویارویی پلیس با این پرونده مربوط به سال گذشته بود. اما با وجود آغاز بررسی ها هر روز به تعداد شاکیان در مشهد افزوده می شد، تا جایی که سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گروه ویژه ای از کارشناسان این پلیس تخصصی را مأمور رسیدگی خارج از نوبت این پرونده کرد.

کارشناسان با دریافت دستور تخصصی، با دعوت از تعدادی مال باخته به منظور مشخص شدن شگرد متهمان، متوجه شدند که این شیادان با قرار دادن کالاهای ارزان قیمت یا خودروهای ارزان تر از قیمت بازار، افراد را وادار به واریز وجه کالا یا بیعانه می کرده اند و پس از دریافت بلافاصله آگهی را حذف کرده و دیگر پاسخگوی خریداران نبوده اند.

با روشن شدن چگونگی کلاهبرداری ها، مأموران با دستیابی به سرنخ های مهمی همچون شماره تلفن های استفاده شده و شماره حساب های بانکی، موفق به شناسایی چند مظنون شدند و این افراد را به پلیس فتا فراخواندند.

شیادی به بهانه کمک به مهاجران

با حضور مظنونان در پلیس فتای استان، این افراد متعجب از اتهامی که به آن ها وارد شده بود، اعلام کردند که اصلا از موضوع اطلاع ندارند. یکی از افرادی که پول های سرقتی از طریق حساب او جابه جا شده بود، در توضیح این موضوع اعلام کرد: چندین ماه قبل از خیابان شهید نواب صفوی حوالی پنجراه می گذشتم که مردی میانسال و متشخص جلوی من را گرفت.

او با انبوهی از اسنادی که به همراه داشت، اعلام کرد که در یک اقدام خداپسندانه برای کمک به مهاجران غیرقانونی حاضر در مشهد، کارهایی را انجام می دهد اما از آنجا که این افراد مدارک قانونی ندارند، امکان افتتاح حساب ندارند، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که نمی توانیم وجوه را به این افراد منتقل کنیم. او از من خواست تا یک حساب جدید باز کنم و کارت بانکی را به او بدهم، تا نه تنها مشکل این افراد حل شود، بلکه به ازای این کار مبلغی هم به عنوان اجاره کارت دریافت کنم. من نمی دانستم که این فرد یک شیاد است و قصد کلاهبرداری دارد.

فرد دیگری که از سیم کارت او سوءاستفاده شده بود، نیز در این باره اعلام کرد که در محله پنجراه فردی از او خواسته تا برای کمک به مهاجران غیرقانونی، یک سیم کارت جدید بگیرد و آن را به مبلغ 100هزار تومان به این فرد واگذار کند، بوی پول بادآورده که به مشام این فرد می خورد او بدون توجه به عواقب واگذاری سیم کارت به دیگری، بلافاصله تن به خواسته این فرد می دهد و پس از دریافت وجه از متهم جدا می شود.

در جست و جوی شیادان پنجراه

با اطلاعاتی که مظنونان فریب خورده در اختیار پلیس گذاشتند، عملیاتی گسترده و میدانی در سطح شهر آغاز شد. مأموران در عملیاتی پوششی با سرنخ هایی که در دست داشتند توانستند 2متهم 40 و 45ساله را شناسایی و دستگیر کردند.

با انتقال متهمان به پلیس فتا، این افراد در مقابل شواهد و ادله ای که نقش آن ها در این سرقت ها را نشان می داد، ناچار به پذیرفتن جرمشان شدند و سردسته باند که مردی 50ساله بود را نیز معرفی کردند.

دستگیری سرشاخه سابقه دار باند

با اعترافات متهمان و لو دادن سرشاخه این باند سه نفره، این فرد نیز در مخفیگاهش واقع در مشهد شناسایی و دستگیر شد. با انتقال متهم پنجاه ساله به پلیس فتا، بازجویی های تخصصی از این فرد که دارای سابقه کیفری مرتبط با سرقت از منازل و کالاست، آغاز شد.

در نتیجه بازجویی ها مشخص شد که این افراد با تقسیم کار، اقدامات شرورانه خود را تقسیم کرده بودند. یکی از آن ها در سایت های واسطه گر آگهی کالای ارزان را بارگذاری می کرد و پس از دریافت مبالغ آگهی را حذف می کرد، دیگری مسئول بارگذاری خودرو، اجاره باغ و... بوده که اقدام به دریافت بیعانه می کرده است.

اما نفر اصلی این پرونده با حضور در منطقه پنجراه، افراد را فریب داده و سیم کارت های آن ها یا کارت های بانکی را اجاره می کرده و از این طریق مبالغ سرقتی را با انتقال به این کارت ها جابه جا می کرده است.

قرار وثیقه سنگین برای متهمان

بررسی ها نشان داد که این افراد از دو سال قبل اقدامات شیادانه خود را آغاز کرده اند و حدود 70سیم کارت و بیش از 100کارت بانکی در اختیارشان بوده و احتمالا میلیاردها تومان از شهروندان تاکنون کلاهبرداری کرده اند. با این حال مقام قضایی با قرار وثیقه سنگین، این شیادان میانسال را برای بازجویی بیشتر، در اختیار پلیس فتا قرار داد.

منبع: شهرآرا

کدخبر: 733674 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟