تکرار سریال سرقت و جابه جایی 5 مجسمه در پارک هنرمندان

به  گزارش رکنا، سه تندیس برنزی بسیار ارزشمند و هنری که یکی از این آثار به نام "فرم هندسی" اثر شجاع الدین شهابی  به سرقت رفته است و دو تندیس و مجسمه "مرد نی لبک نواز"، "انسان و پرنده آزادی" به دلایل نامعلوم جابجا شده اند که شاید و بلکه اعتراضی در کار نباشد و این دو تندیس و مجسمه زیبا و هنری نیز مفقود اثر شود.

در طول هفته گذشته، پنج تندیس برنزی را از پایه خود جدا کرده و سه تندیس را  برده اند و دو تندیس بزرگ را به مکان دیگری از پارک هنرمندان واقع در تماشاخانه ایرانشهر به طور موقت بر روی زمین رها و انتقال یافته است.

در این جابجایی پایه های سنگی و بتونی هر پنج تندیس و مجسمه به کل تخریب شده است که به نظر میرسد اگر تنها و فقط قصد جابجایی تندیس ها و مجسمه ها مدنظر بود پایه  بتونی آنها را تخریب نمی کردند و تندیس ها و مجسمه ها بر روی پایه های خود جابجا و منتقل می شدند.

سرقت و جابجایی 5 تندیس برنزی در پارک هنرمندان

مجسمه "مرد نی لبک نواز"؛ متناسب با طراحی و المان ساخت تئاتر شهر در تهران توسط دو هنرمند، طراحی و ساخته شده است و بنابر این بود که مجسمه "مرد نی لبک زن" براساس المان و طرح ساختمان تئاتر شهر ساخته شود و آنجا نصب شود. اما تا این لحظه، این مجسمه بسیار زیبا سرنوشت بسیار نگران کننده و تکان دهنده ای دارد.

این مجسمه پیش از انقلاب ساخته شده است. اما  پس از پیروزی انقلاب این مجسمه به انبار تئاتر شهر منتقل شد تا از صدمات احتمالی آن جلوگیری شود ولی بعدها این مجسمه به پارک هنرمندان انتقال یافت.

سناریوی سرقت، جابجایی و گم شدن تعدادی از آثار، تندیس ها و مجسمه ها در آذرماه سال ۱۳۸۷ رقم خورد که هیچ گاه سرنوشت آنها مشخص نشد.

با این حال این سرنوشت نابرجام و نامجهول سرقت های آثار هنری و گرانبها تا اردیبهشت سال ۸۹ به ۱۲ مجسمه رسید که در سال ۹۸ بخشی از تندیس "تقدیس" اثر پرویز تناولی مجسمه‌ساز و هنرمند نامدار ایرانی در جنب ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان به سرقت رفت که پس از یک سال سارقان آن پیدا شد.

بااین وجود سرقت مجسمه های پرویز تناولی به همین جا ختم نشد بلکه ۴ مجسمه  از ۷ مجسمه کودکان در حال بازی در پارک دانشجو به سرقت رفت و سرنوشت آنها نامعلوم باقی ماند.

سرقت، جابجایی و گم شدن مجسمه و گاهی نیز بدلیل نگرش های سیاست زدگی و سلیقه ای در دو دهه گذشته از سطح شهر و پایتخت به سرقت و یا جمع آوری شده و  بارها و بارها  سر تیتر رسانه ها قرار گرفته است. اما مسئولین و شهرداری برنامه و فکری برای حفظ و نگهداری این آثار با ارزش و گرانبها تدوین و برنامه ای در دستور کاری خود قرار نداده اند.

آثار شاخص و مجسمه های که تاکنون ناپدید شده اند: مجسمه "ستارخان" اثری از شهریار ضرابی واقع در خیابان ستارخان، مجسمه "باقرخان" از شهریار ضرابی واقع در خیابان شهرآرا، مجسمه ٔ "صنیع خاتم" از حمید شانس واقع در پارک ملت، مجسمه "استاد شهریار" از علی قهاری در پارک دانشجو، دو مجسمه از دکتر شریعتی در پارک شریعتی از حمید شانس، مجسمه "مادر و فرزند" از هژیر ابراهیمی در شهرک غرب، مجسمه "ابن سینا" از عذرا عبدالنبی در پارک بهجت آباد، مجسمه "گوساله" در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مجسمه برنزی از روح‌ا... شمسی‌زاده در پارک استقلال تهران و مجسمه "فرم هندسی" از شجاع الدین شهابی و...

تکرار سریال سرقت و جابجایی 5 تندیس برنزی در پارک هنرمندان

تکرار سریال سرقت و جابجایی 5 تندیس برنزی در پارک هنرمندان

تکرار سریال سرقت و جابجایی 5 تندیس برنزی در پارک هنرمندان

تکرار سریال سرقت و جابجایی 5 تندیس برنزی در پارک هنرمندان

 

 

 

کدخبر: 702287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟