اهدای حکم رهبر معظم انقلاب به رئیس جدید دستگاه قضا / رئیسی: آقای اژه‌ای یک قاضی توانمند و تواناست
حجم ویدیو: 4.81M | مدت زمان ویدیو: 00:00:39

به گزارش رکنا، در این مراسم که بدلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با حضور تعدادی از مسئولان عالی کشور برگزار شده است، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری و تعدادی از مقامات کشوری، لشکری و قضایی حضور دارند.

بنابراین گزارش، دهم تیر ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیرو‌های کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته

اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم.

انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادی‌های مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد؛ و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه؛ و ثالثاً: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی؛ و رابعاً: گماردن نیرو‌های کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری؛ و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف؛ و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.

رئیس جمهور منتخب: آقای اژه‌ای یک قاضی توانمند و تواناست

آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب و رئیس پیشین دستگاه قضا گفت: باید برای این انتصاب شایسته در دستگاه قضا تقدیر و تشکر کنم. ۳۶ سال است که از نزدیک با آقای اژه‌ای همکار هستم و ایشان یک قاضی توانمند و تواناست.

وی افزود: ایشان نسبت به دستگاه قضایی آشنا و دارای روحیه انقلابی است، تطورات زمانی ایشان را دچار چرخش نکرده است و بر مبانی و اصول انقلابی پایبند هستند.

رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: در دوران دو سال و اندی مسئولیت بنده ایشان در مسولیت معاونت اول قوه قضاییه هم نسبت به مدیریت در انتصابات و مدیریت نسبت به پرونده به مجموعه ارامش می‌داد و مشاوری امین برای همه قضات بودند و برای بنده جایگاهشان ارزشمند بود.

آیت الله رئیسی افزود: آقای محسنی در بسیاری از پیشرفت ها نقش داشتند و تلاش می‌کنند بی نام و نشان باشند یعنی کارشان باشد؛ اما نامشان نباشد.

حکم رهبر معظم انقلاب به رئیس جدید دستگاه قضا ابلاغ شد

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس جدید دستگاه قضا را به وی تقدیم کرد.

همچنین رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با اهدای لوحی از زحمات آیت الله رئیسی در قوه قضاییه تقدیر و تشکر کرد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری: قاطعیت و ساده زیستی دو ویژگی شخصیتی آقای اژه‌ای است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: مسئولیت‌های جدید جناب آقایان رئیسی و اژه‌ای را به فال نیک می‌گیرم.

وی ادامه داد: ۲۸ خرداد قطعا از ایام الله است؛ انتخابات پرشوری که قاطبه مردم با همه سختی هایی که همه به آن معترض هستند به ندای ملکوتی مقام معظم رهبری پاسخ دادند. دشمنان و بعضی‌ها در داخل حرف‌هایی زدند، اما هیچکدام در مردم تاثیر نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی تصریح کرد: شخصیت جناب آیت الله رئیسی برای ما روشن است. برای شما (آیت الله رئیسی) همین افتخار بس که مقام معظم رهبری در حکمی که برای آقای اژه‌ای دادند کلمه افتخارآمیز در مورد شما به کار بردند. آنچنان تحولی در دستگاه قضا بوجود آوردند که مردم امیدوار شدند.

وی بیان داشت: در مورد آقای اژه‌ای حرف زدن زیره به کرمان بردن است. ایشان از ۱۶ سالگی طلبگی را شروع کردند و در ادامه توسط شهید بزرگوار آیت الله قدوسی به کار قضایی جذب شدند. ایشان مسئولیت‌های مختلف داشته‌اند که اگر بخواهم بشمارم تعداد آن زیاد است. از دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات که در همه جایگاه‌ها ایشان موفق بودند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: ایشان دو ویژگی دارد: اولا قاطعیت و ویژگی دوم ایشان هم ساده زیستی ایشان است. من افتخار همسایگی ایشان را دارم و زندگی ایشان یک زندگی طلبگی ساده است.

وی یادآور شد: آقای محسنی اژه ای با وجود داشتن مسئولیت های مختلف از دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات به همان روش طلبگی در مسجد محل در صف نماز جماعت می ایستادند و گاهی منبر هم می رفتند. آینده خوبی را برای قوه قضاییه در زمان تصدی آقای محسنی اژه ای انتظار دارم.

قرائت متن حکم رئیس دستگاه قضا از سوی رئیس دفتر مقام معظم رهبری

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، متن حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری را قرائت کرد.

دادستان کل کشور: همکاری سه قوه زندگی را برای مردم شیرین‌تر کند

دادستان کل کشور گفت: امیدواریم در دوران جدید، تعامل و همکاری سه قوه، زندگی را برای مردم شیرین‌تر و گام‌های موثری برای رفع مشکلات مردم برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در ابتدای این مراسم گفت: در ابتدا پوزش می‌طلبیم از عزیزانی که شایسته بود در این مجلس با شکوه حضور میداشتند؛ لیکن به جهت شرایط و محدودیت‌های کرونایی به حداقل اکتفا شده است. هم از مقامات و هم از مسئولین عالی کشوری و هم از همکاران خودم در قوه قضاییه از این جهت پوزش می‌طلبم.

دادستان کل کشور با تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری که برای دومین بار مدیریت عالی و ریاست قوه قضاییه را از درون قوه قضاییه انتخاب و انتصاب کرده‌اند، گفت: این حقیر دو بار افتخار مأموریت از ناحیه مقام معظم رهبری را در سالهای 76 و 77 و 86 و 87 از مجموعه قوه قضاییه داشته‌ام. یکی از انتظاراتی که مجموعه قوه قضاییه داشتند این بوده است که ریاست عالی قوه قضاییه از درون قوه انتخاب شود.

وی افزود: این انتظار به حق در دو سال و نیم قبل محقق شد و مدیریت عالی قوه قضاییه از درون مجموعه قوه قضاییه انتخاب شد که این دوران دو سال و اندی طول کشید و ریاست قوه قضاییه آیت الله رئیسی منتخب مردم برای تصدی پست ریاست جمهوری شدند که به ایشان تبریک عرض می‌کنم.

دادستان کل کشور در ادامه اظهار داشت: این انتظار به حقی است که برآورده شد و مجدداً برای دومین بار از ناحیه مقام معظم رهبری، مدیریت عالی و ریاست قوه قضاییه از درون قوه قضاییه با انتصاب و انتخاب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای که دارای سوابق بسیار نورانی و طولانی و تجربیات گرانقدر از قوه قضاییه هستند، صورت گرفت و از امروز تصدی این پست مهم را با انتخاب و انتصاب مقام معظم رهبری عهده‌دار خواهند شد.

محسنی اژه ای : قوه قضاییه باید ملجاء و پناهگاه همه مردم و هر تظلم خواه باشد

مراسم معارفه غلامحسین محسنی اژه ای رییس جدید قوه قضائیه

رکنا : محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضاییه با اشاره به برنامه‌های خود گفت: باید بستری فراهم شود که بشود به مردم سرویس مناسب داد و قوه قضاییه ملجا و پناهگاه هر تظلم خواه و همه مردم باشد، تاکید می‌کنم همه مردم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید قوه قضاییه اظهار کرد: از رهبر معظم انقلاب که بار دیگر با اعتماد به نفرات داخل دستگاه قضایی رئیس قوه قضاییه را انتخاب کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: اکنون به فضل پروردگار، سایر قوا و همکارانم در قوه قضاییه با قدرت و قوت این مسئولیت خطیر را دنبال خواهم کرد و از همه کسانی که در چند روز اخیر با اظهار محبت هایشان بنده را دلگرم کردند تشکر می‌کنم.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: از خداوند می خواهم درک صحیح شرایط، ادراک در عمل و توان تحمل این مسئولیت سنگین را به بنده عطا کنند و ان شاءالله همکاری همکاران و سایر قوا پشتیبان ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه محور کار ما سند تحول است و  این دوره دوره تحول و تعالی خواهد بود، ادامه داد: باید با وحدت و یکپارچگی تمام با مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی بتوانیم قدم های بلندی برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به برنامه‌های خود گفت: عدل و عدالت در همه ساحت‌ها باید گسترش پیدا کند. مبارزه جدی تر، قاطع تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه ها،  توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان تر، استفاده حداکثری از ظرفیت های مردمی برای اقدامات پیش رو باید مورد توجه قرار گیرد و سازو کار گسترش آزادی های مشروع ایجاد شود.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد ساز و کار گسترش آزادی های مشروع گفت: این موضوع نیاز به سازوکاری دارد تا بتوانیم از این آزادی ها بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی های مشروع تبلیغ و گسترش پیدا کند خیلی از کارهای خلاف انجام نمی شود.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: هنوز جا دارد مردم، خانواده بزرگ قوه قضاییه را آنگونه که هست بشناسند. باید از قوه قضاییه صیانت کامل صورت گیرد چرا که اگر کوچکترین لکه‌ای در این قوه وجود داشته باشد بلافاصله دیده می‌شود. در مورد تظلم خواهان و افرادی که با قوه قضاییه سر و کار دارند باید تکریم صورت گیرد. باید بستری فراهم شود که بشود به این افراد سرویس مناسب داد و قوه قضاییه ملجا و پناه هر تظلم خواه و همه مردم باشد، تاکید می‌کنم همه مردم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: باید به کسانی که نه زبان گفتن دارند و نه پای آمدن، نگاه و کمک ویژه داشته باشیم. الان افرادی هستند که نمی توانند وکیل بگیرند و از طرفی به قانون هم آشنا نیستند، این افراد توان پرداخت پول به وکیل و کارشناس هم ندارند بنابراین ما باید نگاه ویژه ای نسبت به این قشر داشته باشیم و در این مرحله دولت و مجلس حتما باید کمک کنند.

وی تاکید کرد: از همه رسانه‌ها و صاحبان تریبون استمداد کمک دارم. از نقد منصفانه صاحبان نظر استقبال می‌کنم و تقاضا دارم به ما کمک کنند و یاریمان دهند.

قالیباف: فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است

 رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوره جدیدی از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده، گفت: فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است و کام مردم را تلخ می‌کند و آنها هرگز این را از ما قبول نمی کنند.

محمدباقر قالیباف در مراسم تکریم روسای قوه قضائیه گفت: با شناختی که از جناب آقای محسنی اژه ای دارم و شناخت عمیق و دقیق ایشان از قوه قضاییه، حرکتی که در دوران آقای رئیسی با تلاش مضاعف آغاز شده با شتاب بیشتری به پیش خواهد رفت.

وی افزود: واقعیت تلخ این است که امروز کشور در شرایط سختی به سر می‌برد و شرایط برای مردم خصوصاً محرومین و مستضعفین سخت تر از همیشه است، هم از بعد مسائل اقتصادی چه در حوزه سرمایه‌گذاران و چه بخش محروم، هر دو طرف در آسیب هستند و هم در حوزه مسائل اجتماعی که سرمایه‌های اجتماعی ما رو به کاهش است و بزرگ‌ترین آن اعتماد مردم است که از این جهت در شرایط خوبی نیستیم و این واقعیت تلخی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: خدا را شاکریم که دوره جدیدی از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده و ما در آستانه شروع به کار و مسئولیت پذیری در یک دوره جدید هستیم که فرصت بسیار کم‌نظیری است. مردم هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت و این وظیفه بر دوش همه ماست. هیچ بهانه‌ای برای عدم موفقیت نیست. همه ما ملزم به کارآمدی و پاسخگویی در مقابل مردم، مقام معظم رهبری و در پیشگاه خداوند هستیم. ما مکلف به اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه هستیم، ملزم به این هستیم که با کارآمدی یک زندگی خوب را با اولویت محرومین و مستضعفین رقم بزنیم و مکلف هستیم با کارآمدی و پاسخگویی، ثبات اقتصادی، امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم.

وی ادامه داد: روشن است که بار اصلی این مسئولیت بر عهده دولت محترم در آینده است چرا که اساس ظرفیت‌های کشور در اختیار دولت و قوه مجریه است، اما روشن و مشخص است که دو قوه دیگر باید این فعالیت‌ها را تکمیل کنند چرا که نقش کلیدی در این همکاری، همدلی و هم‌افزایی و کارآمدی و پاسخگویی دارند و امروز باید این همدلی، همکاری و هم‌افزایی نه تنها در حد سران سه قوه بلکه تا آخرین رده‌های سطوح مسئولیت از بخشداری و فرمانداری تا همه سطوح در ارتباط وسیع و عمیق با مردم دیده شود.

قالیباف بر ضرورت هوشمند سازی سیستم‌ها برای کارآمدی و پاسخگویی و مردمی کردن و شفاف کردن فعالیت‌ها تاکید کرد و یادآور شد: حاشیه‌روی، حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است و کام مردم را تلخ می‌کند آنها این را هرگز از ما قبول نمی‌کنند. البته معنایش این نیست که ما به استقلال قوا توجه نکنیم و در جلسات کارشناسی و بررسی‌های تخصصی اختلاف سلیقه نباشد بلکه استقلال قوا طبق قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و همه مکلف به رعایت آن هستیم اختلاف سلیقه هم حتما وجود دارد و امری طبیعی است ولی مهم این است که تعامل بین قوا با تدبیر و همدلی به خروجی یکپارچه به نفع مردم منجر شود و ما تبلور رضایت خدا را در رضایت مردم با همه وجود حس کنیم و مردم هم به آن صحه بگذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما باید به سنت‌های الهی باور و ایمان داشته باشیم و هدف و نیت‌مان برای خدا و برای مردم باشد جنس کارهای ما باید از جنس کارهای جهادی و پرتلاش باشد هم خوب کار کنیم و هم کار خوب کنیم و اثربخشی آن را در جامعه ببینیم، چرا که مشروعیت ما مسئولان وابسته به نقش‌مان در زمینه‌ی عدالت و عدالت‌گستری است و امیدوارم در این مسیر حرکت کنیم. جوانگرایی و انقلاب‌گرایی هم در این چارچوب تعریف می‌شود ان‌شاءالله گام جدی برداریم و با همراهی و دعای خیر مردم انجام وظیفه کنیم.

کدخبر: 702450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟