دولت تک حزبی، بر مشکلات نظام می افزاید/ تعدد نامزدها موجب سردرگمی مردم شده

انتخابات 1400 در تاریخ 28 خرداد سال جاری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار رکنا، تا کنون شخصیت های زیادی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام آمادگی کرده اند. حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاسی و دبیرکل حزب سبز در این رابطه به خبرنگار رکنا گفت: نص قانون در انتخابات ریاست جمهوری، مورد توجه عده زیادی قرار گرفته اما مجلس شورای اسلامی تغییراتی در آن اعمال کرده است. با این حال شرایط نباید به گونه ای باشد که هرکس که کوچکترین تجربه و سوادی در عرصه مدیریتی هم ندارد، وارد حوزه انتخابات شود.

وی در خصوص تعدد نامزدهای انتخاباتی گفت: قطعاً زیاد بودن تعداد نامزدها و کسانی که مایل به حضور در عرصه انتخابات هستند، ممکن است موجب سردرگمی مردم برای انتخاب شود. با این حال به نظر می رسد کسانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می کنند بیشتر از 5 یا 6 نفر نباشند.

برای انتخابات باید فاز خود را تغییر دهیم

یکی از موضوعاتی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با آن روبرو بودیم، به تجمیع نرسیدن نظر احزاب بر سر انتخاب نامزد یا نامزدهای واحد است، کنعانی مقدم دراین رابطه گفت: متاسفانه اکنون احزاب قوی نداریم و اگر آن ها قبل از برگزاری انتخابات به یک جمع بندی واحد نرسند و نامزدهای انتخاباتی خود را به مردم معرفی نکنند، فضای مناسبی برای انتخابات فراهم نمی شود و بیشتر باعث سردرگمی مردم می شوند.

وی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات 1400 گفت: بر اساس آمارهایی از چند سال قبل روی منحنی آوردم و براساس پیش بینی های تیلور معادلاتش را بررسی کردم. در این تحقیقات به این نتیجه رسیدم که مشارکت ها با توجه به شرایط مختلف دولت ها، حرکتی سینوسی داشته است. با این حال به نظر می رسد با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داریم، اگر تغییر فازی در موضوع انتخابات نداشته باشیم، ممکن است میزان مشارکت ها به میزان 30 یا 40 درصدی برسد.

یک جناح خاص نمی تواند کشور را به تنهایی مدیریت کند

حسین کنعانی مقدم در پیش بینی وضعیت دولت سیزدهم گفت: به نظر می رسد دولت آینده، دولتی ائتلافی باشد، یک جناح خاص به تنهایی نمی تواند کشور را در شرایط کنونی مدیریت کند و باید از همه توان مدیریتی کشور استفاده کرد. اگر دولتی فقط از یک حزب خاص حمایت و استفاده کند، ممکن است نه تنها مشکلی از کشور را حل نکرده بلکه بر مشکلات نظام بیافزاید.

این کارشناس سیاسی در خصوص تاکید رهبری و نظام مبنی بر روی کار آمدن دولتی جوان و حزب اللهی گفت: منظور از جوانی، چابک بودن، فعال بودن، جهادی و انقلابی عمل کردن است. اینکه فقط روی سن نامزد تمرکز شود اشتباه است. اگر جوانی پیدا شود که همه خصوصیاتی را که ذکر شد داشته باشد، بر کسانی که از آن ها سنی گذشته و شادابی لازم جوانان را ندارند، ارجحیت دارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟