گلایه روحانی از گاندو / آمریکا در وین توبه می کند !

به گزارش رکنا،همواره بازگشت آمریکا به میز مذاکره و انجام تعهدات برجامی، از جمله مسائلی است که مورد توجه حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور قرار دارد به طوری که در آخرین سخنان خود در جمع هیئت دولت به توبه آمریکا اشاره کرد و گفت: «چه ما بگوییم و چه نگوییم دشمن این محاسبات را مشاهده کرده و دیده و در برابر قدرت این ملت سرفرود آورده است و امروز آمده برای این که بنشیند و راجع به اجرای برجام و بازگشت به تعهداتش صحبت کند. بازگشت به تعهدات در معنای دینی و مصطلح به معنای توبه است.

آمریکا آمده توبه کند و آمده می‌گوید می‌خواهم توبه کنم و به برجام برگردم.» رئیس جمهور البته در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که این توبه آمریکا باید راستی آزمایی شود: «حالا این که چقدر راست می‌گوید و چقدر در مقابل اجرا به حرفش وفادار است باید ببینیم و الان نمی‌خواهیم قضاوت نهایی کنیم. ما قضاوت تا امروز را انجام می‌دهیم. تا امروز ما می‌بینیم که آن چه ایران می‌گوید مورد قبول افکار جهانیان است.

ما می‌گوییم به تمام تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم در صورتی که آمریکا برگشته باشد و ببینیم در عمل هم اجرا می‌کند. ما حرف منطقی می‌زنیم. صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای مان را با همین ندا به گوش جهانیان می‌رسانیم. ما به دنبال این نیستیم که فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام دهیم.»

حجت الاسلام روحانی همچنین گریزی به نشست کمیسیون برجام زد که هم اکنون در وین جریان دارد و آن را یک فصل جدید دانست: «اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا جدیت کافی و صداقت لازم از خود نشان بدهد به نظر من ما در یک زمان کوتاه می‌توانیم با 1+4 مذاکره کنیم و بدون مذاکره هم آمریکا می‌تواند تعهدات خود را اجرا کند. حالا اشکالی ندارد که می‌گویند این‌ها باید تبیین شود و ما هم حرفی نداریم اما راه ما همانی است که مقام معظم رهبری تصریح کردند و همان راه را ان شاءا... به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.»

حقایق را به مردم بگویید!

رئیس جمهور در ادامه سخنان برجامی خود، به سراغ منتقدین رفت وگفت: «متأسفانه حرفی را چند سال به دروغ به خورد مردم دادند. هر چند که مردم باور نکردند اما به هر حال عده‌ای به دروغ می‌گفتند که این‌ها فناوری هسته‌ای را فروختند و تمام شد و تعطیل کردند. می‌گفتند آن جا را سیمان کردند،‌ این جا را بریدند و... اما حرف‌های دروغ الحمدلله آشکار شد.

در همین مدت مجلس مصوبه‌ای تصویب کرد که البته ما نظرمان را گفتیم و من همچنان بر نظر خود باقی هستم ولی این مصوبه یک خاصیت داشت و آن هم این بود که واقعیت توانمندی هسته‌ای ما را به خوبی آشکار کرد. می‌گفتند سازمان انرژی اتمی برود طراحی کند و غنی سازی ۲۰ درصد را اجرا کند، اما امروز می‌بینیم نه تنها ۲۰ درصد در زمان مشخص راه افتاد حتی بیشتر از آن چه مصوب شده بود تولید شد و قدرت تولید داریم.»

سخنان روز گذشته رئیس جمهور به مذاکرات و برجام ختم نشد و به گزارش ایسنا، حجت الاسلام روحانی در بخش دیگری از گفته های خود به نظر می رسید گریزی هم به سریال نوروزی گاندو زد و گفت: «پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران و دولت دوازدهم با رهبری مقام معظم رهبری و حمایت و هدایت ایشان به وجود آمد که توانستیم آمریکا را شکست دهیم. چرا با پول ملت برای این شکست آمریکا فیلم درست نمی‌کنید؟ اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید و نمایش دهید از واقعیت‌ها فیلم بسازید و حقایق را به مردم بگویید. پیروزی ملت را بگویید. نباید به مردم غیرواقعیت‌ها را بگوییم و نباید واقعیت‌ها را تحریف کنیم.» امااین بخش از سخنان رئیس جمهوری که «آمریکا آمده توبه کند و می‌گوید می‌خواهم توبه کنم و به برجام برگردم» با واکنش های زیادی همراه شد.

یکی از کاربران فضای مجازی در این خصوص نوشت: «حالا گفتن این حرف ها مثلا چه سودی داره؟ اگه آمریکا اهل توبه هست که مذاکره نمی خواد، خب بره وظیفه شو انجام بده بعد بیاد پای میز برجام.» کاربر دیگری هم با اشاره به صف توزیع مرغ خطاب به رئیس جمهور نوشت: «آقای روحانی! وقتی آب خوردن را به تحریم ها گره می زنید، این طور می شود که به جای حل معضل مرغ و صف های عریض و طویلی که هیچ ربطی به تحریم ندارد، دم از توبه آمریکا می زنید.»

محمد ایمانی تحلیل گر سیاسی نیز در واکنش به اظهارات رئیس جمهور نوشت: «آقای روحانی از کدام گفتار یا رفتار مقامات آمریکایی دریافته که آن ها توبه کرده اند؟ این که بایدن گفت، «روش های هوشمندانه تری برای سخت گیری بیشتر علیه ایران وجود دارد؟» یا این موضع او و بلینکن و رابرت مالی که می گویند اگر ایران به تعهدات برجامی برگردد و دایمی کردن محدودیت های برجام را بپذیرد، آمریکا به برجام برمی گردد و آن را سکویی برای مذاکره برای محدود کردن توان موشکی و نفوذ منطقه ای ایران قرار می دهد؟»آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 675685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟