قرارداد 25 ساله ایران و چین برای شکست تحریم نفت!

به گزارش رکنا، چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در دنیا است و حتی در شرایط تحریم ‌ها جز مقاصد صادراتی نفت ایران بوده‌است. هرچند که بنا به مشکلات تحریم،آمار دقیقی از میزان درآمد و صادرات نفت ایران به چین از سوی مسولان اعلام نشده‌است. حالا با امضای قرارداد ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین این روابط نفتی تقویت شده است.

به نقل از اویل پرایس ، چین و ایران رسما اعلام کردند که همکاری اقتصادی و سیاسی خود را در زمانی که ایالات متحده به دنبال تحریم صادرات مخفیانه نفت ایران به چین است به عنوان بخشی از یک توافق‌نامه ۲۵ ساله، تقویت خواهند کرد.

طبق این گزارش، دو کشور همچنین متعهد شدند که همکاری در زمینه سوخت های فسیلی و انرژی جایگزین را تقویت کنند. ایران گفته است که طرف چینی باید امنیت تقاضا و عرضه و همچنین انتقال و حمل‌ونقل سوخت های فسیلی و تامین مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پایین دستی صنعت انرژی در ایران را مورد بررسی قرار دهد و طرف ایرانی در این زمینه تسهیلات و پشتیبانی لازم را ارائه می دهد.

اویل پرایس نوشته است که در هفته‌های اخیر، گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که چین به میزان قابل توجهی واردات نفت خام خود را از ایران افزایش داده است به طوری که بنادر استان شاندونگ ، که بیشتر تصفیه خانه‌های مستقر در آن هستند، با از ازدحام ترافیک نفتکش‌ها مواجه است. افزایش خرید از چین انگیزه بیشتری برای صادرات نفت ایران فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش: طبق برخی تخمین‌ها ، چین در این ماه ۸۵۶ هزار بشکه در روز نفت خام ایران را مصرف کرده است و این یعنی ۱۲۹ درصد افزایش در مقایسه با فوریه.

اویل پرایس در ادامه آورده که چین هرگز خرید نفت خاما ز جمهوری اسلامی را متوقف نکرده است، حتی پس از آنکه دولت ترامپ فروش نفت ایران را در سال ۲۰۱۸ تحریم کرد و به خریداران هشدار داد که از نفت خام ایران دور شوند و یا منتظر تحریم‌های جدی بانکی باشند.

طبق این گزارش:دولت بایدن در اوایل ماه جاری به چین هشدار داد که چشم از افزایش صادرات نفت ایران به بنادر چین نخواهد بست. و به گزارش فایننشال تایمز در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نوشته شده است که واشنگتن متوجه افزایش چشمگیر محموله‌های نفت خام ایران به چین می‌باشد.

اویل پرایس در گزارشی دیگر نوشته است که چین قصد دارد این ماه در روز یک میلیون بشکه نفت خام ارزان ایران را خریداری کند. این میزان نفت خام تقریبا نیمی از صادرات عربستان سعودی به چین خواهد بود.

واردات یک میلیون بشکه نفت خام ایران در روز

همچنین دیروز رویترز گزارشی داد مبنی بر اینکه واردات نفت خام چین از ایران در این ماه می‌تواند نزدیک به یک میلیون بشکه در روز برسد. رویترز در گزارش‌های یک ماه قبل خود اعلام کرده بود که چین در انتظار برداشتن تحریم‌های تهران توسط دولت بایدن است و با حجم بالای بی‌سابقه‌ای نفت خام ایران را خریداری می‌کند. در این گزارش آمده است، حتی هندوستان برنامه ریزی برای خرید نفت ایران را آغاز کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که ما به چینی‌ها گفته‌ایم که تحریم‌ها را علیه ایران ادامه می‌دهیم و هیچ چراغ سبزی وجود نخواهد داشت.

طبق این گزارش در همین شرایط تحریم‌ها ، چین در حال ذخیره‌سازی نفت خام ارزان قیمت ایران است که اخیرا با معامله‌ای به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار، عرضه نفت را برای طولانی مدت تامین کرده‌است. و بر اساس این معامله چین طی ۲۵ سال آینده سرمایه‌گذاری زیادی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران انجام خواهد داد و در ازای آن به جریان مداوم خرید نفت ارزان قیمت ایران دسترسی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش: در حال حاضر ، ایران برای جلوگیری از تحریم‌های ایالات متحده ، فروش نفت خام به چین از طریق کشورهای دیگر را قبول نمی‌کند. این امر همچنین تلاش دیگر اعضای تولیدکننده و عرضه کننده نفت برای تقویت قیمت‌ها را تضعیف می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 673601 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟