گشت و گذار در جنگل ناهارخوران + فیلم و عکس های بکر
حجم ویدیو: 21.58M | مدت زمان ویدیو: 00:02:56

ناهارخوران امروزه به صورت یک پارک جنگلی در جنوب شهر گرگان و در فاصلهٔ ۸ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

به گزارش رکنا ، این منطقه از هوای نسبتا مطبوع و ملایم تری در مقایسه با شهر و مناطق شمالی این منطقه برخوردارمی باشد که به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان از حدود ۲۰ سال قبل فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به خیابانی عمومی و نسبتاً شلوغ و پر رفت‌وآمد تبدیل شده و اکنون یکی از خیابانهای طولانی و اصلی گرگان است.

سفر به جنگل ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان گرگان، منطقه جنگلی ناهارخوران است. جنگل ناهارخوران در نزدیکی گرگان و در فاصله هشت کیلومتری آن قرار دارد و از تفرجگاه‌های محبوب این شهر به شمار می‌رود. ناهارخوران از جمله جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است که قدمت آن به ۴۰ میلیون سال می‌رسد.

انبوه درختان جنگلی

جنگل ناهارخوران گردشگاهی بی‌نظیر برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر و گشت‌و‌گذار در لابه‌لای درختان بلندقامت آن است. پیاده‌روی، کوهنوردی و صعود به ارتفاعات ناهارخوران از جمله تفریحاتی است که در این جنگل می‌توان به آن ‌پرداخت. در کنار آن، امکاناتی نظیر شهربازی، رستوران و کافه نیزدر این جنگل باشکوه ایجاد شده است.

جلوه های جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران یا پارک جنگلی ناهارخوران جزو جنگل‌های هیرکانی شمال کشور محسوب می‌شود در گذشته نیز به‌عنوان منطقه تفریحی و گردشگاهی شناخته می‌شد. ناهارخوران با داشتن هوای مطبوع و خنک به‌ویژه در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

جنگل زیبای ناهارخوران

جنگل ناهارخوران در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر از سطح دریا واقع است و ۳۰۰ هکتار وسعت دارد. در سال ۱۳۳۸ سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بخشی از این جنگل را به‌منظور تبدیل شدن به تفرجگاه در اختیار شهردارى گرگان قرار داد و در حال حاضر نیز ۱۶۸ هکتار از آن به‌عنوان پارک جنگلی تحت مدیریت شهرداری اداره می‌شود.

جنگل گرگان

در داخل جنگل ناهارخوران رودخانه زیارت جریان دارد که تنها رودخانه ناهارخوران است. این رودخانه ۴۰ کیلومتر طول دارد و جزو حوضه آبریز قره سو به شمار می‌رود و یکی از منابع اصلی تأمین آب شهر گرگان محسوب می‌شود. علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز جاری است که معروف‌ترین آن سفید چشمه نام دارد و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می شود.

جنگل ناهارخوران چه زیباست

پیاده‌روی در بلوار ناهارخوران، جنگل‌نوردی و کوهنوردی از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در جنگل ناهارخوران انجام دهید. ارتفاعات ناهارخوران با داشتن دره، آبریزها و یال‌های زیاد، محیط مناسب برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به کوهنوردی است. ارتفاعات غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران مسیر اصلی صعود به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. از طریق پلکان سنگی و قدیمی موجود در ناهارخوران می‌توانید به این ارتفاعات دسترسی پیدا کنید.

جنگل ناهارخوران در استان گلستان

گفته می‌شود در گذشته حجاجی که برای زیارت به مکه یا مشهد رفته می‌رفتند؛ در مسیر برگشت از سمت کوه‌های جنوب گرگان، به زیارت می‌رسیدند. سپس در این ناحیه به‌همراه اقوام و آشنایانی که برای استقبال آمده بودند به ناهارخوردن می‌پرداختند و به همین علت این منطقه به این نام شناخته می‌شود.

جنگل ناهارخوران را ببینید

استفاده نادرست از منابع طبیعی ، جنگل‌زدایی و توسعه بی‌برنامه و بی‌رویه شهر گرگان، آسیب فراوانی به جنگل ناهارخوران وارد کرده است؛ به‌گونه‌ای که در دهه‌های اخیر مناطق مسکونی و اداری و امکانات شهری نیز به آن اضافه شده است. این امر بر پوشش گیاهی و جانوری این جنگل نیز تأثیرگذار بوده است.

جنگل ناهارخوران

در حال حاضر در برخی نقاط جنگل ناهارخوران جانورانی چون گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ ، سار و مارمولک جنگلی در آن دیده می‌شود.

چند درخت

پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران متراکم است و از نوع معتدل و جنگل‌های خزری به شمار می‌رود که به جغرافیای گیاهی هیرکانی تعلق دارد. در این جنگل همچنین پوشش غیربومی دیده می‌شود. درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا پوشش گیاهی غیربومی ناهارخوران را تشکیل می‌دهند.

درخت جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران در استان گلستان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که در جنوب این شهر واقع شده است. امروزه به‌دلیل افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان این جنگل بخشی از شهر گرگان شده و فاصله بین آن‌ها یک خیابان اصلی و پر تردد است.

درخت ها

فاصله گرگان تا ناهارخوران: هشت کیلومتر؛ حدود ۱۷ دقیقه

آدرس: هشت کیلومتری جنوب شهر گرگان

مسیر دسترسی جنگل ناهارخوران

برای رفتن به جنگل ناهارخوران باید به شهر گرگان بروید. وقتی وارد شهر شوید تابلوهای راهنمای ناهارخوران را خواهید دید و به‌راحتی می‌توانید مسیر دسترسی به این جنگل را پیدا کنید.

درختان جنگل گرگان

چنانچه قصد دارید با وسیله نقلیه عمومی به ناهارخوران بروید، می‌توانید به میدان کاخ رفته و از آنجا با استفاده از اتوبوس و تاکسی‌هایی که به‌سمت ناهارخوران می‌روند خودتان را به این جنگل سرسبز برسانید.

امکانات تفریحی و رفاهی جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران دارای امکانات متنوعی برای گردشگران و مسافران است که از این قرار است:

آبشار مصنوعی: آبشار مصنوعی ناهارخوران ۱۵ متر ارتفاع دارد و دارای ابعاد ۱۲ در ۱۳ است.

شهربازی ناهارخوران: جنگل ناهارخوران دارای شهربازی است که در ناحیه پارادایز قرار دارد.

درختان جنگل ناهارخوران

تپه باباطاهر: در ناهارخوران تپه‌ای به نام باباطاهر وجود دارد که از بالای آن می‌توانید چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر گرگان را تماشا کنید.

تپه نورالشهدا: یادمان شهدای ناهارخوران ۱۶ متر ارتفاع دارد. در طراحی این یادمان از محراب و قالی‌های ترکمن الهام گرفته شده است و جنس آن از بتن است.

درختان در جنگل گرگان

ایستگاه اتوبوس چتری: این ایستگاه به‌صورت چتر طراحی شده است و فضایی زییا برای عکس گرفتن دارد.

سایت ورزشی: این سایت با داشتن وسایل ورزشی مکانی مناسب برای ورزش کردن در دل طبیعت ناهارخوران است.

درختان زیبای جنگل

رستوران‌ها و کافه‌ها: در بلوار ناهارخوران رستوران‌ها، کافه‌ها و فست‌فودهای متعددی برای یک شکم‌گردی عالی وجود دارد. یکی از غذاهای بی‌نظیر این منطقه جگر است که توصیه می‌کنیم در سفر به ناهارخوران از امتحان کردن آن غافل نشوید.

اقامت در جنگل ناهارخوران

جهت اقامت در جنگل ناهارخوران می‌توانید بساط کمپ را برپا کنید و با چادر زدن در دل این جنگل سرسبز، سفری استثنایی را تجربه کنید. اقامت در هتل ناهارخوران نیز گزینه مناسب دیگر برای سپری کردن شب در این منطقه جنگلی است. همچنین در صورت تمایل می توانید از اتاق‌ها و سوییت‌های اجاره‌ای منطقه زیارت برای اقامت استفاده کنید که توسط مردم محلی به گردشگران ارائه می‌شوند.

درختان

دیدنی‌های اطراف جنگل ناهارخوران

بعد از جنگل‌گردی و تفریح در ناهارخوران پیشنهاد می‌دهیم از پارک جنگلی النگدره که در جاده ناهارخوران قرار دارد دیدن کنید. روستای زیارت نیز از دیگرجاذبه‌های نزدیک جنگل ناهارخوران است که با داشتن طبیعتی تماشایی مقصد مسافران بسیاری است. این روستا در هفت کیلومتری ناهارخوران قرار دارد.

زیبایی جنگل ناهارخوران

آبشارهای دو قلو، آبشارهای دره تل انبار، آبشار خال دره، چشمه آبگرم و امامزاده از جمله دیدنی‌های این روستا هستند.

پرسش‌های متداول

ناهارخوران کجاست؟

جنگل ناهارخوران در هشت کیلومتری شهرستان گرگان در استان گلستان قرار دارد.

سرسبزی جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران چه امکاناتی دارد؟

جنگل ناهارخوران دارای امکاناتی چون شهربازی، رستوران و هتل است.

آیا امکان اقامت در جنگل ناهارخوران وجود دارد؟

کمپ در جنگل، اقامت در هتل ناهارخوران یا اقامت در خانه‌ها و سوییت‌های اجاره‌ای از گزینه‌های اقامتی جنگل ناهارخوران محسوب می‌شوند.

سفر به جنگل ناهارخوران

وجه تسمیه نام جنگل ناهارخوران چیست؟

گفته می‌شود در گذشته حجاجی که برای زیارت به مکه یا مشهد رفته می‌رفتند؛ در مسیر برگشت از سمت کوه‌های جنوب گرگان، به زیارت می‌رسیدند. سپس در این ناحیه به‌همراه اقوام و آشنایانی که برای استقبال آمده بودند به ناهارخوردن می‌پرداختند و به همین علت این منطقه به این نام شناخته می‌شود.

شهر موشها در جنگل ناهارخوران

شهربازی جنگل ناهارخوران

مجسمه در جنگل ناهارخوران

هزار پیچ گرگان کجاست؟

تپه هزار پیچ گرگان یکی از بلندی ‌های اطراف شهر گرگان است که چشم انداز بسیار زیبایی از شهر گرگان را در پیش چشم گردشگران می گستراند.

این منطقه که توسط درختان و درختچه های سرو پوشیده شده، از قدیمی ‌ترین تفریحگاه‌های این شهر محسوب می‌ شود که مردم وقت خود را در آنجا می گذرانند.

این منطقه را که نام تاریخی آن سوگله یا سرو گله بوده، یکی از مناطق مهم توریستی این شهر است و آن را بام گرگان می دانند.

در مسیر هزار پیچ گرگان

در بلندترین نقطه این منطقه وزش باد بطور مستمر وجود دارد که ناشی از اختلاف فشار بین دو دامنه سایه و آفتابی و همچنین بین کوه و دره است. هنگامی که در بلندترین نقطه بایستید، مناظر بدیعی از شهر گرگان، معابر آن، روستاهای مجاور شهر و روستاهای دوردست، جاده های منتهی به شهر، جاده های بین روستاها، دره ها با جنگل های انبوه در جنوب شهر، مزارع کشاورزی، ابنیه مذهبی، فرودگاه، آب بندان محمد آباد به وضوح نمایان است و حتی بخشی از خلیج گرگان را هم می توانید ببینید.

هزار پیچ از مناطق بکری است که سعی می شود در آن هیچگونه ساخت و سازی صورت نگیرد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

عکس ها و فیلم ها : داوود شیخ ویسی

کدخبر: 683641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟