بهترین زمان سفر به 2 روستای استخرگاه و ماسوله + عکس های اختصاصی

به گزارش رکنا، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایران استخرگاه است، روستای استخرگاه روستای کوچکی در قلب گیلان که به بهشت گمشده شناخته می شود. این روستا که در رودبار و یکی از جاذبه های گردشگری گیلان است قرار دارد رودبار که با درختان زیتون شناخته می شود یکی از زیباترین مکان های گردشگری این منطقه سرسبز است.  شغل اکثر اهالی روستای استخرگاه کشاورزی و دامداری است. از این رو زمین های کشاورزی منطقه و روستای دفراز از استخر ضلع شرقی این روستا آبرسانی می شود. استخرگاه، روستایی دلپذیر در دامنه کوه، در تمام فصول سال پذیرای بازدیدکنندگان از شهرهای دیگر است. برای گشت و گذار در این روستای زیبای رودبار گیلان با ما همراه باشید. بنابراین سفر به روستای استخرگاه را از دست ندهید.

در ادامه عکس های زیبای روستای استخرگاه رودبار را مشاهده می کنید که عکاس خوش ذوق و هنرمند و اهل ایرانگردی کشورمان علی سعادت برای رکنا ارسال کرده است. این عکس ها مربوط به سفر او در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403 به روستای استخرگاه رودبار است.

روستای استخرگاه کجاست؟

روستای استخرگاه یکی از آبادی های معروف گیلان و از دهستان رحمت آباد بلوکات شهرستان رودبار است. این روستا در ۷۵ کیلومتری (یک ساعت و ۱۲ دقیقه) شهر رشت، ۳۵ کیلومتری جنوب شهر رودبار و ۲۹۱ کیلومتری (سه ساعت و ۳۶ دقیقه) تهران قرار دارد. روستای استخرگاه در دامنه‌های کوه عروس گیلان، درفک و در دامان جنگل‌های سرسبز و زیبای گیلان قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید از روستاهای دیدنی عبور کرد که فرصت مناسبی برای عکاسی از شالیزارهای گیلان فراهم می کند. روستای استخرگاه در ۱۵ کیلومتری (۲۹ دقیقه) توتکابن است.

مسیر دسترسی به روستای استخرگاه

اگر همراه تور گردشگری به این سفر می روید و یا قصد دارید خودتان با وسیله شخصی بروید برای دسترسی به استخرگاه، در صورت خروج از رشت، از امامزاده ابراهیم عبور کرده، رستم آباد را پشت سر می گذارید و پس از دیدن خروجی رستم آباد و توتکابن، اتوبان رشت – قزوین را در پیش گرفته و به سمت توتکابن میروید. جاده از شهر توتکابن می گذرد. در ورودی این شهر، چندین سوپرمارکت و یک پمپ بنزین پیدا خواهید کرد که می توانید لوازم مورد نیاز سفر خود را در آنجا تهیه کنید. در ادامه از دو راهی شیرکوه عبور خواهید کرد. از طریق روستاهای سندس، انارکل، چهلبر، بره سر و دشتویل در جاده زیبای روستایی ادامه خواهید داد. در پایان به خروجی دفراز و دو راه روستای استخرگاه خواهید رسید. قبل از رسیدن به روستای پلنگ دره، تابلوی روستا را در سمت چپ بالای یک شیب تند خواهید دید. توجه داشته باشید که اگر از تهران به سمت روستای استخرگاه حرکت می کنید، باید با عبور از لوشان و رودبار از توتکابن خارج شوید.

بهترین زمان برای بازدید از روستای استخرگاه

بهترین زمان سفر به روستای استخرگاه از ابتدای بهار یعنی از فروردین تا پایان مرداد است. اما این بدان معنا نیست که نمی توان زیبایی های روستا را در فصول دیگر نادیده گرفت. روستای استخرگاه از آنجایی که در دامنه کوه درفک قرار دارد و ارتفاع نسبتاً پایینی از سطح دریا دارد، حتی در زمستان نیز می تواند پذیرای گردشگران باشد. چون آب و هوای اینجا معتدل است.

طبیعت بکر منطقه در زمستان فضایی رویایی و خارق العاده ایجاد می کند. برخلاف بقیه روستاهای کوهستانی که درگیر یخبندان و سرمای شدید هستند، جاده این روستا عموماً باز و قابل دسترسی است. با این حال، داشتن تجهیزات زمستانی مناسب، مانند زنجیر چرخ، مهم است.

دلیل نامگذاری روستای استخرگاه

نام روستای استخرگاه به دلیل دو استخر طبیعی که در این روستا واقع است قرار داده شده، در اصل این دو استخر که در ضلع شرقی و غربی روستا است دلیل نامگذاری این روستای زیبا هستند. به دلیل وجود این دو استخر در تمام فصول سال به ویژه در ساعات اولیه صبح، این روستا در مه شگفت انگیزی غرق می شود. هر دو استخر در ملک خصوصی اهالی روستا هستند، اگر قصد دارید از آنها دیدن کنید باید با هماهنگی صاحب ملک هماهنگی لازم را انجام دهید.

جاذبه های روستای استخرگاه

یکی از حوض های روستای استخرگاه در حیاط خانه ای قدیمی قرار دارد که قدمت نسبتا بالایی دارد. این خانه حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. اگر اهل گیلان هستید خانه ۱۰۰ ساله روستای استخرگاه شما را با ایوان های فراموش نشدنی به دوران کودکی و خانه های قدیمی می برد.

اگر هوا کمی سرد باشد، مه تمام منطقه را فرا می گیرد و منظره مرموز و بسیار زیبای کوه های سرسبز را از ایوان این خانه خواهید دید. به محض تاریک شدن هوا، مه روستا را فرا می گیرد.

بسیاری از گردشگران، روستای استخرگاه را به دلیل داشتن مناظر فوق العاده برای عکاسی انتخاب می کنند. در گذشته صاحب خانه ۱۰۰ ساله «علی سلیمی» از کسانی که برای عکس گرفتن به آنجا آمده بودند هیچ هزینه ای دریافت نمی کرد. اما حالا برای ورود به این خانه قدیمی و گرفتن عکس در محوطه آن باید هزینه ورودی پرداخت کنید. بی‌شک ورود بی‌سابقه گردشگران از مکان‌های فرهنگی مختلف تاثیری در تغییر این رویه نداشت و صاحب این ملک نیز نتوانست راهی برای حفظ فضایی که ۱۰۰ سال پیش حفظ شده بود بیابد.

وقتی از خیابان اصلی عبور می کنید، استخر یک خانه تاریخی ۱۰۰ ساله را خواهید دید. اما برای ورود به محوطه و نزدیک شدن به استخر مجاور آن باید وارد خیابان مارلیک شوید و به وسط آن بروید تا به ورودی برسید. برای ورود و عکس گرفتن بدون آموزش خاص باید هزینه کنید. اما اگر می خواهید از این مکان برای عکس های تولد یا عروسی خود استفاده کنید، باید از قبل هماهنگ کنید و هزینه جداگانه ای پرداخت کنید.

پیاده روی در روستای استخرگاه

حوض یا استخر روستای استخرگاه دلیل انتخاب این منطقه از سوی گردشگران است. اما این روستا را طبیعت جنگلی احاطه کرده است. منطقه جنگلی اطراف روستا به قدری زیباست که اگر صبح به پیاده روی بروید تا غروب مجذوب زیبایی های رشته کوه درفک می شوید.

فراموش نکنید که درفک به دلیل آب و هوای غیرقابل پیش بینی اش معروف است و می تواند شما را شگفت زده کند. بنابراین، حتی اگر هوای مطبوعی برای آن ساعات پیش بینی می شود، وسایل مناسب فصل را به همراه داشته باشید. سعی کنید یک راهنمای محلی همراه داشته باشید یا به راهنمایان حرفه ای و دقیق برای کوهنوردی و کوه نوردی در تمام مناطق گیلان مجهز شوید. می توانید همراه با تور گردشگری شمال در دره زیبای درفک و مناطق جنگلی اطراف آن قدم بزنید، به صدای اردک ها و سمفونی قورباغه ها گوش دهید، چای بنوشید و عصر به روستا برگردید. روستای استخرگاه یکی از روستاهای رویایی ایران است و هر ساله گردشگران زیادی برای کمپینگ و عکاسی به اینجا می روند.

آبشار استخرگاه

اگر می خواهید بین جنگل و رودخانه کوهنوردی کنید و کمپ بزنید، می توانید به انتهای روستای زیبای استخرگاه بروید. در انتهای روستا به دو راه می رسید، مسیر شیب دار سمت چپ به جنگل و مسیر مستقیم به رودخانه شیب دار نسبتاً کوچک و آبشار زیبای استخرگاه منتهی می شود. اگر می خواهید به پایین آبشار برسید، مسیر کنار رودخانه را دنبال کنید. بهتر است صبح به آبشار بروید تا مدت بیشتری از رودخانه و فضای اطراف آبشار لذت ببرید. تجهیزات خود را بررسی کنید و کفش مناسب را برای پیاده روی در این مسیر انتخاب کنید. به خصوص اگر در فصل بارندگی سفر می کنید. مسیر رسیدن به آبشار پیچیده نیست. اما اگر باران ببارد لغزنده و گل آلود می شود.

سوغاتی استخرگاه چیست؟

استخرگاه در رودبار واقع شده است. شهری که به خاطر باغ های زیتونش معروف است. بنابراین، اگر به آنجا بروید، قطعاً بدون زیتون از سفر خود برنخواهید گشت. به یاد داشته باشید که زیتون های واقعی و سنتی شکسته و کمی تلخ هستند و برای رسیدن به طعم دلخواه باید آن ها را برای مدت کوتاهی در سرکه یا آب نمک بگذارید. علاوه بر زیتون می توانید از صنایع دستی ارزشمند زنان روستا برای سوغاتی دیدن کنید. در روستای استخرگاه قالی بافی، گیوه بافی و قالی بافی رواج دارد و محصولات آن از سوغات محبوب این روستا محسوب می شود. صنایع دستی استخرگاه معمولا حاصل زحمات زنان زحمتکش این روستاست. قالی بافی یکی دیگر از هنرهای مردم روستای استخرگاه است.

زیتون رودبار

در رودبار و البته در روستای استخرگاه صنعت نمد بافی نیز رواج دارد و از نمد برای تولید فرش های زیبا در اندازه ها و اشکال مختلف استفاده می شود. این فرش‌ها که از پشم گوسفند بافته شده‌اند، برای محیط‌های مرطوب و مناطقی که دردهای روماتیسمی شایع است، مناسب هستند. از این رو در رودبار و روستاهای آن بسیار محبوب هستند. در روستای استخرگاه نیز زنان نان و بیسکویت محلی می پزند که می توانید آن را برای چای بخرید. علاوه بر این، این خانم های خوش ذوق انواع ترشی های محلی را نیز تهیه می کنند. همچنین می توانید لباس محلی مردم گیلان را در روستای استخرگاه خریداری کنید.

اقامت در روستای استخرگاه

خوشبختانه در روستای زیبای استخرگاه شرایط زندگی راحت ایجاد شده است و مردم مهربان این روستا اتاقی را از خانه خود برای اجاره به مهمانان آماده می کنند. همچنین بوم گردی های زیادی در روستای استخرگاه برگزار شد و خانه هایی با معماری سنتی و روستایی به این کار اختصاص یافت. از جمله این اقامتگاه ها می توان به اقامتگاه گردشگری نارون، بوم گردی نصیر، خانه سنتی پدربزرگ، اقامتگاه بوم گردی پوپک، اقامتگاه گردشگری درفک اشاره کرد. همچنین می توانید خانه تاریخی ۱۰۰ ساله روستای استخرگاه را انتخاب کنید.

عکس هایی از روستای ماسوله

استخر ماسوله

 

استخرگاه ماسوله

تصاویر استخرگاه ماسوله

عکس های استخرگاه ماسوله

استخرگاه در ماسوله

زیبایی استخرگاه

دیدنی های اطراف استخرگاه

استخرگاه دیدنی های زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

روستای سی دشت

روستای سی دشت یکی از روستاهای زیبای رشته درفک است که به درختان توت فرنگی معروف است و به همین دلیل جشنی همه ساله برگزار می شود. علاوه بر این سی دشت یکی از مسیرهای مهم برای رسیدن به قله زیبای درفک است. بسیاری از کوهنوردان و علاقه مندان به کوهنوردی، کمپینگ و جنگل نوردی روستای سیدشت را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند. این روستا هشت کیلومتر (۱۸ دقیقه) با روستای اشترگاه فاصله دارد.

روستای دیورش

روستای دورش روستایی با بیش از ۵۰۰ سال قدمت است که در دامنه کوه واقع شده است. این روستا با آب و هوای کوهستانی یکی از مقاصد گردشگری شهرستان رودبار است. در روستای دیورش مکان های دیدنی زیبایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به غار نورچشمه یا غار دیورش، جنگل نورشمه و چشمه سفیداب اشاره کرد.

ییلاق بره سر

ییلاق بره سر یکی از بهترین مکان ها برای کمپینگ در گیلان است. می توانید در سکوت به طبیعت گوش دهید و شبی فراموش نشدنی را در زیر آسمان پر ستاره سپری کنید. اگر می خواهید تعطیلات خود را بدون کمپینگ در یک منطقه کوهستانی زیبا بگذرانید، مردم ییلاق بره سر مهمان نواز هستند و با پرداخت هزینه ای مناسب از شما در خانه های خود پذیرایی می کنند. با نیم ساعت فاصله، می توانید از آبشار زیبای شهر شار دیدن کنید. ییلاق بره سر ۳۱ کیلومتر (۵۶ دقیقه) تا استخرگاه فاصله دارد.

غار دربند رشی

غار دربند رشی در روستای رشی از جمله آثار ملی ثبت شده است. این غار با قدمتی حدود ۲۰۰ هزار سال در ضلع جنوبی کوهی بزرگ در ارتفاع ۷۵۰ متری قرار دارد و دو دهانه آن در فاصله ۵۰ متری قابل مشاهده است. دهانه غار ریشی از جاده دور است و باید مسافت کوتاهی در حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی کرد. این غار خیلی عمیق نیست. اما اگر در فصل بهار داخل آن بایستید، منظره زیبایی خواهید دید. بهتر است قبل از تاریک شدن هوا در ساعت پنج عصر به غار دربند ریشی بروید. این غار در ۹ کیلومتری (۲۱ دقیقه) روستای استخرگاه قرار دارد.

دریاچه ویستان

دریاچه ویستان یکی از جاذبه های محبوب ییلاق بره سر است و گردشگران زیادی در فصل بهار و تابستان این دریاچه را برای کمپینگ انتخاب می کنند. دریاچه ای که به طور طبیعی بر اثر زلزله شکل گرفته و کوه های زیبا و دلفریب آن را احاطه کرده است. آب دریاچه ویستان از کوه های اطراف تامین می شود. طول این دریاچه حدود ۲۳۰ متر، عرض آن ۱۰۰ متر و عمق این دریاچه در برخی نقاط به ۱۰۰ متر می رسد. دریاچه ویستون در دل جنگل قرار دارد و می توانید صبح ها با صدای پرندگان از خواب بیدار شوید، قدم بزنید و در کنار دریاچه عکس بگیرید. دریاچه ویستان در ۳۵ کیلومتری (یک ساعت و ۱۱ دقیقه) روستای استخرگاه قرار دارد.

استخرگاه

استخرگاه

استخرگاه

منطقه گلدیان و آبگیر گلدیان

گلدیان

گلدیان

گلدیان

کدخبر: 992109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟