ارتباط های بیرون از خانه زن چاق شوهرش را بی آبرو کرد

در فضایی آکنده از حس همدلی با "عاطفه" که روزگاری تنها به دلیل توهم لاغری شیشه به مصرف آن تن در داده و در فرا سوی زمان ناباورانه در سراب آن فرو رفته وآرزوهایش را به تاراج روزگار گذاشته بود به گفت و گو نشستم تا ازسرگذشت نافرجام زندگانی پر فراز ونشیبش برایمان بگوید تا شاید افرادی که چون او در این گونه توهّمات جاهلان زمانه ، به سر می برند، درس عبرت گرفته و در راه شیشه ای او که به ناگاه تنها با تلنگری خواهد شکست، هرگز قدم نگذارند.

چرا به این راه کشیده شدی؟

نمی دانم هنوزهم گیج ومبهوت هستم. زندگی خوبی داشتم. خودم وهمسرم هردو دارای تحصیلات عالیه بودیم وفرزندم عرشیا نیز پسر خوب وسر به راهی بود و خودش را برای ورود به دانشگاه آماده می کرد.

پس چرا این گونه شد؟

سال ها بود که از بچگی و حتی بعد از ازدواج به علّت چاقی مفرطی که داشتم رژیم غذایی می گرفتم. رژیم های سخت وطاقت فرسا که امانم را بریده بود. کارم تنها شده بود رفت وآمد در مطب های پزشکان تغذیه، از این پزشک به آن پزشک، از این مطب به آن مطب.

خب فایده ای داشت؟ نتیجه ای هم گرفتی؟

بله، به صورت مقطعی نتیجه ای زودگذر حاصل می شد ولی با گذشت زمان روز از نو و روزی از نو.

یعنی چه؟ واضح تر بگو.

یعنی باز دوباره وزنم زیادتر می شد و به همان روال قبلی بر می گشت.

تا این که! تا این که چی؟!

تااین که به سفارش یکی از دوستانم به سمت شیشه کشیده شدم.

آیا از عواقب مصرف این ماده اعتیاد آور آگاهی داشتی؟

تا حدودی. ولی دوستم می گفت که با چند بار مصرف کردن معتاد نشده و سریع لاغر می شوی.

به گفته دوستت اعتماد کردی؟!

چاره ای نداشتم می خواستم هر طوری شده از شر چاقی، از تمسخر ها و نگا ه های عجیب دیگران راحت بشوم.

همسرت از ماجرا با خبر بود؟

هرگز! چون می دانستم او با این کار موافقت نمی کند به همین دلیل چیزی به او نگفتم.

ا دامه بده.

برای اولین باردر خانه دوستم شیشه مصرف کردم.

پس از مصرف چه حسی داشتی؟

احساس شور و شعف بسیاری می کردم ،چون مشکل چاقی من باعث بروز مشکلات روحی و افسردگی شدید در من نیزشده و بسیار افسرده حال بودم وحوصلهً هیچ کس را نداشتم. با مصرف شیشه کمی آرام شده بودم و به این امید که مشکل بدنی ام نیز حل بشه وکمی لاغر بشم، با شور و احساس ویژه ای شیشه مصرف می کردم.

مشکلت حل شد؟

هرگز! هم خودم سوختم و هم زندگی اطرافیانم را سوزاندم. روز به روز مصرفم بیشترمی شد تا این که همه اعضای خانواده دیگر متوجه تغییر رفتارمن شده بودند. من که زنی خانه دار وهمسری مهربان برای همسرم و همچنین مادری فداکار برای فرزندم بودم اکنون به موجودی پلید وبی فایده تبدیل شده و سر بار همه شده بودم.

رفتار و برخورد خانواده واطرافیان با تو، پس ازخبر دار شدن از اعتیادت چگونه بود؟

آن ها باورشان نمی شد. گویی در خواب بودند وآن چه را که می دیدند با واقعیت چندان ساز گاری نداشت.اما همه ناباورانه همه چیز حقیقت داشت ومن روز به روز در باتلاق اعتیاد بیشتر از گذشته فرومی رفتم. چندین بار سعی کردند ترکم دهند. مدتی مصرف نمی کردم بعد از دوباره شروع می کردم.

چرا؟!

چون دیگر اراده ای نداشته وشیشه همه چیز مرا در خود بلعیده بود و بدون شیشه و مصرف آن احساس خلاء می کردم وچندان اعتماد به نفس نداشتم.

یعنی با مصرف مواد به اعتماد نفس می رسیدی؟ !

هرگز! تصورم چنین بود. که آن هم سخت اشتباه ومسیری نادرست بود.

از ماجرای طلاق بگو؟

همسرم دیگر خسته شده بود او تمام سعی خود را کرد واین من بودم که درکی از واقعیت نداشتم. تا اینکه سرانجام ، طلاقم داد.

برایت جدایی از همسرت، مهم نبود؟

اکنون چرا! اما در آن هنگام من در توهم مواد زندگی کرده و جهانی آرمانی برای خود ساخته بودم که هیچگاه راه به جایی نبرده وتنها سرابی بیش نبود.

از بعد از جدایی بگو ؟

کارم شده بود خوش گذرانی و مباشرت با دوستانی که کاری جز مصرف نداشتند تا اینکه با گذشت زمان من نیز به مانند آن ها مجبور شدم برای تهیه هزینه مواد، دست به هرکاری از قبیل سرقت بزنم.

چند بار دستگیر شدی؟

تا به حا ل چندین بار به علت کیف زنی و تکدّی گری دستگیر وروانه زندان شده ام.

محیط زندان برایت سخت نبود؟

اوایل چرا ولی بعد ها با محیط آن جا سازگار شدم.

به ازدواج دیگری فکر نکردی؟

چرا. پس از مدتی با پسری به نام کیانوش از طریق یکی از دوستانم آشنا شدم. او نیز به مانند خودم اعتیاد داشت. کیانوش استاد سرقت بود و تیم های سرقت مختلفی داشت که از آن ها سود وافری به چنگ می زد.مدتی برای او کار می کردم تا این که روابطمان روز به روز صمیمی تر شده و با یکدیگر روابط نامشروع برقرار کردیم.

چرا ازدواج نکردید؟

در ابتدا کیانوش به من قول ازدواج داد. اما هر بار که به او می گفتم پس چه زمانی ازدواج می کنیم تنها بهانه های مختلفی می آورد تا این که دستگیر شد وبه زندان افتاد. سرانجام او پس ازاستفاده های مختلف از من ، مرا نیز به مانند دیگران دوستان خود به سان دستمالی چرکین بدورانداخت.

بعد از قطع ارتباطت با او چه کار کردی؟

سرگردان بوده و پیوسته از این پارک به آن پارک رقته و به اصطلاح کارتن خواب شده بودم.

پسرت سراغی ازت نمی گرفت؟

او ازدواج کرده بود. گاه گاهی به دنبال من می آمد و از من می خواست که به خانه بهبودی بروم و ترک کنم . ولی من تن به این کار نمی دادم و تا اینکه سرانجام او نیز پس از اصرارهای فراوان ازمن ناامید شد.

پدر و مادرت چی؟

آنها چند سال بعد ازگرفتار شدن من در دام اعتیاد و ترک خانه، یکی پس از دیگری دچار استرس شده و سرانجام ناباورانه فوت کردند. بهتر بگویم از دست کردارناپسند من دقّ کردند ومن چنان حالم خراب بود که حتی نتوانستم درمراسم تدفینشان شرکت کنم.

اکنون برای آینده ات چه برنامه ای داری؟!

گرچه آینده ام تباه شد ولی دیگر به خود آمده ام. چند ماهیست که ترک کرده وبه یاری خداوند می خواهم در تصمیمم استوار بوده و راهی را که چندین بار رفته و چیزی جز حسرت و شکست برایم به ارمغان نداشته است ، برای همیشه ایام فراموش کنم.

اکنون کجا زندگی می کنی؟

در حال حاضر تنها در خا نه ای که به یاری افراد و نهادهای خیر اجاره کرده ام ، زندگی می کنم و تنها به لطف خداوند امیدوارم، خداوندی که ستار العیوب است و می دانم که توبه بندگانش را می پذیرد.

نظر کارشناس روانشناسی، مشاوره و مدد کاری اجتماعی:

امروزه بسیاری از زنان برای تناسب اندام به مصرف شیشه گرایش پیدا کرده اند البته کارشناسان معتقد هستند که شیشه فعالیت سیستم عصبی را افزایش داده و این ماده موجب بالا رفتن حس هوشیاری و سرخوشی می شود و سپس با همان شدتی که فرد را به اوج رسانده به همان سرعت فرد را به زمین می کوبد و موجب بروز افسردگی، خستگی شدید و ناتوانی می شود.

مصرف شیشه در چند هفته اول موجب بروز بی اشتهایی شده و کاهش وزن افراد را به دنبال دارد؛ هر چند که این بی اشتهایی طبیعی نیست و فردی که به این روش وزن کم می کند، مانند فردی مریض وزن کم کرده و عملا قسمت هایی از بدنش را که نباید از دست بدهد،از دست داده و به همین دلیل چهره بدی پیدامی کند.

از اثرات منفی دیگر شیشه می توان احساس رخوت، شل شدن عضلات صورت، ضعیف شدن تنفس، افزایش ضربان قلب، کاهش اشتها، یبوست و تهوع نام برد.

نویسنده:" سید مجتبی میری هزاوه" خبر نگار اداره اطلاع رسانی معاونت اجتماعی استان مرکزی

کدخبر: 231832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟