روش جدید کلاهبرداری در نیشابور که عقل جن هم به آن نمی رسد!

تکلیف پرونده پیچیده کلاهبرداری به بهانه تور گردشگری مشخص شد.

به گزارش رکنا ، فروکش کردن موقتی امواج سهمگین کرونا ، شروع تابستان و تعطیلی کامل فعالیت‌های آموزشی، آغاز فصل مسافرت و تفریح، همه دست به دست هم داده اند تا این بار شیادان به بهانه تور‌های مسافرتی ارزان قیمت، تورشان را پهن کنند و اقدامات فریبکارانه خود را کوک کنند.

این افراد با سوءاستفاده از موقعیت سایت‌های واسطه گر که هر فردی بدون هیچ مجوزی می‌تواند هر گونه آگهی را در آن‌ها درج کند، اقدام به تبلیغ تور‌های خیالی مسافرتی کرده بودند، آن هم با شرایطی بسیار استثنائی، همچون اقامت کامل در هتل چندستاره، سه وعده غذای رایگان، بازدید رایگان از مراکز تفریحی و... آن هم با مبالغی بسیار کمتر از قیمت‌های روز بازار.

در این شرایط شهروندان از نقاط مختلف کشور با شماره‌های اعلام شده، تماس گرفته تا شرایط این تور به یکی از مقاصد محبوب گردشگری را بپرسند. اما فردی که جواب آن‌ها را می‌دهد، با بازار گرمی و اعلام اینکه ظرفیت تور تکمیل شده و جا ندارند آن‌ها را تحریک کرده تا مبالغی را به عنوان بیعانه به حساب اعلام شده واریز کنند.

از آنجا که شماره حساب مشخص به نام فرد حقیقی بوده، این افراد بدون اینکه شکی بکنند، مبالغ را پرداخت می‌کنند.

آغاز یک کلاهبرداری گسترده

پس از واریز پول و وعده تماس با این افراد، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد تا جایی که افراد دوباره با شماره داده شده تماس می‌گیرند، اما با خاموشی تلفن همراه به در بسته می‌خورند.

این افراد که متوجه کلاهبرداری می‌شوند، از فرد شیاد شکایت می‌کنند. چند شهروند نیشابوری نیز با حضور در دادسرا و شکایت از این افراد، با دریافت مرجوعه قضایی به پلیس فتای این شهرستان معرفی می‌شوند.

با ورود پلیس فتای شهرستان نیشابور و ردزنی‌های تخصصی، با توجه به شماره حسابی که پول‌ها به آن واریز شده بود، چند شهروند را شناسایی می‌کنند. اما با احضار این افراد مشخص می‌شود که آن‌ها نه تنها نقشی در این ماجرا نداشته اند، بلکه خود قربانی این پرونده هستند.

رمزگشایی از کلاهبرداری‌های بعدی

بررسی‌های تخصصی نشان داد که افراد شناسایی شده چندی پیش اقدام به بارگذاری آگهی فروش تلفن همراه در فضای مجازی می‌کنند. پس از مدت کوتاهی فردی در تماس با آن‌ها و دریافت کامل مشخصات تلفن اعلام می‌کند که قصد خرید گوشی را دارد و پس از دریافت شماره کارت بانکی، اقدام به واریز وجه می‌کند. پس از واریز نیز فروشنده گوشی اش را با پیک به آدرس اعلام شده می‌فرستد.

آنچه در این میان رخ داده، سوءاستفاده متهم از این افراد بوده، او پس از صحبت با فروشندگان تلفن همراه و دریافت شماره کارت، این شماره را در اختیار متقاضیان استفاده از تور قرار می‌داده و آن‌ها هم از همه جا بی خبر، مبالغی را به این کارت‌ها واریز می‌کرده اند.

اضافه شدن شاکیان پرونده

کارشناسان پلیس فتای نیشابور، اقدامات گسترده‌ای را در این باره به منظور شناسایی متهمان آغاز می‌کنند.

در خلال این بررسی‌ها با توجه به انتقال پول‌های سرقتی به حساب فروشندگان تلفن همراه ، با دستور مقام قضایی این حساب‌ها نیز مسدود می‌شوند. اما این تمام ماجرا نیست و شاکیان دیگری از سراسر کشور نیز به جمع افرادی که در تور آگهی قلابی تور مسافرتی افتاده بودند، اضافه می‌شوند.

شناسایی ۳۷شاکی از سراسر کشور

هم زمان با بررسی پلیس فتای شهرستان نیشابور، تعدادی دیگر نیز که با همین شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند، به جمع شاکیان اضافه شده و تعدادشان به ۳۷نفر می‌رسد.

فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور در بیان جزئیات این پرونده اظهار کرد که، تا کنون میزان ریالی کلاهبرداری‌ها به یک میلیارد ریال رسیده است.

به گفته سرهنگ علیرضاحسینعلی زاده، کارشناسان پلیس فتا با اشراف کامل بر فضای مجازی موفق به ردزنی متهم شده و پس از شناسایی هویت این فرد مخفیگاه او را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی متهم را دستگیر کرده اند.

این مقام انتظامی اعتماد بیجا را سرآغاز بسیاری از جرائم در جامعه دانست و به شهروندان توصیه کرد برای استفاده از تور‌های مسافرتی حتما به سراغ مراکز مجاز بروند. وی همچنین فروش کالا‌های گران قیمت در فضای مجازی را اشتباه رایجی دانست که خیلی‌ها را درگیر پرونده‌های قضایی کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697176 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟