پرداخت 20 میلیون تومان کمک هزینه اسکان به زلزله زدگان "سی سخت" / رئیس سازمان مدیریت بحران خبر داد

زلزله ای به بزرگی 5.6 دهم ریشتر، ساعت 22 و 5 دقیقه و 34 ثانیه، چهارشنبه شب شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند. از آن زمان تاکنون مردم منطقه زیر برف و باران و در سرما، آواره هستند و درخواست کمک دارند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از نحوه امدادرسانی به رکنا گفت.

اسماعیل نجار -رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که با وقوع زلزله به منطقه سی سخت رفته است از محل حادثه  گزارشی از نحوه امدادرسانی داشت و چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت :  در بدو حادثه اولین کار ،نجات مصدومین و گرفتاران زیر آوار است که خوشبختانه در این زلزله جانباخته و مصدوم زیاد نبود .آوار در این زلزله نبود. بیشتر تخریب ها به صورت آوار نبوده است و به همین دلیل مصدوم و جانباخته نسبت به شدت زلزله خوشبختانه کم بود. حدود 63 مصدوم داشتیم که اکثرا مصدومانی بودند که درمان و کمک رسانی به آنها سرپایی بود یعنی مصدومیت سختی نداشتند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص مرحله دوم امدادرسانی به منطقه سی سخت چنین توضیح داد: امدادرسانی و اسکان از همان ساعات اولیه بعد از وقوع زلزله آغاز شد. حدود 1800 چادر تاکنون بین مردم زلزله زده سی سخت  توزیع شده است. البته در بازدید محلی که داشتیم، همچنان درخواست مردم چادر است و نگرانی به جایی هم دارند زیرا زیر سقف های تخریب شده از زلزله هستند و نیاز است که برای اسکان امن تر؛ جای مناسب تری داشته باشند. البته محل های اسکانی برایشان تعیین شده است که به دلیل وضعیت کرونا در کشور ترجیح می دهند در محل زندگی خود هر چند تخریب شده بمانند و برای این امر باید محل اسکان موقت آنها که تامین چادر است سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد که دستور چادر رسانی به تمامی ساکنان سی سخت و روستاهای آسیب دیده از زلزله در اطراف صادر شده است. هلال احمر موظف به چادر رسانی و لکه گیری از منطقه شده است. بخش اعظمی از وسایل و اثاثیه زندگی مردم تخریب شده است.

اسماعیل نجار با گفتن از اینکه ارزیاب ها در حال برآورد میزان خسارت وارده به منازل  مسکونی هستند و فرم های در حال تکمیل است تا میزان خسارت را به دولت تحویل بدهیم و برنامه ریزی های کمکی بعدی شکل بگیرد افزود: آواربرداری ها انجام شده است. آب و برق و گاز و تلفن برقرار است. البته گاز در مناطق به دلایل امنیتی همچنان قطع است که آنهم به زودی رفع می شود و گاز متصل خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه در حال حاضر تمام مسئولان که باید در این امر کمک رسانی نقش داشته باشند در منطقه سی سخت حضور دارند و از نزدیک درگیر امدادرسانی هستند تا دستورات لازم را صادر و اجرایی کنند گفت: آواربرداری راه ها انجام شده است . در حال حاضر مردم نگران بازسازی هایشان هستند که امیدواریم در کمترین زمان ممکن مثل همه نقاط کشور که پیش از این خسارت از زلزله دیدند و بازسازی شدند این منطقه هم در مهلت کوتاه بازسازی شود.

اسماعیل نجار - رئیس سازمان مدیریت بحران خبر داد: برنامه ریزی برای پرداخت 20 میلیون تومان کمک هزینه اسکان زلزله زدگان  سی سخت صورت گرفته است که در اختیار افرادی که امکان استقرار آنها در منازلشان بعد از وقوع زلزله نیست و خانه هایشان در شرایطی است که باید تخریب بشود قرار می گیرد. تا با این  کمک هزینه در محلی دیگر خانه ای برای اسکان بگیرند ضمن اینکه در کنار این 20 میلیون به آنها چادر هم داده خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران در خصوص نحوه دریافت این 20 میلیون از سوی زلزله زدگان و زمان پرداخت آن چنین گفت: فردا گزارش میزان خسارت ها را تحویل  سازمان برنامه بودجه قرار می دهیم که یکشنبه در دولت مطرح شود.

 

 

 

 

 


 

 

 

کدخبر: 663049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟