خون بس 2 قاتل در کرمانشاه / سلطان صلح و سازش وارد عمل شد

به گزارش رکنا، فقط چند قدم با قصاص فاصله داشتند. روال قانونی پرونده طی شده بود و همه چیز برای اجرای حکم آماده بود. هر 2 قاتل در نزاع‌هایی بچه گانه در دو حادثه جدا، دوستانشان را به قتل رسانده بودند. خانواده قاتلان هر کاری از دستشان بر می آمد برای گرفتن رضایت انجام داده بودند اما مادران دو مقتول راضی به گذشت از قاتل فرزندانشان نبودند و با پا فشاری بر قصاص، می خواستند قاتل بچه‌شان را بالای چوبه دار ببینند.

خانواده قاتلان چند بار برای گرفتن رضایت سراغ اولیای دم رفتند اما آنها تصمیم خود را برای اجرای قصاص گرفته بودند. روزهایی برای دو محکوم به مرگ در زندان به تندی طی می شد و هر روز منتظر بودند تا خواندن نامشان از بلندگوی زندان در بند لرزه بیاندازد و آنها برای اجرای حکم به قرنطینه بروند.

کور سوی امیدشان به پا درمیانی بزرگان بود و سراغ حاج عباس عربی ،داوطلب هلال احمر رفتند. در زندان به او سلطان صلح و سازش می گویند و هرجا پا درمیانی کرده توانسته رضایت بگیرد. حاج عباس وقتی فهمید ، این قتل ها ناخواسته رقم خورده است ، قبول کرد پا در میانی کند ،شاید با برگزاری مراسم «خون بس» اولیای دم رضایت دهند. او  ابتدا با محمدباقر محمدی رئیس جمعیت هلال احمر کرمانشاه و همچنین رئیس شورای حل اختلاف استان موضوع را مطرح و با استقبال آنها مقدمات اجرای مراسم و گرفتن رضایت از اولیای دم دو مقتول با انتقال دو قاتل، انجام شد.

رئیس جمعیت هلال احمر کرمانشاه که برای بخشش دو قاتل پشیمان تلاش زیادی کرده بود، گفت:« پس از درخواست بزرگان طوایف قاتلان ، وقتی دیدیم آنها از کرده خود پشیمان بوده و قتل را در یک لحظه  واز روی عصبانیت و بدون نیت قبلی انجام داده اند، با کمک حاج عباس عربی تلاش کردیم  تا از خانواده های آنها رضایت بگیریم.  قاتلان از دو طایفه جداگانه هستند و روز سه شنبه در آستانه میلاد امام رئوف تصمیم گرفتیم مراسم را برگزار کنیم چرا که حکم آماده اجرا بود و هر لحظه امکان داشت هر دو جوان قصاص شوند.»

 در مراسم « خون بس » و طبق یک رسم قدیمی ، بر تن قاتل کفن می پوشانند و او را به خانه مقتول می برند. ریش سفیدان در یک سینی خنجر و قرآن قرار می دهند تا اولیای دم آخرین تصمیم خود را اعلام کنند. اگر اولیای دم همچنان خواستار قصاص باشند ، خنجر را بر می دارند اما اگر از خون او گذشت کنند ، دست قاتل را باز کرده و قرآن را بر می دارند.

محمدباقر محمدی ادامه داد: «با همکاری دادگستری هردو قاتل از زندان بیرون آورده شده و بر تن آنها کفن پوشانده و در یک سینی خنجر و قرآن قرار دادیم تا به محل برگزاری مراسم در مسجد برویم. همچنین خادمان علی ابن موسی الرضا(ع) با پرچم حرم امام رئوف ما را همراهی کردند که تاثیر زیادی روی خانواده ها داشت.

اولین قاتلی که برای بخشش او اقدام کردیم، ۸ سال قبل در یک نزاع خیابانی جوانی را کشته بود. او در این سال ها از کار خود پشیمان بود . از مادر مقتول خواستیم به جوانی قاتل رحم کند و او را ببخشد. او تا قبل از این مراسم فقط در خواست  قصاص داشت. وقتی با او صحبت کردیم ، به سمت سینی رفت و قرآن را برداشت و در حالیکه گریه می کرد گفت: من فقط یک فرزند داشتم که این قاتل جانش را گرفت. نمی‌خواهم مادر دیگری داغدار شود و رضایت می دهم .  پس از رضایت اولیای دم کفن از تن این قاتل خارج شد.»

بعد از بخشش این قاتل، امیدبرای جلب رضایت دومین اولیای دم هم بیشتر شد. این خانواده ۱۲سال قبل در یک نزاع خیابانی پسر خود را از دست داده و در این سال ها تلاش ها برای کسب رضایت اولیای دم بی نتیجه مانده بود.

رئیس هلال احمر استان کرمانشاه افزود: «قاتل دوم با دستان بسته و کفن پوش به همراه قرآن و خنجر وارد مسجد شد و خدا را شکر اولیای دم این مقتول هم بعد از ۱۲سال رضایت دادند تا قاتل فرزندشان که از انجام قتل در یک نزاع بسیار پشیمان بود، به زندگی برگردد.»

وی در پایان خاطر نشان کرد:  رسالت هلال احمر برقراری صلح و دوستی میان ملت هاست و گاهی نیاز است که خیرین هم برای گرفتن رضایت از نظر مالی یا  شخصیتی ورود کنند که داوطلبان ما این اقدامات را انجام می دهند. فکر می کنیم نجات جان یک انسان اقدامی خداپسندانه باشد و به همین خاطر ما در برخی پرونده ها برای نجات جان انسان ها ورود می کنیم.»

کدخبر: 897406 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟