سرقتی که جان مردم را به خطر می انداخت / مهندسانی صبح کار می کردند شب دستور سرقت می دادند + عکس

به گزارش رکنا ،  ماجرای سرقت های مذکور از آن جا لو رفت که دو نفر از پیمانکاران نصب تجهیزات و لوازم برقی، شکایتی را در کلانتری نجفی مطرح کردند و مدعی شدند، سارقان ، تجهیزات برقی گران قیمت را در حالی شبانه از پارک ها به سرقت برده اند که نصب یا باز کردن این لوازم به تخصص و تبحر خاصی نیاز دارد و عاملان سرقت های خرد از دستبرد به این گونه تجهیزات برقی عاجز هستند!

با ثبت این گزارش، بررسی های ویژه ماموران انتظامی با توجه به اهمیت و حساسیت ماجرا با دستور محرمانه ای از سوی سرهنگ احمد نگهبان (رئیس پلیس مشهد) آغاز شد؛ چراکه سرقت برخی از این تجهیزات مانند «سوئیچر» و «این ورتر» (کاهنده برق) موجب به خطر افتادن جان شهروندان و کودکان می شد. به همین دلیل ماجرای این سرقت زیر ذره بین تحقیقات پلیسی قرار گرفت و گروهی تخصصی از افسران کارآزموده دایره تجسس با نظارت و هدایت مستقیم سرهنگ مهدی کسروی (رئیس کلانتری نجفی) وارد عمل شدند و در اولین مرحله از رصدهای اطلاعاتی به بازبینی دوربین های مداربسته پرداختند، اما کنکاش های پلیس در بازدیدهای میدانی از پارک های محل سرقت بیانگر آن بود که سارقان حتی از محل نصب دوربین های ترافیکی و مداربسته نیز اطلاع داشته اند؛چرا که سرقت هیچ کدام از این تجهیزات در محیط های جغرافیایی مذکور رخ نداده است و تنها تجهیزاتی هدف دستبرد قرار گرفته اند که در نقاط کور پارک ها یا فضاهای سبز قرار داشتند. این سرنخ فرضیه های متفاوتی را در ذهن افسران تجسس ایجاد کرد که بهترین آن تحقیق درباره نقش احتمالی نگهبانان یا دست اندرکاران و متصدیان برخی از پارک های مشهد بود.

 به همین دلیل گروهی از عوامل انتظامی به سرپرستی سرگرد حقیقت زاده (رئیس تجسس کلانتری نجفی) ردزنی های اطلاعاتی را به مناطق اطراف پارک ها کشاندند تا این که در یکی از دوربین های مداربسته، چهره راننده کامیون آبیاری فضای سبز نمایان شد که لباس مخصوص کار را نیز به تن داشت، اما این موضوع فقط به عنوان یک فرضیه مورد واکاوی پلیس قرار گرفت؛ چراکه او شبانه در حال آبیاری فضای سبز بود و در بخش پیمانکاری شهرداری فعالیت داشت!

با وجود این، رصدهای اطلاعاتی همچنان با بازبینی دوربین های مداربسته ادامه یافت، ولی در بیشتر زوایای پنهان دوربین ها، باز هم آثاری از حضور راننده 32 ساله تانکر دیده می شد! نیروهای انتظامی دیگر تردیدی نداشتند که راننده مذکور نقشی در این سرقت ها دارد. بنابراین آن ها با دستور ویژه قاضی جواد آسیان یزد (قاضی شعبه 216 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) این جوان راننده را دستگیر کردند و به مقر انتظامی انتقال دادند. او که ابتدا سعی داشت خود را بی خبر از ماجراهای سرقت جلوه دهد وقتی تصاویر خود را در صفحه نمایشگر رایانه دید و حیرت زده به مستندات پلیس نگریست که روی میز افسر تجسس قرار داشت، دیگر همه راه های انکار را پشت سر گذاشت و به سرقت تجهیزات و لوازم برقی با همدستی دو نفر دیگر از تکنیسین ها و مهندسان بخش پیمانکاری اعتراف کرد. او گفت: ما 3 نفر عضو معتاد یک باند هستیم که برای تامین هزینه های اعتیاد، سیم و کابل و تجهیزات گران قیمت برقی را از پارک ها سرقت می کنیم. وی درباره شگرد این باند خطرناک گفت: «م- س» (مهندس) که در واحد تاسیسات شرکت پیمانکاری مشغول فعالیت بود روزها تجهیزات و دستگاه های برقی را به همراه دیگر همکارانش در پارک ها نصب می کرد و سپس نشانی محل نصب و مشخصات دستگاه را به من و همدست دیگرمان «ع- ب» اطلاع می داد. از سوی دیگر او که مهندس است شیوه باز کردن دستگاه ها را به من هم آموخته بود؛ چراکه «ع- ب» خودش در امور تاسیسات شرکت مذکور کار می کرد و با این تجهیزات آشنایی کامل داشت.

 این متهم 32 ساله در ادامه اعترافاتش افزود: پس از جمع آوری این اطلاعات، من سوار بر تانکر آبیاری فضای سبز به محل هایی از پارک ها می رفتم که «م- س» نشانی آن را داده بود. سپس دقایقی را به بهانه آبیاری فضای سبز به جست وجو می پرداختم و همه دوربین های مداربسته را زیرنظر می گرفتم تا مطمئن شوم که کدام نقطه برای سرقت در زاویه دید قرار ندارد و به قول معروف نقطه کور برای سرقت دستگاه سوئیچینگ است!  بعد هم به همراه «ع- ب» (تکنیسین برق) و با پوشیدن لباس شهرداری شبانه به محل های مذکور می رفتم و پس از باز کردن دستگاه ها با شیوه ای که آموزش دیده بودم! آن ها را دوباره به «م- س» تحویل می دادم که او هم در مقابل مبالغی را برای این سرقت ها به ما می پرداخت.

ولی بعد از گذشت مدتی، متوجه شدیم که ارزش واقعی تجهیزات سرقتی خیلی بیشتر از آن چیزی است که مهندس «م- س» به ما می دهد به همین دلیل من و «ع- ب» تصمیم گرفتیم همین دستگاه ها را از دیگر پارک های شهری و فضاهای سبز بدون اطلاع مهندس سرقت کنیم و از طریق سایت دیوار به دیگر پیمانکاران شهرداری بفروشیم!

 در پی اعترافات این متهم، بلافاصله افسران دایره تجسس کلانتری با هماهنگی های قضایی، وارد عملیات دستگیری شدند و متهمان را در دفتر کار مهندس «م – س» به دام انداختند.

در حالی که هنگام بازرسی از مخفیگاه اعضای این باند حدود 30 دستگاه تجهیزات برقی کشف شد، سرنخ هایی نیز از زن جوانی به دست آمد که به عنوان یکی دیگر از پیمانکاران شهرداری، تعدادی از لوازم و تجهیزات سرقتی را از «م – س» خریده بود! این زن جوان که «م» نام دارد نیز در ادامه عملیات پلیسی دستگیر شد و در بازجویی ها گفت: از سرقتی بودن این دستگاه های گران قیمت اطلاع نداشتم، ولی هنگامی که سارقان،تجهیزات نصب شده در پارک منطقه 3 شهرداری را به سرقت بردند من با «م- س» تماس گرفتم و تعدادی از این تجهیزات را به عنوان دستگاه های دست دوم (استوک) خریدم که دوباره در پارک ها نصب کنم، ولی پول خرید را به حساب بانکی فرد دیگری واریز کردم و ...

 به دنبال اعترافات اعضای این باند خطرناک سرقت که در چرخه ای کثیف با جان انسان ها بازی می کردند، گروه عملیاتی نیروهای کلانتری نجفی از مخفیگاه راننده کامیون، دو دستگاه بی سیم دستی به همراه چراغ گردان و دیگر لوازم کشف و ضبط کردند.

در همین حال برخی از پیمانکاران شهرداری با مراجعه به کلانتری نجفی اموال سرقتی خود را در میان دستگاه ها و تجهیزات برقی کشف شده از اعضای این باند در حالی شناسایی کردند که تحقیقات نشان داد هر 3 مرد عضو این باند دارای سابقه کیفری در زمینه سرقت تجهیزات از پارک ها و فضای سبز شهری هستند. بر اساس این گزارش، اعضای اصلی این باند در حالی با صدور قرار قانونی از سوی مقام قضایی روانه زندان شدند که «ح-ص» (راننده تانکر) تاکنون به 60 فقره سرقت با همین شیوه اعتراف کرده است و تحقیقات پلیس همچنان برای کشف سرقت های احتمالی دیگر آنان ادامه دارد.

 

کدخبر: 897313 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟