تولید واکسن پاستور به ۱۵ میلیون دُز رسید / پاستوکووک به زدوی تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را می گیرد

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا بیگلری افزود: قرارداد بین وزارت بهداشت با این مجموعه منعقد شده و تاکنون هشت میلیون دز واکسن پاستور تحویل وزارت بهداشت شده است.

وی ادامه داد: قرارداد تحویل هفت میلیون دز دیگر که تولید شده است، در روزهای آتی منعقد می شود و واکسن پاستوکووک در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

رییس انستیتو پاستور ایران، ظرفیت تولید ماهیانه این واکسن را حدود پنج میلیون دز اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز، این ظرفیت را می توان افزایش داد. در حال حاضر این واکسن در اختیار مراکز تزریق واکسن قرار گرفته و مردم استقبال خوبی از این محصول کرده اند.

بیگلری اظهار  داشت: با توجه به اینکه در فرایند تولید واکسن پاستوکووک الزامات سازمان های داخلی و بین المللی معتبر رعایت شده، این واکسن جزو واکسن هایی است که در آینده نزدیک تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را خواهد گرفت.

وی به تهیه چند مقاله از روند تولید و توسعه این واکسن اشاره کرد و گفت: این کار می‌تواند به اخذ تاییدیه از مجموعه های بین المللی کمک کند.

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه این واکسن در چندین کشور از جمله ایران و کوبا مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: در کوبا علاوه بر بالغین، کودکان بالای ۲ سال نیز با این واکسن ایمن شده اند.

پاستوکووک در مقابله با سویه‌های بتا و دلتا بسیار موثر بوده است

وی بیان داشت: کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک نشان داده که در مقابله با سویه های دلتا در ایران و بتا در کوبا بسیار موثر است و تاثیرگذاری بالایی حتی نسبت به سایر واکسن های موجود دارد.

بیگلری ادامه داد: سویه قالب در کشور ما هنوز دلتا است؛ به عبارت دیگر همچنان اغلب سویه های تشخیصی در کشور، این سویه است و این واکسن در مقابله با آن بسیار موثر است.

وی به زیرساخت مناسب این واکسن اشاره کرد و بیان داشت: واکسن پاستوکووک از زیرساختی که در تولید واکسن های پنوموکوک و مننژیت استفاده شده، بهره گرفته است. به عبارتی از روشی بهره گرفته که سالیان متمادی برای تولید واکسن هایی که به کودکان تزریق می شود، استفاده شده است.

آیا پاستووک در مقابله با اومیکرون موثر است

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن پاستووک در مقابله با اومیکرون موثر است، گفت: برای اینکه تشخیص دهیم واکسن های موجود از جمله پاستوکووک در مقابله با اومیکرون موثر است یا نه، نیاز به زمان است تا بررسی های لازم انجام گیرد.

بیگلری ادامه داد: هیچ کدام از واکسن های موجود به طور خاص برای اومیکرون طراحی نشده اند، همه تولیدکنندگان در تلاش برای بررسی این موضوع و در صورت لزوم بهینه سازی واکسن های موجود هستند.

رییس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: در سویه دلتا هم کارایی برخی از واکسن ها کاهش پیدا کرده بود و در مورد اومیکرون هم احتمالا همین حالت وجود خواهد داشت.

واکسینه شدن کودکان ۵ تا ۱۲ سال مورد توجه جدی قرار گیرد

وی اظهار داشت: شواهد نشان می دهد که در واریانت اومیکرون؛ نسل جوان هم مبتلا می شوند پس باید تزریق واکسن کرونا به کودکان ۵ تا ۱۲ ساله مورد توجه قرار گیرد.

بیگلری افزود: واکسیناسیون افراد بین ۱۲ تا ۱۸ ساله در حال انجام است اما تزریق واکسن به کودکان ۵ تا ۱۲ ساله هم باید انجام شود.

وی به هموطنان توصیه کرد که دز سوم واکسن کرونا را برای مقابله با سویه جدید اومیکرون تزریق کنند و حتما استفاده صحیح از ماسک را به طور جدی در نظر داشته باشند.

منبع: ایرنا

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟