صدور مجوز 3.5 میلیون دُز واکسن کرونا و ورود 314 هزار دُز توسط بخش خصوصی + اسناد

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است، اما با همچنان نیاز به واردات واکسن کرونا در کشورمان احساس می شود. تا کنون بیش از 22 میلیون دُز واکسن کرونا وارد ایران شده که از این میان 314 هزار دُز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی وارد کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی که هفته گذشته مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران ادعا کرده بود که با وجود موافقت رئیس جمهور سابق برای واردات 6 میلیون دُز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی در ماه فروردین، وزارت بهداشت با واردات این حجم از واکسن مخالفت کرده بود، اما اکنون اسنادی به دست رکنا رسیده است که نشان می دهد سازمان غذا و دارو به واردات حداقل 3 میلیون و 500 هزار دُز واکسن کرونا توسط شرکت های خصوصی مجوز داده بود.

مطابق اسناد مربوط به سیر اخذ مجوز یکی از شرکت های بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا، سازمان غذا و دارو 10 خرداد 1400 به این شرکت خصوصی مجوز واردات 3 میلیون دُز واکسن آسترازنکا با قیمت 8.47 یورو و با ارز نیمایی ارائه داده بود. سازمان غذا و دارو همچنین در 16 تیر 1400 نیز مجوز واردات 500 هزار دُز واکسن سینوفارم با قیمت 19.50 یورو و با ارز نیمایی را نیز به همین شرکت خصوصی ارائه داده بود.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز هفته گذشته در پاسخ به ادعاهای رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتر نوشته بود: «خروجی ۳۸ مجوز واردات واکسن بخش‌ خصوصی، ۳۱۴ هزار دُز واکسن آسترازنکا از روسیه آنهم توسط یک شرکت دارویی باسابقه بوده است. این‌ همه ادعا و بازی‌ با افکار عمومی به اسم بخش‌ خصوصی اما فیل موش زایید. بازار واکسن، بنداز و در رو نیست با جای دیگر اشتباه گرفتید. شرم کنید از این مردم.»

 

گفتنی است؛ تا کنون تنها 314 هزار دُز واکسن آسترازنکا توسط شرکت های خصوصی از طریق روسیه وارد ایران شده است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟