انواع ورق آهن؛ قیمت و کاربرد هرکدام در صنایع مختلف

 

هر کدام از آنها با توجه ‌به تکنیک ساخت و مواد اولیه‎ای که در ترکیب آن گنجانده شده‌اند، دسته‎بندی و نام‎گذاری می‎شوند. قیمت ورق فولادی نیز با توجه ‌به همین مسائل متغیر است.

ورق فولادی یا ورق آهن چیست؟

ورق فولادی در واقع از آلیاژهای مختلف عنصر آهن به دست می‎آید. این محصولات به دلیل ظاهر نسبتاً جذابی که دارند، هم برای اهداف دکوری و تزئینی و هم برای ساخت‌وساز استفاده می‎شوند. بسیاری از وسایل و ماشین‌آلات مانند اتومبیل و بدنه هواپیما را با استفاده از روکش ورق فولادی می‎سازند.

اشخاصی که کار آنها با فلز است، از این ورق‌ها برای ایجاد آثار هنری و معماری استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی نیز هنگام ساخت پوشش تجهیزات و برخی از اجزای عملیاتی، ورق‌های فولادی را به کار می‌برند. قیمت ورق و نوع ورق استفاده شده در هر یک از این کاربردها، متفاوت است.

کاربرد و قیمت انواع ورق آهن

انواع مختلفی از ورق فولادی در صنایع تولید می‎شوند؛ ورق سیاه، روغنی، ورق گالوانیزه، ورق آجدار و ورق استیل از این جمله هستند. ورق گالوانیزه در واقع ورقی فولادی‎ است که در طی فرآیندی خاص روی آن یک لایه نازک فلز روی (Zn) پوشیده می‎شود. این کار به علت جلوگیری از اکسیدشدن ورق آهن انجام می‎شود. ماده اولیه ورق گالوانیزه ورق سیاه و ورق روغنی است؛ به عبارت دیگر، هم ورق روغنی و هم ورق سیاه را می‌توان گالوانیزه کرد تا تبدیل به ورق گالوانیزه شوند.

به دلیل مراحل اضافی بیشتری که روی ورق گالوانیزه انجام می‎شوند، قیمت ورق آهن گالوانیزه از ورق سیاه و روغنی بیشتر است. ورق آجدار نیز نوعی ورق سیاه به شمار می‌رود که در مراحل پایانی ساخت، روی آن طرح‎هایی به شکل بادامی، شطرنجی، دایره‎ای یا طرح‎های دیگر پرس می‎شوند. در نتیجه، قیمت ورق آجدار نیز نسبت به ورق سیاه افزایش پیدا می‎کند.

ورق سیاه

سطح این ورق‎ها صاف و صیقلی نیست، به همین دلیل به آنها ورق سیاه گفته می‎شود. روش تولید این نوع ورق‎های فولادی، نورد گرم است. در فرآیند نورد گرم، ابتدا شمش فولادی گرم می‌شود و سپس به‌منظور قالب‎گیری فولاد و رسیدن به ضخامت لازم، از غلتک‎هایی عبور داده خواهد شد. ورق سیاه برای ساخت بدنه اتومبیل‎ها، کف خودروها، بدنه تانکر و کشتی به کار می‎رود.

تفاوت ورق روغنی با ورق سیاه در روش ساخت این دو است. ورق روغنی در طی فرآیند نورد سرد تهیه می‎شود و ظاهری صیقلی و براق دارد. قیمت ورق آهن روغنی تقریباً دوبرابر ورق سیاه است.

ورق st37

ورق st37 نوعی ورق اهن کم‌کربن است که به آن ورق نرم یا فولاد نرم نیز می‎گویند. این فولاد از نظر خواص مکانیکی، سختی کم اما شکل‌پذیری بالایی دارد. در قدیم از این ورق برای تولید ورق قلع اندود استفاده می‌شد؛ اما امروزه کاربردهای متنوع دیگری نیز دارد. خاصیت جوش‎پذیری ورق st37، آن را به گزینه‎ای محبوب در ساخت‌وساز تبدیل کرده است.

نماد st37 بر اساس استاندارد DIN آلمانی روی این نوع ورق سیاه گذاشته شده است. حروف st به معنی استیل و حداقل استحکام کششی آن ۳۷ کیلوگرم بر میلی‌مترمربع است. در واقع هرچه این عدد کمتر باشد، ورق نرم‌تر می‌شود و هر چقدر این عدد بیشتر باشد، ورق سختی بیشتری خواهد داشت. این ورق معمولا در ضخامت‌های ۲ الی ۱۵ میلی‌متر تولید می‌شود. از ورق فولادی st37 برای تولید نبشی، ناودانی، بدنه خودرو، میلگرد، ساخت‌وساز، دستگاه‎های صنعتی و لوازم‌خانگی استفاده می‎شود.

ورق  st52

ورق  st52

ورق آهن st52 در واقع یک فولاد با آلیاژ کم و با استحکام بسیار بالا است. این فولاد را به‌راحتی می‎توان به فولادهای دیگر جوش داد. از خواص مکانیکی این فولاد می‌توان به استحکام تسلیم بیش از ۳۵۵ مگاپاسکال و استحکام کششی ۴۹۰-۶۳۰ مگاپاسکال اشاره کرد.

فولاد st52 کاربردهای زیادی دارد. عموماً از آن برای قطعات ماشین‌آلات، تجهیزات سیار، جرثقیل، بوم، شاسی، ساختمان‎ها، پل‎ها و ساخت‌وسازها استفاده می‎شود. این ورق ساختمانی حاوی ۶/۱ درصد منگنز است که به همین دلیل، خواص مقاومت به خمش و ارتجاعی آن بالا رفته است. ورق st52 را در طی فرآیند نورد گرم می‎سازند، به همین دلیل نوعی ورق سیاه محسوب می‎شود. اما به‎صورت کلی شکل‌پذیری این ورق از ورق st37 کمتر است.

قیمت ورق اهن st52 در حالت شیت نسبت به رولی آن، گران‌تر خواهد بود. چراکه بریدن ورق نیز هزینه آن را بالا می‎برد.

قیمت ورق آهن

قیمت ورق آهن به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت روز ورق آهن به عوامل متعددی بستگی دارد. کارخانه‎های مختلف تولید فولاد، بر اساس قیمت مواد اولیه، نوسانات ارز، میزان عرضه و تقاضا، هزینه حمل‌ونقل و قیمت حامل‎های انرژی محصولات خود را عرضه می‎کنند. برای استعلام قیمت ورق آهن لازم است به مراکز معتبر مراجعه کنیم. همچنین گریدهای مختلف از هر محصولی به دلیل تفاوت آلیاژهای آنها دارای کیفیت‌های مختلفی هستند. همین امر در قیمت نهایی ورق اثرگذار می‎گذارد.

ابعاد، ضخامت و وزن ورق موردنظر شما نیز با توجه ‌به کاربردی که از آن انتظار دارید، می‌تواند در تعیین قیمت ورق فولادی مؤثر باشد.

 

کدخبر: 900655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟