تسلط روی دروس مهم کنکور تجربی، یک قدم تا دکتر مملکت شدن!

تسلط روی دروس مهم کنکور تجربی، می‌تواند به محصلان این رشته کمک کند تا به بهترین شکل خود را برای این آزمون دشوار آماده کنند و از زمان خود بهره‌ی بیشتری ببرند. مشاورین تحصیلی و معلمان، همیشه روی برخی درس‌ها تاکید بیشتری دارند.این دروس از ضریب بالاتری نسبت به دیگر درس‌ها برخوردار هستند و تاثیر بسیاری روی نتیجه‌ی نهایی آزمون دارند. در این مقاله، 3 درس مهم رشته تجربی برای کنکور مورد بررسی قرار گرفته است تا دانش‌آموز دقیق‌تر با این دروس آشنا شود.

فیزیک؛ درس مهم رشته تجربی با مباحثی سخت و گسترده

درس فیزیک، همیشه یکی از دروس مهم، سخت و تاثیرگذار در رشته تجربی بوده است. فیزیک با مباحث گسترده و متعددی که دارد، دانش‌آموز را به چالش می‌کشد. داوطلبان باید از توان علمی و ذهنی بالایی برای پاسخگویی به سوالات این درس برخوردار باشند. فیزیک کنکور تجربی شامل: کتاب‌های درسی فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم متوسطه دوم است که در مجموع 30 سوال از آن‌ها در آزمون کنکور سراسری طرح می‌شود.

مباحث مهم و تست‌خیز فیزیک کنکور تجربی

کتاب‌های درسی از مباحث و فصل‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که معمولا برخی از آن‌ها برای طراحان سوال اهمیت بیشتری دارند. مهم‌ترین بخش‌های فیزیک کنکور تجربی شامل موارد زیر است:

  • فصل چهارم فیزیک دوازدهم (فیزیک اتمی و هسته‌ای): ۳ تست
  • فصل اول فیزیک یازدهم (الکتریسته ساکن): ۳ تست
  • فصل سوم فیزیک یازدهم (مغناطیس و القا): ۳ تست
  • فصل دوم فیزیک دهم (ویژگی های فیزیکی مواد): ۲ تست
  • فصل چهارم فیزیک دهم (دما - گرما و قانون گازها): ۳ تست

ضرایب درس فیزیک برای زیرگروه‌‌های مختلف

یکی از نکاتی که در هنگام انتخاب رشته دانشگاهی نقش پررنگی دارد، ضریب هر درس باتوجه به زیرگروه رشته‌ها است. ضرایب درس فیزیک برای زیرگروه‌های 1 تا 5 به صورت زیر در نظر گرفته می‌شود:

زیرگروه

زیرگروه اول

زیرگروه دوم

زیرگروه سوم

زیرگروه چهارم

زیرگروه پنجم

ضریب

2

2

2

3

2

 

 

 

فیزیک می‌تواند عامل موفقیت یا شکست دانش‌آموز در کنکور سراسر باشد. نحوهی صحیح مطالعه فیزیک، نقش بسیار زیادی روی یادگیری عمیق این درس دارد. بهترین راه‌یادگیری اصولی این درس، کمک گرفتن از معلم فیزیک خوب و باتجربه است. معلم دانش‌آموز را با همه‌ی زیر و بم این درس آشنا می‌کند تا او تسلط کافی روی یکی از 3 درس مهم رشته تجربی برای کنکور داشته باشد. برای پیدا کردن برترین اساتید تدریس خصوصی فیزیک کنکور، می‌توانید به سامانه‌های معتبری مانند سایت استادبانک مراجعه کنید.

تجربی

شیمی کنکور سراسری تجربی؛ سکوی پرتاب دانش‌آموز

دانش‌آموزان در مواجه‌ با درس شیمی به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند. عده‌ای از آن‌ها به راحتی با مفاهیم این درس ارتباط برقرار می‌کنند و در مقابل برای بخش بزرگی از محصلان، درک مباحث شیمی اصلا ساده نیست. درس شیمی، از مفاهیم، تعاریف، فرمول‌ها و ساختارهای متنوع تشکیل شده است و به همین دلیل نیاز به دقت و یادگیری عمیق دانش‌آموز دارد. شیمی کنکور سراسری تجربی را سه کتاب‌ درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تشکیل می‌دهد که در ادامه با مهم‌ترین مباحث آن آشنا می‌شوید.

مباحث مهم و تست‌خیز شیمی کنکور تجربی

شیمی یکی از 3 درس مهم رشته تجربی برای کنکور سراسری است. مباحث مهم این درس میان کتاب‌های مقطع دهم تا دوازدهم پراکنده است و دانش‌آموز در هر پایه‌ی تحصیلی بخشی از آن‌ها را یاد می‌گیرد:

  • استوکیومتری
  • واکنش نویسی
  • محاسبات عددی
  • رسم آرایش الکترونی
  • جدول تناوبی

ضرایب شیمی برای هر زیرگروه در رشته تجربی

ضرایب درس شیمی برای زیرگروه‌های 1 تا 5 در رشته تجربی متفاوت است. دانش‌آموزان با دانستن این ضریب برای زیرگروه موردنظر خود، می‌تواند برنامه‌ریزی و در نهایت انتخاب رشته‌ی مناسب‌تری داشته باشد:

زیرگروه

زیرگروه اول

زیرگروه دوم

زیرگروه سوم

زیرگروه چهارم

زیرگروه پنجم

ضریب

3

4

2

2

2

 

 

 

سوالات درس شیمی در کنکور تجربی از تیپ‌بندی‌های متفاوتی نظیر: محاسباتی، ترکیبی، تحلیل نمودار، واکنش نویسی و درک مطلب تشکیل می‌شود که نیاز به درک درست و آموزش دقیق دارد. دانش‌آموزی که قصد یادگیری اصولی این درس را دارد، باید از معلم باتجربه کمک گرفته و در جلسات تدریس خصوصی شیمی شرکت کند. شیمی پتانسیل این را دارد که مانند سکوی پرتاپ موفقیت دانش‌آموز در کنکور عمل کند، ولی برای رسیدن به این موقعیت طلایی، داوطلب باید زمان و راه درست یادگیری را در پیش بگیرد.

3 درس مهم رشته تجربی برای کنکور؛ زیست مهم‌ترین است

زیست‌شناسی، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین درس رشته تجربی برای کنکور سراسری است. زیست را اصلی‌ترین درس رشته تجربی می‌دانند. مفاهیم ریز و درشت بسیار زیادی این درس گسترده را تشکیل می‌دهند. دانش‌آموز برای اینکه بتواند در آزمون کنکور در درس زیست موفق باشد، نیازمند درک درست مباحث نچندان ساده‌ی این درس است. زیست کنکور سراسری شامل کتاب‌های درسی پایه دهم تا دوزادهم می‌شود که در ادامه با مهم‌ترین مباحث آن‌ها آشنا می‌شوید.

مباحث و فصل‌های تست‌خیز زیست کنکور

تعداد سوالات هیچ‌کدام از دروس تخصصی رشته تجربی به اندازه درس زیست نیست. از زیست‌شناسی در آزمون کنکور سراسری 50 تست طرح می‌شود که مباحث زیر بیشترین سهم را دارند:

  • فصل های ۱ تا ۵ کتاب زیست دهم : ۹ تا ۱۰ سوال
  • فصل های ۱ تا ۵ کتاب زیست یازدهم : ۸ تا ۱۰ سوال
  • فصل های ۱ – ۲ – ۵ – و ۶ کتاب زیست دوازدهم : ۷ تا ۸ سوال
  • سوالات ترکیبی زیست گیاهی و جانوری سه سال : ۳ تا ۴ سوال

ضریب زیست‌شناسی در هریک از زیرگروه‌های تجربی

زیست، بالاترین ضریب را میان دروس تخصصی رشته تجربی دارد و می‌تواند به تنهایی سرنوشت آزمون کنکور داوطلب را عوض کند. در جدول زیر ضرایب درس زیست برای زیرگروه‌های 1 تا 5 آورده شده است.

زیرگروه

زیرگروه اول

زیرگروه دوم

زیرگروه سوم

زیرگروه چهارم

زیرگروه پنجم

ضریب

4

4

2

2

2

 

 

 

در نگاه اول زیست‌شناسی، درسی حفظ کردنی به‌نظر می‌رسد که باید تعاریف آن را به‌خاطر سپرد. اما برای موفقیت در این درس، باید مفاهیم، تعاریف و حتی اشکال مختلف این کتاب درسی به‌خوبی درک شود. مطمئن‌ترین راه یادگیری این درس دشوار، شرکت در کلاس خصوصی زیست آنلاین یا حضوری برترین اساتید کشور است. دانش‌آموز نیاز دارد تا یک راهنمای باتجربه، بهترین شیوه‌ها و تکنیک‌های خواندن زیست را به او آموزش دهد. معلم خصوصی زیست بهترین انتخاب برای آموزش اصولی زیست‌شناسی کنکور تجربی است.

تجربی

3 درس مهم رشته تجربی برای کنکور را با معلم خصوصی استادبانک یادبگیرید

دروس مهم هر رشته را باید با حساسیت بیشتری یاد گرفت. این درس‌های بیشترین تاثیر را روی نتیجه آزمون کنکور خواهند داشت. بهترین شیوه‌ی یادگیری نیز، کمک گرفتن معلم خصوصی باکیفیت است. سامانهی تدریس خصوصی استادبانک، بهترین معلمان و اساتید تدریس خصوصی آنلاین و حضوری را در دسترس شما قرار می‌دهد.

اگر قصد یادگیری سه درس فیزیک، شیمی و زیست کنکور تجربی را دارید، کافی است به سایت استادبانک به آدرس به نشانی www.ostadbank.com مراجعه کنید تا لیستی از بهترین اساتید کنکور سراسری تجربی در دسترس شما قرار بگیرد. برای کسب راهنمایی بیشتر و مشاوره، می‌توانید با شمارهی۹۱۰۰۵۳۴۳-۰۲۱ تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک به طور کامل شما را راهنمایی خواهد کرد.

 

کدخبر: 759812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟