صفر تا 100 نکات مهم برای خرید سقف کاذب به ویژه کناف چیست؟

اطلاعات زیادی در خصوص این سقف‌ها نداشتم. فقط دیده بودم که برای بخشی از کار، اگر از این مدل سقف استفاده کنم، دکور جذاب‌تر می‌شود. این را هم بگویم که من کلاً سررشته‌ای از طراحی دکوراسیون خانه نداشتم، همه‌ی کارها را با دیدن انواع طراحی‌ها در سایت سلام ساختمان پیش می‌بردم. هرآن چه به نظرم زیبا بود را به مسئول طراحی پیشنهاد می‌دادم و دوست داشتم همه‌ی طرح‌ها مطابق با سلیقه‌ی خودم باشد.

در ادامه دوست دارم تجربیات و اطلاعات خودم را با شما در میان بگذارم. شاید این نکات راهنمایی باشد برای کسانی که دوست دارند خانه‌ای مطابق با سلیقه خود داشت باشند. پس با من همراه باشید.

سقف کاذب چیست؟

از سقف کاذب به‌عنوان پوششی برای سقف اصلی استفاده می‌شود تا مانع دیده شدن آن شود. سقف کاذب به‌واسطه‌ی سازه‌های خاص به سقف اصلی و دیوارهای اتاق وصل می‌شود تا با پنهان کردن تأسیسات سقف، ایجاد حجم و فضای دکوراتیو، نورپردازی‌های خاص، عایق کردن محیط ازنظر صدا و حرارت و … سقف خانه را زیباتر جلوه دهد.

نکاتی درباره سقف کاذب که باید بدانیم:

  • سازه‌ی سقف کاذب به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه تولید می‌شود.
  • در ساخت آن از مصالح سبک استفاده می‌شود.
  • از سقف کاذب جهت عایق در برابر صدا و حرارت استفاده می‌شود.
  • از سقف کاذب برای نورپردازی‌های دکوراتیو استفاده می‌شود. با این روش می‌توان جای خاصی از خانه را به نقطه‌ی کانونی تبدیل کرد.
  • جنس سقف کاذب می‌تواند از پی‌وی‌سی، آهن، گچ، چوب، فلز، طلق، کامپوزیت و یا ترکیبی باشد.

بعد از شناخت سقف کاذب، نوبت به این موضوع می‌رسد بدانیم سقف کاذب چه انواعی دارد و در کدام قسمت‌ها کاربرد دارد.

انواع سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب انواع مختلف و متنوعی دارد، برخی از این انواع عبارت‌اند از:

  1. سقف کاذب کناف
  2. سقف کاذب رابیتس
  3. سقف کاذب گریلیوم
  4. سقف کاذب آکوستیک یا جاذب صوت
  5. سقف کاذب آلومینیومی و دامپا
  6. سقف کاذب پی وی سی PCV
  7. سقف کاذب آی گلس
  8. سقف کاذب شیشه‌ای

در ادامه به طور خاص به بررسی سقف کاذب کناف می‌پردازیم.

سقف کاذب کناف چیست؟

در ایران سقف کاذب کناف جایگاه خاص و طرفداران زیادی دارد. کناف (Knauf) نام یک برند آلمانی است که در سال 1932 تأسیس‌شده و در حال حاضر در 37 کشور دنیا فعال است. به دلیل معروف بودن این برند، مردم به‌جای استفاده ازجمله طولانیِ «سقف کاذب از جنس پنل‌های گچی و غیر گچی»، به این مدل از سقف‌ها، سقف کاذب کنافی می‌گویند. به طور کلی به سقف‌ کاذبی که در آن از پانل‌های گچی و غیرگچیِ پیش‌ساخته همراه با پروفیل‌های فولادی استفاده‌شده باشد، سقف کاذب کناف گفته می‌شود.

مزایای سقف کاذب کناف چیست؟

امروزه سقف کاذب کناف به دلیل صرفه‌جویی در هزینه، انرژی، زمان و همچنین تنوع در طرح‌ و رنگ، طرفداران زیادی دارد. این نوع سقف کاذب، مزایای زیادی دارد که عبارت‌اند از:

  • به‌سرعت و آسان قابل‌نصب است.
  • پس از نصب، تأسیسات زیر سقف به‌راحتی قابل‌دسترسی هستند.
  • سبک، اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است.
  • چراغ‌ها را در این سقف، می‌توان به‌صورت توکار و روکار نصب کرد.
  • به‌سادگی قابل تعمیر است.

معایب سقف کاذب کناف چیست؟

  • در برابر آب مقاوم نیست، پس لازم است تا از سقف کناف ضد آب استفاده شود.
  • در برابر ضربه مقاوم نیست، اما اگر این مدل سقف گچ‌اندود شود، در برابر ضربه بسیار مقاوم می‌شود.
  • نصب آن گردوخاک زیادی را در فضا پخش می‌کند. پس باید به این امر توجه شود.
  • برای اجرا و نصب، از افراد حرفه‌ای استفاده شود. زیرا نصب آن به‌دقت و توجه زیادی نیاز دارد.
  • کیفیت متریال در استحکام سقف کناف اهمیت زیادی دارد. اگر کیفیت متریال کناف مرغوب نباشد، سقف به‌مرور ترک می‌‌خورد.

نکات بسیار مهم در انتخاب سقف کاذب کناف چیست؟

برای انتخاب بهترین سقف کاذب کناف، لازم است جزئیات اجرایی کناف در قرارداد ذکر شود. سپس حین انجام مراحل اجرایی، نظارت‌های لازم بر کار و متریال موردنظر انجام شود. در صورت رعایت نکات زیر، می‌توانید نصب و اجرای سقف کاذب کناف را به بهترین حالت، کنترل کنید.

1.توجه و دقت ویژه به انتخاب گروه کناف‌کار

به دلیل نیاز به‌دقت بالا در نصب، تنها با تیم‌های حرفه‌ای همکاری کنید. کار با هر پیمانکاری، تنها هدر دادن وقت، انرژی و متریال شما است. پس به تیمی که قرار است امور اجرایی و نصب را انجام دهد توجه ویژه داشته باشید.

2.دریافت بروشور مشخصات فنی از پیمانکار

پیمانکاری را برای اجرا انتخاب کنید که بتواند بروشور مشخصات فنی سقف کاذب کناف را ارائه دهد. همراه داشتن این بروشور نشان‌دهنده‌ی میزان مهارت پیمانکار و از همه مهم‌تر کلاس کاری‌اش است. همچنین کمک می‌کند تا اطلاعات فنی زیادی در خصوص این سقف به دست آورید. از طرفی دریافت بروشور باعث می‌شود قیمت دقیقی از سقف کاذب کناف داشته باشید.

3.ناخنی بودن نصب سقف کاذب کناف

گفتیم که کار با تیم غیرحرفه‌ای باعث اتلاف منابع می‌شود. در برخی پروژه‌ها دیده‌شده که گروه‌های غیرحرفه‌ای عمدتاً پنل‌های کناف را به‌صورت ناخنی نصب می‎کنند. ناخنی داشتن یعنی صفحات کار باهم اختلاف تراز دارند. وقتی دو پنل کناف، کنار هم نصب می‌شوند، گاهی مواقع، یک پِلّه کوچک ایجاد می‌شود که به این پِلّه، ناخنی گفته می‌شود. با حضور مداوم و فعال در محل پروژه، می‌توانید با نظارت، از این قبیل مسائل جلوگیری کنید. در صورت حضور شما و بروز مشکل، می‌توانید دستور توقف و تصحیح روند نصب بدهید. همچنین در صورت ناخنی دار شدن فرآیند نصب، نترسید. کافی است پیمانکار صفحه سقف کاذب کناف را باز کند، یا از اندود گچ استفاده کند. به همین راحتی و به‌موقع مشکل شناسایی و رفع خواهد شد.

قیمت سقف کاذب چگونه است؟

پس از شناخت انواع سقف کاذب، برای انتخاب بهینه، لازم است تا نحوه محاسبه قیمت نهایی را بدانیم. 2 عامل اصلی در نحوه‌ی ارائه‌ی قیمت سقف کاذب مهم هستند که عبارت‌اند از:

1.متریال و مصالح موردنیاز برای اجرا

ابتدا باید مشخص شود که قرار است از چه متریال و با چه کیفیتی استفاده شود. منظور از متریال، صفحات سقف کاذب و مصالح زیرسازی و سایر مصالح هستند. به‌طور مثال در سقف کاذب رابیتس، گچ و صفحات فولادی ، متریالی هستند که برای ساخت سقف به کار می‌روند. پس باید توجه داشت که نسبت هزینه‌ی متریال به‌کل هزینه‌ی سقف کاذب، متناسب با نوع سقف کاذب متفاوت است. اما به‌طورکلی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از قیمت تمام‌شده‌ی سقف کاذب، صرف هزینه‌های متریال می‌شود.

2.دستمزد و هزینه‌های اجرا

هزینه‌ی نصب و اجرای سقف کاذب اِلمان‌های زیادی را شامل می‌شود از جمله:

  • هزینه‌ی دستمزد پیمانکار
  • هزینه مربوط به ملزوماتی که در فرآیند اجرا استفاده می‌شوند مثل میخ، پیچ، بشکه و …
  • سایر هزینه‌ها ازجمله حمل‌ونقل، هزینه‌های مربوط به کسب‌وکار مثل هزینه‌های جاری کارگاه، بیمه، مالیات و …
  • دستمزد و سایر هزینه‌ها هم حدود 2۰ تا 3۰ درصد از کل هزینه سقف کاذب را شامل می‌شوند.

پس از شناسایی آیتم‌های دخیل در نحوه‌ی قیمت‌گذاری، نوبت به روش‌های محاسبه‌ی قیمت سقف کاذب می‌رسد.

روش‌های محاسبه قیمت سقف کاذب چیست؟

2

دانستیم که قیمت سقف کاذب به المان‌های مختلف ازجمله نوع سقف کاذب بستگی دارد. ازاین‌رو روش‌های زیادی برای محاسبه‌ی قیمت سقف کاذب وجود دارد که برخی از این روش‌های قیمت‌گذاری عبارت‌اند از:

1-قیمت به ازای مترمربع

  • برای سقف کاذب ساده، به ازای هر مترمربع از سقف کاذب قیمت‌گذاری انجام می‌شود. در قیمت‌گذاری سقف‌های کاذب تایل یا مشبک، ارائه‌ی قیمت به ازای هر تایل هم رواج دارد.
  • در سقف‌های کاذب دکوراتیو، قیمت‌گذاری بر اساس مساحت سایه‌انداز انجام می‌شود. در این نوع از سقف، که اشکال هندسی مختلف، همپوشانی، فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های زیادی در سقف وجود دارد، امکان محاسبه دقیق مساحت سقف وجود ندارد. بنابراین، برای ارائه‌ی قیمت در این سبک از سقف، مساحت سایه‌انداز سقف محاسبه می‌شود. سایه‌انداز به بخشی از سقف گفته می‌شود که هنگام تابش نور، سایه‌ی آن بر روی زمین تشکیل می‌شود.
  • قیمت‌گذاری سقف کاذب کناف بر اساس عرض مشخصی از نوار سقف که دور سقف اصلی ساخته می‌شود، انجام می‌شود. همچنین باید اندازه عرض سقف، موردتوافق طرفین واقع شود.
  • از روش‌های دیگر محاسبه‌ی قیمت سقف کاذب، قیمت‌گذاری بر اساس میزان متریال مصرف‌شده است، این روش بیشتر در تعیین قیمت سقف کاذب کناف کاربرد دارد. در این روش، کناف کار، قیمتی برای هر مترمربع از متریالِ مصرف‌شده ارائه می‌دهد. پس از پایان کار، میزان متریال مصرفی محاسبه‌شده و در این قیمت تعیین‌شده، ضرب می‌شود.

2-قیمت تمام‌شده یا مقطوع

درروش مقطوع، قیمت تمام‌شده‌ی سقف تعیین و می‌بایست موردتوافق طرفین قرار گیرد. کسی که مسئول اجرای سقف کاذب است، قیمت نهایی را برای کل کار ارائه می‌دهد و سپس طرفین به مذاکره درباره‌ی آن پرداخته و سپس به توافق نهایی می‌رسند.

مهم‌ترین مزیت این روش مشخص شدن تکلیف طرفین در همان ابتدای مسیر است. از طرفی دیگر در پایان کار امکان افزایش قیمت و بهانه‌گیری وجود ندارد.

چه نکاتی برای قیمت گیری سقف کاذب باید رعایت شود؟

نکات لازم برای قیمت گیری عبارت‌اند از:

۱. انتخاب نوع سقف کاذب

مهم‌ترین قدم دانستن نوع سقف کاذب مطابق باسلیقه‌ی شما است. این کار مستلزم مشورت و تحقیق بر اساس نیاز محلی است که قرار است سقف کاذب در آن نصب شود. توجه به این محیط اهمیت خیلی زیادی دارد. برای مثال اگر محیط شما مرطوب و یا در مجاورت آب قرار دارد، می‌بایست از سقف کاذب پی‌وی‌سی استفاده کنید و بقیه انواع سقف کاذب برای شما کاربرد ندارند.

من در این مرحله به کمک سایت سلام ساختمان به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کردم که برخی از این اطلاعات را در بخش‌های قبلی مقاله، با شما به اشتراک گذاشتم.

۲. یافتن گروه حرفه‌ای

پس از انتخاب نوع سقف کاذب، یافتن کادری حرفه‌ای برای نصب سقف کاذب ضروری است. زیرا در بالا گفتیم که اگر دقت و توجه کافی به فرآیند نصب نشود، چه خسارت‌هایی به بار می‌آید. یک  اکیپ حرفه‌ای که تجهیزات و متریال به‌روزتری دارد، عمدتاً متریال بهتری نیز به کار می‌برد. اکیپ حرفه‌ای هیچ‌وقت کیفیت را فدای زمان نمی‎کند و کار را به بهترین شکل ممکن تحویل می‌دهد.

۳.  تعیین کیفیت متریال

در گام بعد لازم است تا متریالی که قرار است در اجرا مورداستفاده قرار گیرد، به‌درستی انتخاب شود. در این مرحله می‌توان از راهنمایی‌های همان گروه حرفه‌ای استفاده کرد و بهترین متریال را متناسب با بودجه‌ی خود انتخاب کرد. متریال سقف کاذب برندهای مختلفی داشته و قیمت‌گذاری هم بر اساس کیفیت متریال انجام می‌شود.

کیفیت متریال اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و می‌بایست به آن بسیار توجه شود. پس حتماً از مشورت دیگران در انتخاب نوع متریال استفاده کنید.

۴. دریافت قیمت تمام‌شده بجای قیمت متری

در قسمت قبل درباره‌ی انواع روش‌های قیمت‌گذاری و اهمیت آن‌ها صحبت شد. گاهی تعداد معدودی از پیمانکارها برای گرفتن پروژه، ابتدا قیمت پایینی ارائه می‌دهند سپس در انتهای کار بابت مسائل مختلف ازجمله طرح‌های هندسی خاص، مالیات و دیگر مسائل، وجه اضافی درخواست می‌کنند. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است همان ابتدای کار در قرارداد خود قیمت نهایی را تعیین و ذکر کنید. در این صورت دیگر جایی برای این قبیل درخواست‌ها نمی‌ماند.

چطور یک سقف کاذب کار حرفه‌ای پیدا کنیم؟

3

در سایت سلام ساختمان هزاران نمونه توسط مجریان آن‌ها ارائه‌شده است. در تیم سلام ساختمان، مجموعه‌ای از مجریان، سقف کاذب کاران، و دکوراتورهای باسابقه و حرفه‌ای دورهم جمع شده‌اند. که هرکسی می‌تواند نمونه‌کارهای آن‌ها را با دقت بررسی کند. قیمت‌‌گذاری‌ها را مشاهده کند. سپس با خیالی راحت و در بستری امن، به همکاری با این افراد بپردازد.

سخن آخر

یادتان باشد برای انتخاب هر کاری، تحقیق و مشورت حرف اول را می‌زند. اگر نیاز به انتخاب مسئله‌ای را دارید، ابتدا تحقیق کنید. سپس مشخص کنید که کدام رویکرد متناسب با نیاز شما است. در این صورت است که می‌توانید منابع خود را به بهترین شکل ممکن صرف کنید.

 

کدخبر: 724834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟