احراز هویت دیجیتال یا آنلاین چیست؟

احراز هویت دیجیتال یا آنلاین فرایندی است که در آن شخص باید ثابت کند که اطلاعات هویتی که در یک شبکه­ی اینترنتی وارد کرده با واقعیت مطابقت و اصالت دارد. برای این که شخص بتواند هویت خود را احراز کند مدارک متفاوتی را از جمله: شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی، گذرنامه یا پاسپورت و دیگر انواع مدارک هویتی که از طریق دولت به او اعطا می­شود را ارائه می­­نماید.

اخیرا خلافکاران و جاعلین سند با راهکارها و ابزارهای جدیدی در صدد جعل هویت افراد بر آمده­اند که این سبب شده کشورهای مختلف و پیشرفته برای احراز هویت افراد از قوانین سخت­تری بهره گیرند. به همین جهت است که برخی موسسات از پرسیدن سوالاتی خصوصی که فقط خود کاربر از عهده پاسخ دادن آن بر می­آید برای احراز هویت دیجیتال کاربران خود استفاده می­کنند.

چگونه احراز هویت دیجیتال افراد ثابت می­شود؟

امروزه با گسترده­تر شدن خدمات الکترونیکی دولتی و بانکی و همچنین استفاده از اینترنت توسط درگاه­ها و فروشگاه­های الکترونیکی و آنلاین، مسئله­ نحوه احراز هویت کاربران اشکال مختلفی پیدا کرده و هر موسسه و شرکتی، با توجه به اهمیت این موضوع از راه­کارهای متفاوتی برای احراز هویت دیجیتال کاربران استفاده می­کند.

روش اصلی این کار به صورت ارائه مدرک برای احراز هویت می­باشد که به طور کلی می­توان دو مرحله اصلی برای این کار ذکر کرد:

  1. ارائه مدارک شناسایی توسط کاربر: در این مرحله، کاربران باید مدارک هویتی خود را (اعم از شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و...) که توسط سایت مربوطه خواسته شده است، اسکن گرفته و برای تیم آن موسسه ارسال نماید. در این مرحله موسسه یا شرکت موظف است تا اصالت هویت مدارک را از طریق مراجع مربوطه پیگیری نماید.
  2. احراز صلاحیت اطلاعات کاربر: در مرحله­ی دوم، موسسه­ی مربوطه با ارائه مدرک ارائه شده توسط کاربر به تمامی مراجع اسناد رسمی کشور اصالت مدرک ارائه شده را بررسی خواهد کرد. این فرایند ممکن است بسته به اهمیت عملیات درخواستی توسط کاربر متفاوت بوده و به طول انجامد.

علاوه بر این بعضی از سایت­ها، فروشگاه­ها، موسسات و بانک­ها شیوه­ی دیگری برای احراز هویت افراد اتخاذ می­کنند. آن­ها در این روش مانند قبل ابتدا از کاربران تقاضای ارائه مدارک خود را می­کنند ولی در مرحله­ی دوم به جای جستجو در مراجع اسناد رسمی از کاربر تقاضای یک ویدیوی زنده را دارند که در آن گاهی از او خواسته می­شود تا جمله به خصوصی را در ویدیوی ارسالی، تکرار کند.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که برخی از روش­هایی که توسط موسسات و سازمان­ها برای احراز هویت دیجیتال کاربران اتخاذ می­شود به خوبی صلاحیت احراز اصالت کاربران را ندارد. مثلا برخی از این سایت­­ها برای این امر، از کاربر تقاضای ارائه عکس از خود را ­می­کنند و این موضوع به سادگی می­تواند سبب اخلال در فرایند احراز هویت گردد.

روش­های دیگری از جمله امضای الکترونیکی و اصالت هویت از طریق صورت افراد نیز وجود دارد که می­تواند در کنار یک ویدیوی زنده از افراد روش مناسبی برای احراز هویت ایشان باشد.

مواردی که در آن از احراز هویت آنلاین استفاده می­شود

فرایندی که پیشتر ذکر کردیم در بسیاری از تجارت­ها و مراکز دولتی و بانکی می­تواند مورد استفاده موسسات قرار گیرد و بی­تردید بسیار ضروری است. از جمله به موارد زیر می­توان اشاره کرد:

  • بانک­ها و مسائل مالی مانند افتتاح حساب، پرداخت­های اینترنتی و هر پروسه­ای که شامل نقل و انتقال پول می­باشد.
  • شرکت­های مبتنی بر ارتباطات از راه دور، صنعت بیمه و هرگونه مسئله­ای که مربوط به ارائه محصولات می­شود.
  • برنامه­های کامپیوتری و پلتفرم­های مجازی برای ورود کاربران و همچنین مدخل­های سازمان­ها و موسسات نیز می­توانند از این تکنیک بهره­مند شوند.
  • دولت و سازمان­های حکومتی ­می­توانند به جهت نوسازی اسناد و مدارک هویتی، نسخه­های پزشکی، مدارک ملکی و... از احراز هویت دیجیتال بهره گیرند.

احراز هویت دیجیتال چه تاثیری روی تجارت دارد؟

بسیاری از کاربران و مشتری­های بانک­ها، سازمان­ها و موسسات خواهان اعتماد و رابطه­ای ایمن هستند. داشتن یک راهکار احراز هویت قوی مانند یوآیدی می­تواند به این سازمان­ها کمک کند تا اعتماد مشتریان خود را جلب و آن­ها را از گزند دزدهای هویت و مشکلات مرتبط با کلاه­برداران ایمن نگه دارد.

اگر مشکلاتی از این قبیل برای یک بانک یا سازمانی دولتی پیش آید؛ اعتبار آن­ها به شدت خدشه دار شده و گاهی به دلیل عدم رعایت و نقض قوانین احراز هویتی که از طریق حکومت بر آ­ن­ها بار می­شود، مجازات­های سنگینی انتظار آن­ها را می­کشد. به همین جهت است که داشتن یک دستگاه مناسب برای تشخیص هویت افراد از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

سخن پایانی

به هیچ­وجه اهمیت و ضرورت احراز هویت آنلاین را دست کم نگیرید. امروزه افراد بسیاری هستند که با جعل هویت دیگران و استفاده از مدارک آن­ها اقدام به پول­شویی و سایر تخلفات مالی می­کنند. حتی اگر در موسسه یا شرکت مالی و اعتباری خود از احراز هویت استفاده می­کنید، سعی کنید تا از جدیدترین و ایمن­ترین روش­های این کار برای خود استفاده نمایید. روش­های قدیمی­تر و کم اعتبار می­توانند در نهایت سبب آسیب جدی مالی به شما و مشتری­هایتان شوند.

یوآیدی، به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت سامانه سجام به منظور دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد. همچنین محصولی به منظور رفع مشکل احراز هویت کاربران صرافی رمزارز، ارائه داده است. بانک ها به منظور احراز هویت کاربران خود و نیز تایید هویت آنها می توانند از سرویس یوآیدی استفاده نمایند.

 

کدخبر: 707597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟