بدتر از آنفلونزا ، سود جویی دلالان نرخ تخم مرغ را گران کرده است

رکنا اقتصادی: این گرانی اتفاق بدون دنباله‌ای نیست و اگر دولت دیر بجنبد، گرانی این کالای پرتقاضا در ایام پایانی سال ادامه خواهد داشت و حتی رکورد خواهد زد.
یکی از تولیدکنندگان عمده تخم‌مرغ درباره وضعیت تولید و توزیع تخم‌مرغ می‌گوید: متاسفانه زنجیره توزیع تخم‌مرغ با مشکل مواجه است چراکه تخم‌مرغ از تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد، باید دست 4-3 نفر دلال بچرخد که آنها با انبار کردن قیمت را در بازار بالا و پایین می‌کنند. حمید کاشانی می‌افزاید: یک سال است که تخم‌مرغ را کیلویی 2300 تا 3600 تومان یعنی هر عدد 150 تا 200 تومان در مرغداری فروخته‌ام در حالی که مردم آن را حداقل کیلویی 5500 تومان و هر عدد 400 تا 650 تومان می‌خرند. این سخنان در حالی ست که طبق عرف بازار و تجارت از تولید تا مصرف نهایتا باید 30 درصد به قیمت اولیه افزوده شود.
یک تولید‌کننده دیگر تخم‌مرغ نیز با انتقاد از وزارت کشاورزی و بیمه تصریح می‌کند: متاسفانه درباره مشکل آنفلونزا هیچ حمایتی از مرغداران نشده و پس از معدوم‌سازی مرغ‌های حدود 300 مرغداری، زندگی مرغداران با بحران مواجه شده و هنوز هم از پرداخت خسارت‌ها خبری نیست. عنایتی خاطرنشان می‌کند که برخی مرغداری‌ها یا دلالان هر کدام روزانه 100 تن تخم‌مرغ خود را انبار می‌کنند و به بازار نمی‌دهند تا بازار با کمبود مواجه شود و با افزایش قیمت آرام‌آرام این تخم‌مرغ‌ها روانه بازار می‌شود اما این سوال مطرح است که مسئولان بهداشتی سازمان دامپزشکی از تولیدکننده بپرسند که چرا تخم‌مرغ‌های تولید شده تاریخ تولید ندارد و با این حجم در انبارها نگهداری می‌شود؟
یکی دیگر از فعالان بازار تخم‌مرغ با اشاره به بی‌تدبیری‌های صورت گرفته درباره بیماری آنفلونزا می‌گوید: باوجودی که بیماری‌های مشترک بین پرندگان مهاجر و مرغ‌های تخم‌گذار و گوشتی چند بار خسارت‌های سنگین به صنعت مرغداری ایران‌زده، مسئولان دامپزشکی برای مبارزه و مهار این بیماری‌ها کمترین آمادگی را دارند و از حدود دو ماه پیش که این بیماری شیوع پیدا کرده، اخبار بیشتر حول گسترش بیماری است تا مهار آن. وی با بیان اینکه آمار کاهش تولید ناشی از معدومی‌های آنفلونزا در حال حاضر از آمار مازاد تولید ناشی از توقف صادرات پیشی گرفته است، افزود: با این وضعیت ما شاهد ادامه افزایش قیمت تخم مرغ خواهیم بود و اگر دولت درباره مهار آنفلونزا جدی‌تر برخورد نکند، آمار معدومی از این هم فراتر خواهد رفت. همچنین اگر بر عملکرد برخی پخش‌کننده‌ها و بنکداران و تولیدکنندگان عمده نظارت نشود، با انبار کردن به کمبود تخم‌مرغ دامن خواهند زد و گرانی تخم‌مرغ رکورد خواهد زد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 246450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟