زیبایی پوست با سرما درمانی

نادرترین بیماری و مشکلات هم از زیرذره‌بین محققان و پژوهشگران دور نمی‌ماند تا شاید چاره‌ای کنند. به هر حال اگر اطلاعات عمومی بالایی در زمینه اخبار سلامت یا روش‌های جوان‌سازی، زیبایی و به‌طور کلی سبک زندگی سالم دارید یا به آن علاقه‌مندید، ممکن است درباره کریوتراپی شنیده باشید. روشی که در دنیا به همین نام و البته سرمادرمانی معروف است تا بعضی ضایعات پوستی را با القای سرما و انجماد درمان و درنهایت بازسازی کند.

به گزارش رکنا ، دکتر شادی مظلومی، متخصص پوست و مو و دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره کرایوتراپی و عملکرد آن در درمان و رفع سالک، کک‌ و مک، زگیل، لک و دیگر ضایعات پوست اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد.

زیبایی پوست در دمای زیر صفر

کرایوتراپی یکی از روش‌های نوین در پزشکی است که در کلینیک‌های پوست و زیبایی و بخش پوست بیمارستان‌ها به منظور درمان مشکلاتی مانند انواع زگیل، خال‌های ملانوسیتیک، ضایعات ناشی از آفتاب یا بیماری‌های پوستی، کیست‌ها و ضایعات توموری خوش‌خیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه را که در خارج از مرزها بیشتر با اصطلاح سرمادرمانی می‌شناسند، تکنولوژی کاملا پیشرفته پزشکی برای درمان با دمای بسیار سرد است و در شاخه‌های مهم دیگری مانند ارتوپدی، روماتولوژی، توانبخشی، عصب‌شناسی، طب ورزشی‌ کاربرد دارد.

پروفسور مایک لامبرت از موسسه علوم ورزشی آفریقای جنوبی معتقد است سرمادرمانی یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها در درمان آسیب‌های ورزشی برای کمک به بهبود سرعت عملکرد عضلات بوده است. برای مثال قرار دادن کمپرس سرد روی قسمتی از عضلات آسیب‌دیده را هم به نوعی کرایوتراپی می‌توان خواند اما اگر بخواهیم تخصصی‌تر مروری بر تاثیر این روش در علوم زیبایی و به‌عنوان زیر شاخه در بازسازی پوست داشته باشیم، سرمادرمانی روشی برای تخریب سلول پوست و تحریک آن برای نوسازی و گردش خون بیشتر است.

انجماد لک و زگیل با نیتروژن مایع

در کرایوتراپی ابتدا برای تشخیص صحیح ضایعات پوستی، پزشک متخصص بخش درمان را بررسی کرده و سپس آزمایش‌های و نمونه‌برداری‌های لازم انجام می‌گیرد. از آن‌جا که کرایوتراپی برای درمان هر ضایعه‌ای مورد تایید نیست، باید همه چیز قبل شروع درمان کنترل شود. در مرحله بعدی که کاملا به صورت سرپایی انجام می‌گیرد، نوبت تخریب سلول پوست در قسمت ضایعه است. برای این‌کار از دستگاه کرایوتراپی که حاوی ازت مایع یا نیتروژن مایع است، استفاده می‌شود.

این ماده درون کپسول دمایی حدود منهای 196 درجه سانتی‌گراد دارد که وقتی روی ضایعه پوستی به شیوه اسپری کردن استعمال می‌شود، در زمان کوتاهی به عمق ضایعه نفوذ کرده و دمای بافت پوست در قسمت ضایعه را به یکباره و باشدت کاهش می‌دهد. همین عملکرد به‌سرعت باعث انجماد یا فریزشدن بافت موردنظر و درنهایت مرگ سلولی خواهد شد. پوست بدن در واکنش به این درمان شروع به بازسازی و ترمیم می‌کند و با تولید سلول‌های جدید، بافت تازه متولد شده را جایگزین ضایعه فریز شده خواهد کرد.

کرایوتراپی همه ضایعات پوستی را ترمیم نمی‌کند

دکتر شادی مظلومی در ادامه درباره تاثیر این روش روی اشکالات پوستی می‌گوید که با وجود این‌که تقریبا بیش از 30 سال است که این روش حتی در نواحی حساس و خاص بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ مورد و واکنش منفی گزارش شده‌ای وجود ندارد.

با این حال نمی‌توان این روش را روی هر ضایعه‌ای آزمایش کرد. چون گاهی ممکن است عکس‌العمل‌های پیش‌بینی نشده‌ای در افرادی که سابقه کهیر، ناهنجاری خونی یا بعضی از انواع خال‌های ملانوسیتی که به‌نوعی ضایعات پیش سرطانی هستند، بروز پیدا کند. اما کرایوتراپی در از بین بردن ضایعات توموری خوش‌خیم، پیگمانتاسیون، سالک، کک و مک، بعضی ضایعات ویروسی مثل زگیل، زائده‌های گوشتی و اسکار کلوئیدها در تمام قسمت‌های بدن قابل‌اعتماد، ایمن و موثر خواهد بود.

تورم،تاول و سپس بهبودی

درمان به روش کرایوتراپی در سه مرحله انتقال حرارت، تخریب سلولی و فاز آخر یعنی فاز التهاب انجام می‌گیرد. بنابراین پس از پایان کمی درد و سوزش در محل تحت‌درمان، التهاب و تورم کاملا طبیعی است. البته باید منتظر قرمز شدن و حتی تاول زدن هم باشید و درنهایت زخم‌های کوچکی که بعد از بهبودی تاول‌ها روی پوست ظاهر می‌شود؛ خودبه‌خود از بین خواهد رفت اما در شرایط عادی تمام عوارض به‌ویژه تورم پس از چند روز کاملا ناپدید خواهد شد.

مدت ترمیم پوست بعد از کرایوتراپی به نوع ضایعه و محل قرارگیری آن بستگی دارد اما به‌طور معمول در عرض یک هفته پوست از قسمت ضایعه لایه‌برداری می‌شود و بهبود می‌یابد. نکته‌ای که بهتر است بدانید این‌که زخم و عارضه‌هایی که در قسمت‌های حساس بدن به‌ویژه پایین تنه قرار دارند، مدت زمان طولانی‌تری برای بهبودی کامل نیاز دارد.

پانسمان لازم نیست

بعد از سرمادرمانی به دستورالعمل خاصی برای مراقبت از محل درمان نیاز نیست اما توجه داشته باشید که باید حداقل یک‌بار در روز ناحیه درمان را شست‌وشو دهید. معمولا نیازی به پانسمان نیست اما اگر زخم یا تاول در محل برخورد یا اصطکاک لباس قرار دارد، می‌توانید آن را پانسمان کنید. دستکاری کردن موضع درمان بعد از کرایوتراپی روند بهبودی آن را کندتر خواهد کرد.

به علاوه این‌که ممکن است مشکلاتی مانند عفونت ثانویه یا تورم و درد بیشتر به سراغ‌تان بیاید. بهترین توصیه برای مراقبت بیشتر و تسریع روند بهبودی تمیز و خشک نگاه داشتن محل درمان است اما درصورت توصیه پزشک به استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های موضعی یا مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی حتما دستور متخصص را جدی بگیرید.

کرایوتراپی تقریبا تمام زگیل‌ها را از بین می‌برد

بیشترین مراجعه‌کنندگان برای کرایوتراپی پوست مربوط به افرادی می‌شود که برای درمان زگیل این روش را انتخاب می‌کنند. انواع زگیل‌ها که در قسمت‌های مختلف بدن حتی گاهی بالای پلک هم ظاهر می‌شوند، بعد از چند جلسه کرایو پوست، درمان خواهد شد. زگیل‌های مسطح که معمولا روی صورت در کنار زخم یا اسکارها ظاهر می‌شوند یا زگیل‌های کف پا که با ایستادن، تحمل فشار دردناک و آزار دهنده هستند و البته درمان زگیل تناسلی که بارزترین ویژگی کرایوتراپی در درمان همین زگیل‌هایی است که در اطراف اندام‌های تناسلی به‌وجود می‌آید.

کرایوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست

این روش درمان در کنار تمام امتیازهایی که در سلامت بدن و زیبایی پوست دارد، برای افراد مسن که روند بازسازی پوست آن‌ها کند شده و احتمال بالا رفتن اندازه و حجم تاول‌ها وجود دارد، مناسب نخواهد بود. حتی کودکان هم نباید در معرض این‌گونه درمان قرار بگیرند. افراد دیابتی هم به دلیل زخم‌هایی که بعد کرایوتراپی ایجاد می‌شود، نباید از این تکنولوژی استفاده کنند.

افرادی هم که پوست‌های تیره یا آسیب‌دیده دارند، گزینه مناسبی برای این درمان نیستند. چراکه احتمال ایجاد لک‌های روشن و باقی‌ماندن اثر زخم در محل درمان وجود دارد. و درنهایت به خانم‌‌های باردار هم توصیه می‌شود کرایوتراپی را به بعد از دوران بارداری و شیردهی موکول کنند.

جوان‌سازی پوست به شیوه کرایوتراپی

سال‌هاست که استفاده‌کنندگان اصلی کرایوتراپی در تمام دنیا متخصصان پوست، مو و زیبایی هستند. چون معتقدند که این روش در کنار ویژگی‌های درمانی، روشی موثر در جوان‌سازی پوست از طریق بازتولید کلاژن است و این تحریک کلاژن نتیجه‌ای جز کاهش چین‌وچروک صورت، روشن کردن لکه‌‌های تیره، کاهش سلولیت، کاهش اندازه منافذ پوست و درنتیجه محافظت از پوست ندارد.

درحال‌حاضر کلینیک‌های مجهزی در دیگر کشورها از تکنولوژی کرایوسونا یا کرایو فول بادی هم از جنبه درمان و هم زیبایی پوست استفاده می‌کنند. به این صورت که فرد با وارد شدن به اتاقکی تک‌نفره یک تا سه دقیقه در معرض بخار نیتروژن قرار می‌گیرد. باوجود این‌که مایع نیتروژن دمای بسیار پایینی دارد، شرایط در اتاقک کاملا مطبوع و تحمل‌پذیر است.

در نتیجه تمام بدن فرد به جز سروگردن با قرار گرفتن در این محفظه شروع به افزایش گردش خون و تقویت سیستم لنفاوی کرده و سرعت دفع سموم و موادزائد از بدن چند برابر می‌شود. مبارزه با سلولیت، اضافه وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن از مزیت‌های دیگری است که دمای بسیار پایین بخار نیتروژن مایع در کرایوسونا را به شیوه‌ای موثر هم از جنبه پزشکی درمانی و هم زیبایی تبدیل کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟