رشد دانشجویان باعث توسعه کشور است / لزوم توجه ویژه به آموزش فناورانه در دانشگاه‌ها

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری دانشگاه معارف، قرآن و عترت (ع) اصفهان با محوریت روز دانشجو و با حضور علی عابدی رئیس دانشگاه ،دکتر محسن حاج کاظمیان دبیر هیئت امنای دانشگاه و مهدی مرتضوی رئیس دانشکده علوم قرآنی و حدیث در محل دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) اصفهان برگزار شد.

علی عابدیعلی عابدی رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) اصفهان در این جلسه اظهار کرد: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج مهدی مظاهری یکی از ارکان علمی و شأنی حوزه‌های علمیه شهر اصفهان بود و در فضاهای مختلف نیایش و حوزه‌های علمیه اصفهان مطرح بود.

قرآنعابدی ادامه داد: ۳۰ سال پیش در دعای ندبه مرحوم مظاهری به ذهن وی چیزی رسیده بود که در دعا اعلام کرد که بنده در همان دعا بودم. گفتند وقتی من در مجامع اهل سنت وارد می‌شوم، این افراد خیلی به قرآن احترام می‌گذارند و آن را تکریم می‌کنند و قرآن برایشان بسیار با اهمیت است، البته برای ما اهل بیت خیلی با اهمیت است و قرآن نیز مهم است اما التفات به قرآن در شیعه کم است و همان‌جا گفتند می‌خواهیم دارالقرآنی تاسیس کنیم که دعا کردند و پولی جمع شد و دارالقرآن ایجاد شد.

رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) ادامه داد: بعد از چند سال دارالقرآن تبدیل به موسسه قرآنی درجه اول شد و در وزارت علوم جایگاهی پیدا کرد و بعد به عنوان دانشکده قرآن مطرح شد و خود مرحوم مظاهری، قاریان مطرح قرآن، مفسران قرآن و حافظان قرآن در پایگذاری دانشکده همکاری کردند و بعدا با گذشت زمان در همان ساختمان شیخ بهایی کار ادامه پیدا کرد، به مرور به محل فعلی دانشگاه منتقل شدیم و از آن زمان مسئولان وزارت علوم مرتبا در دانشکده رفت و آمد داشتند و با دیدن رعایت کردن استانداردهای وزارت علوم دانشکده قرآن را به عنوان دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) اصفهان مطرح کردند.

وی با بیان اینکه دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) تا به حال ۱۷ هزار دانشجو در دانشکده‌های علوم قرآن و حدیث، علوم تربیتی و معارف اسلامی و الهیات فارغ‌التحصیل شده‌اند، خاطر نشان کرد:  در این دانشگاه ۱۴۰ استاد حق التدریس از استادان برجسته حوزه و دانشگاه و ۲۲ عضو هیئت علمی مشغول به تدریس هستند‌. همچنین هزار و ۳۲۸ دانشجو در حال حاضر در دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) مشغول به تدریس هستند که از این تعداد هزار و ۷۴ نفر خانم و ۲۵۴ نفر آقا هستند.

دانشجویان پرچم‌داران آینده درخشان کشور

حاج کاظمیانمحسن حاج کاظمیان دبیر هیئت امنای دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) اصفهان در این جلسه با اشاره به برنامه‌های دانشگاه برای آینده اظهار کرد: امروز چالش‌های زیادی در دنیا و جامعه خودمان مثل چالش‌های محیط زیست که گریبان‌گیر شهرهای بزرگ است، وجود دارد. در کنار آن چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایجاد شده است که راه حل مقابله با آن افزایش دانش و آگاهی است.

وی افزود: برای حل این مشکلات باید فرد امید به آینده داشته باشد و من اسم چنین دانشجو امیدوار و با دانش را دانشجو موفق می‌نامم. برای اینکه یک دانشجو موفق لقب بگیرد و بتواند این چالش‌ها را حل کند، به تجزیه و تحلیل خوب مسائل نیاز دارد، که اطلاعات و دانش دقیق و به‌روز و تحقیقات مفید داشته باشد و بر اساس مقاله، پژوهش و گزارشات دقیق بتوانند مسائل را تجزیه و تحلیل کند. همچنین دانشجوی موفق باید همواره ایده‌های نو داشته باشد. همچنین در بعد دیگر دانشجوی موفق باید بتواند این ایده‌ها را اجرا کند، یعنی بر اساس آن تجزیه و تحلیل و ایده به دست آمده بتواند مشکل جامعه را حل کند. اگر دانشجویی این ابعاد را داشته باشد، یک دانشجوی موفق برای حل چالش‌ها می‌شود.

حاج کاظمیان تصریح کرد: برای اینکه هدف دانشجو را رشد و توسعه خود و جامعه بگذاریم در برنامه تحول و توسعه دانشگاه به دنبال این هستیم که برنامه‌های آموزشی شناختی دانشجویان را توسعه دهیم که دانشجو به نوعی مهارت‌های مورد نیاز خود، مثل مهارت تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت و همکاری با محیط را داشته باشد و این لازم است که این نگاه را دانشگاه به دانشجو منتقل کند، بنابراین حرکت برنامه آموزشی ما به این سمت است.

اصفهان /بهمن راعی

کدخبر: 953797 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟