بیمارستان میلاد اصفهان درآستانه  کلنگ زنی / بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی

به گزارش رکنا از اصفهان،مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، با بیان اینکه آمار بیمه بیکاری بین ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر در نوسان است، تأکید کرد: با وجود کرونا و شرایط سخت اقتصادی، افزایش معناداری در بیمه بیکاری نداشتیم، اگرچه در برخی ماه‌های سال مانند اوایل سال افزایش بیکاری را شاهد هستیم .

مرتضی حاجی کاظمی،در نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی در جمع اصحاب رسانه با اشاره  به اجرای دو طرح بیمه دانشجویی و بیمه فراگیر خانواده به منظور افزایش افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی گفت: این دو بیمه برای جمعیت جوانی است که مشغول به کار نیستند و می‌خواهند سابقه بیمه داشته باشند و یا زنان خانه دار و فرزندانی که مشغول کار نیستند می‌توانند برنامه ریزی شده است، افراد دراین طرح ها ضمن اینکه می‌توانند از خدمات درمانی پدر و مادر یا همسرشان استفاده کنند می توانند در آینده مستمری مستقل برای خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه زمانی بیمه پرداز ۲۵ نفر و مستمری بگیر یک نفر بود، گفت: درحال حاضر در استان اصفهان ۳.۳ بیمه پرداز و یک مستمری بگیر داریم و این یکی از مشکلات سازمان تأمین اجتماعی است، درحالی که حداقل باید ۱۰ سال دیگر به این نقطه می‌رسیدیم، اما اکنون چالش بزرگ ما تامین منابع یک صندوق بین نسلی است.

حاجی کاظمی ادامه داد: چون ما بین نسلی هستیم هر حق بیمه‌ای که دریافت می‌شود به افرادی پرداخت می‌شود که سال‌های قبل حق بیمه پرداخت کرده است، در عین حال که نسبت بیمه پرداز به مستمری بگیر ۳ در استان مشکل ایجاد می‌کند.

۳۶۰ هزار نفر جمعیت مستمری بگیران در استان اصفهان

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی را حذف دفترچه‌های کاغذی و نسخه الکترونیک دانست و گفت: با این اقدام زمان و هزینه بسیار زیادی کم شد. در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد از نسخ الکترونیکی صادر و پرونده الکترونیک درآمد محقق می‌شود.

حاجی کاظمی افزود: حدود ۶۷ درصد جمعیت استان اصفهان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه شده و مستمری بگیر و افراد تبعه آنها تحت پوشش این سازمان هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان جمعیت مستمری بگیران این سازمان در استان را ۳۶۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: مستمری بگیران با افراد تبعه جمعیتی نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر می‌شوند. مستمری بگیران نیز اعم از بازنشسته، از کار افتاده و بازماندگان هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۴ شعبه تأمین اجتماعی در استان اصفهان، گفت: در هر شهرستان یک شعبه داریم، همچنین دو شعبه اقماری و ۱۶ کارگزاری رسمی داریم.

بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی

حاجی کاظمی با یادآوری اجرای طرح ۳۰۷۰ در سال گذشته، گفت: برای تغییر مراجعات حضوری به غیرحضوری گام‌هایی برداشته شد و در سال‌های آینده به طور کامل به این هدف خواهیم رسید، ضمن اینکه درحال حاضر نیز بار مراجعه زیادی از سازمان تأمین اجتماعی کم شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان به یکی دیگر از مشکلات سازمان تأمین اجتماعی اشاره و اعلام کرد: به جزء دیونی که دولت‌ها پرداخت نکرده و حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است، نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی کارفرمایان است که این موارد برای تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی مشکل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه اتباع بیگانه با دو شرط می‌توانند بیمه شوند، تصریح کرد: داشتن کارت اقامت و اشتغال برای بیمه شدن اتباع خارجی نیاز است و این‌صورت مثل اتباع ایرانی بیمه می‌شوند. مشکلی که داریم این است که معمولا کارگاه‌ها از اتباع خارجی استفاده می‌کنند که غیرقانونی هستند و یا در جایی که کارت اشتغال دارند نیستند. قبلاً باتوجه به کارت اشتغال صادر شده، سهمیه استان ۲۰۰ هزار نفر بود، ما ۱۲ هزار نفر بیشتر ثبت نام بیمه نداشتیم.

وی گفت: میانگین پوشش بیمه‌ای در کشور ۵۲ تا ۵۳ درصد است، اما در استان اصفهان ۶۷ درصد یعنی ۱۵ درصد بیشتر از کشور است.مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان اعلام کرد:

 بیمارستان میلاد جایگزین بیمارستان شریعتی می شود

همچنین  مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به قدمت ۵۹ ساله بیمارستان شریعتی، گفت: باتوجه به اینکه عمر طبیعی این بیمارستان تمام شده است، پیشنهاد یک بیمارستان جایگزین داده شده که زمین آن خریداری شده، ولی بیشتردارای مشکلات فنی است.

محمد رجالی گفت: در حال حاضر در مرحله دریافت مجوزها از دانشگاه علوم پزشکی و آماده سازی نقشه‌های بیمارستان میلاد در اصفهان هستیم ،اگر تا اواخر امسال نقشه‌های بیمارستان آماده شد با اعتبارات خوب سازمان تأمین اجتماعی کلنگ آن به زمین زده می‌شود و طی چندسال آینده جایگزین بیمارستان شریعتی با ۴۲۰ تخت خواب خواهد شد.

وی تاکید افزود: همه تلاش ما این است که بیمارستان میلاد هرچه زودتر ساخته و جایگزین بیمارستان شریعتی شود.

وی با تأکید بر اینکه پرونده الکترونیک یک مساله استراتژیک برای کشور و شروع آن با نسخه نویسی الکترونیک است، گفت: در بدو امر مشکلات زیادی در ارتباط با نسخه الکترونیک داشتیم، اما با پوشش‌های سازمان توانستیم اوایل ۱۴۰۰ به رقم ۷۵ درصد برسیم و خردادماه امسال رشد نسخه الکترونیک به ۹۹ و نیم درصد رسیده است. در سه ماهه اول وضعیت نسخه الکترونیک بسیار بهتر و پایداری سیستم بیشتر از قبل شد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه این سازمان از خیلی پیش‌تر تحول دیجیتالی را شروع کرده، گفت: سال ۹۶ اجرای نسخه الکترونیک در مراکز ملکی شروع شد و در دو سال اخیر نیز این فعالیت گسترده‌تر شد.

 رجالی با بیان اینکه درمان تأمین اجتماعی در دو بخش است، توضیح داد: یکی درمان مستقیم در مراکز ملی و یکی درمان غیرمستقیم که به شکل خرید درمان است. در استان اصفهان سه بیمارستان بزرگ ملکی با ۷۵۰ تخت، ۲۸ درمانگاه عمومی و تخصصی و یک درمانگاه دندانپزشکی داریم.

وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ در بخش درمان مستقیم ۶۶ هزار بستری، ۴۰ هزار عمل جراحی و ۴۳ میلیون ویزیت سرپایی داشتیم، افزود: در بیشتر شهرستان‌ها درمانگاه عمومی یا پلی کلینیک داریم و با ۴ هزار مرکز درمانی در استان نیز قرارداد داریم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان با بیان اینکه در دو ماهه اول امسال ۷۳۹ هزار ویزیت در بخش سرپایی داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، گفت: در این مدت ۶ هزار و ۷۳۹ عمل جراحی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.

۳۱ هزار میلیارد ریال دربخش درمان مستقیم و غیر مستقیم هزینه کرده ایم

وی یادآور شد: بیمارستان شریعتی رتبه اول کشور را با ۳۱ هزار و ۸۰۰ بستری دارد. بیمارستان غرضی در رتبه نهم و فاطمه الزهرای نجف آباد در رتبه شانزدهم قرار دارد. بیمارستان شریعتی همچنین رتبه اول اعمال جراحی را داشته است.

رجالی ادامه داد: در بخش درمان غیرمستقیم، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ میلیون ویزیت سرپایی را خرید خدمت کردیم و تعداد صورت حساب‌های بستری ۲۸۵ هزار مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در درمان مستقیم و غیرمستقیم ۳۱ هزار میلیارد ریال در استان هزینه کردیم، گفت: این هزینه رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است.

وی در مورد پروژه‌های عمرانی تامین اجتماعی در بخش درمان نیز گفت: درمانگاه تأمین اجتماعی دولت آباد در هفته تامین اجتماعی افتتاح می‌شود، همچنین ارتقا هتلینگ در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از سال گذشته آغاز شده است. بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی نیز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان امسال این بخش راه اندازی شود.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 803061 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟