سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین در دستور کار است / دوچرخه اتمی ایرانی‌ها در ونزوئلا

ایرنا: حجت‌الله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا در مورد ارزیابی خود از سطح روابط و همکاری ایران و ونزوئلا به‌خصوص در حوزه اقتصادی و تجاری گفت: روابط ما در همه حوزه‌ها به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و تکنیکی بسیار خوب و رو به جلو است. در حال حاضر روابط سیاسی ما با ونزوئلا در عالی‌ترین سطح وجود دارد و اشتراکات سیاسی بالایی با دولت و ملت این کشور داریم.

سفیر ایران در ونزوئلا با اشاره سطح روابط تهران و کاراکاس در حوزه اقتصادی و علمی و فرهنگی عنوان کرد: در حوزه اقتصادی پروژه‌های متعددی شکل گرفته و کارهای خوبی انجام شده است و شرکت‌های ایرانی متعددی در ونزوئلا مشغول به کار شده‌اند.

وی اظهار کرد: ما یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های علم و فناوری را در ونزوئلا داشته‌ایم که ۸۵ شرکت دانش‌بنیان با ۱۴۵ مدیر و پژوهشگر در ونزوئلا شرکت کردند. در حوزه فرهنگی هم تبادل دانشجو و دانش‌آموز میان دو کشور را داریم لذا در همه عرصه‌ها روابط ایران و ونزوئلا به خوبی در حال حرکت است.

سفر آیت‌الله رییسی به آمریکای لاتین در دستور کار است

وی درباره سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین و برنامه‌ریزی برای این سفر گفت: آیت‌الله رئیسی متاثر از سیاست متنوع‌سازی در روابط خارجی نگاه ویژه ای به آمریکای لاتین دارد که هم به عنوان بلوک اقتصادی و سیاسی در دنیا بسیار مهم است. صحبت‌هایی در مورد سفر رئیس جمهور انجام شده است اما اینکه این سفر به‌طور دقیق در چه تاریخ و چه مقطع زمانی صورت بگیرد از سوی مقامات ذیصلاح و در زمان مناسب بررسی و تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد.

سفیر ایران در ونزوئلا درباره اینکه آیا سفر رئیس جمهور به مجموعه‌ای از کشورهای آمریکای لاتین انجام می‌شود یا فقط به ونزوئلا گفت: هر زمانی سفری بخواهد انجام شود قاعدتا یک یا چند کشور در دستور کار قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اگر سفر مادورو به ایران در سال جاری را در مدنظر قرار دهیم وی به ۶ کشور منطقه در خاورمیانه سفر کرد.

سلطانی اظهار کرد: روسای جمهور در سفر به آمریکای لاتین به‌طور معمول و با توجه به بُعد مسافت معمولا به دو یا سه کشور سفر می‌کردند. اینکه زمانی که قرار است سفر آیت‌الله رئیسی انجام شود سفر وی به یک یا چند کشورها خواهد بود دفتر ریاست جمهور و مقامات بالاتر در وزارت خارجه در زمان مناسب و با توجه به شرایط بررسی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 وی با اشاره به گزارش تایید نشده بلومبرگ مبنی بر در اختیار قرار دادن ۹ تن طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی ونزوئلا در قبال کمک‌ ایران به احیای پالایشگاه‌های بنزین این کشور گفت: همانطور که خودتان هم اشاره کرد، خود بلومبرگ هم عنوان کرده است که این گزارش تایید نشده است متاسفانه از این اخبار دروغ که بیشتر براساس یکسری حدسیات و گمان‌ها سناریوسازی و داستان‌سرایی می‌کنند در روابط ایران و ونزوئلا کم نداشته‌ایم.

دوچرخه اتمی ایرانی‌ها در ونزوئلا

سفیر ایران در ونزوئلا یادآور شد: زمانی ما در همین ونزوئلا کارخانه دوچرخه‌سازی راه‌اندازی کردیم و رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که ایران در این کارخانه غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد و می‌خواهد فعالیت‌های هسته‌ای انجام دهد.

سلطانی افزود: چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در آن مقطع در واکنش به این موضوع گفت که اگر ایرانی‌ها در این کارخانه غنی‌سازی انجام می‌دهند پس دوچرخه‌ای که از این کارخانه بیرون می‌آید دوچرخه اتمی است و او در آن سال‌ها این عبارت معروف یعنی «دوچرخه اتمی ایرانی‌ها در ونزوئلا» را بیان کرد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال چند سال قبل که بحث بنزین در ونزوئلا مطرح بود دوباره با دروغ‌پردازی جوسازی کردند که ایران چند تن طلا از این کشور خارج می‌کند اینها اخبار تایید نشده‌ای است که خود آنها هم به این موضوع را اذعان می‌کنند اما تعجب در این است که رسانه‌هایی که به داعیه اطلاع‌رسانی در دنیا را دارند و برای خودشان اعتباری قائل هستند چرا چنین اخباری را که هیچ پایه بر مستندات درست و قابلیت کاری ندارد را طرح می‌کنند.

وی درباره بازتاب رونمایی اخیر در کاراکاس از کتاب خاطرات رهبر انقلاب گفت: برنامه‌ای که درخصوص رونمایی از کتاب رهبر معظم انقلاب برگزار شد با استقبال عمومی بسیار خوبی در ونزوئلا مواجه شد.

سلطانی افزود: کتاب خاطرات رهبر معظم انقلاب بازتاب و بازخورد خیلی خوبی در ونزوئلا داشت و امیدواریم که با انتشار هرچه بیشتر این کتاب در ونزوئلا و از طریق دوستان متصدیان امر در کشورهای منطقه بتوانیم این اشتراکات فرهنگی و آموزه‌های مقاومتی را بیشتر میان ملت ایران و آمریکای لاتین نزدیکتر کنیم.

کدخبر: 885112 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟