پشت پرده مافیای بزرگ ایران خودرو و سایپا / دو قطعه ساز بزرگ لابی باز هستند !

خودروهای داخلی همچنان با عیوب مختلف و بی کیفیت تولید می شوند. سالیان سال است مشکلات خودروهای داخلی در ایران به یک معضل تبدیل شده است. اگر پیش از این مردم از کیفیت، طراحی و قیمت نامعقول خودروهای داخلی ناراضی بودند، امروز دیگر حرف جان مردم در میان است. فرقی هم نمی‌ کند دوران قبل از تحریم را بررسی کنیم یا پس از آن را، خودروهای داخلی هر دوره مردم را با صدمات مالی و جانی مواجه کرده است. مسئولین هم فقط از طرح‌ ها و برنامه‌ های خود برای بهبود صنعت خودرو می گویند. دریغ از یک اقدام موثر. هر سال هم این رویه ادامه دارد، اما علی رغم این همه طرح و برنامه و تغییر این مدیر و آن مدیر نه تنها در روند تولید خودروهای داخلی کشور تغییر اساسی رخ نمی‌ دهد، بلکه روز به روز بیشتر دود مشکلات آن به چشم مردم می رود.

به گزارش رکنا اقتصادی، در دهه های گذشته اراده ای از سوی دولت‌ ها برای ایمن‌ سازی خودروهای داخلی، عدم انحصاری کردن خودرو، مبارزه با مافیا و آزادسازی واردات خودرو و عدم شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد دیده نشده است.

مرگ سالانه هزاران نفر و مصدومیت ده ها هزارنفر بر اثر تصادفات، ایران را یکی از مرگبارترین کشورهای منطقه در حوادث رانندگی کرده است. سازمان پزشکی قانونی کشور اخیرا با استناد به گواهی‌ های مرگ صادر شده در دو ماهه اول سال 1400 اعلام کرد که در طی مدت مورد نظر، 2596 نفر در حوادث رانندگی در ایران، جان خود را از دست دادند. کشته‌ شدگان حوادث رانندگی در مدت مشابه سال گذشته 1980 نفر بود که در مقایسه با رقم فعلی، بیش از 31 درصد رشد داشته است.

رییس پلیس راهور روز چهارشنبه 22 دی ماه 1400 درباره تصادف زنجیره‌ای که در آن بیش از 50 خودرو در بهبهان به هم برخورد کردند گفت: "هیچ‌ کدام از ایربگ‌ های خودروها باز نشده بود".

در گزارش‌ های رسمی، نوع و مدل خودروهای تصادف‌ کرده اعلام نشده است، اما در تصاویر منتشر شده، اغلب خودروها از نوع «پراید»، «سمند» و انواعی از پژو بودند.

پلیس قطعا می تواند خودروهای ناایمن را پلاک نکند

همچنین سرهنگ سیدهادی هاشمی رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ ضمن بیان این که خودروسازان داخلی به دلیل حمایت بی چون و چرا، از استانداردهای دنیا عقب هستند،گفت: "پلیس قطعا این توانایی را دارد که خودروهای ناایمن را پلاک نکند."

وی ضمن بیان این که تاییدیه سازمان استاندارد، وزارت صمت، خودروساز و سازمان حفاظت محیط زیست زیر سوال است و قابل اعتماد نیست، گفت: "همه این‌ ها مردود شده‌اند. پلیس هم این‌ ها را می‌داند. سازمان استاندارد و خودروساز که با هم پسرخاله هستند و بحثشان جداست. مدعی اصلی باید سازمان استاندارد باشد و باید یقه‌گیری کند، باید نظارت و کنترل کند و باید کشور را روی سر خودروساز خراب کند، لذا خودروساز حاکم بلامنازع است و هر کاری دلش بخواهد می‌کند."

معلوم نیست پشت پرده چه خبر است / این مافیا همه را در خودش غرق کرده است

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرده است: "کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارش‌هایی که از نقص فنی خودروها داده می‌شود به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط می‌شود. معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلا قطعه‌ساز خودش عضو هیئت‌مدیره خودروسازی است. این مافیا همه را در خودش غرق کرده است و به اعتقاد من امیدی به خودروسازی در کشور ما نیست."

این گفته ها تنها نظر رئیس سابق پلیس راهور و یا اغلب مردم نیست، بلکه کارشناسان صنعت خودرو نیز به این موضوع اذعان دارند که دیگر کار از کار گذشته است. در این میان هستند کارشناسانی که به دلیل فریاد ها و هشدارهای پی در پی به مسئولین، از تغییر و بهبود اوضاع ناامید شده و دیگر انگیزه ای برای گفتگو ندارند و سکوت را انتخاب کرده اند.

دکتر علی خاکساری

در این خصوص گفتگوی رکنا اقتصادی با دکتر علی خاکساری؛ کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی را بخوانید:

خودروسازان داخلی جنایتکاران بزرگی هستند

علی خاکساری در پاسخ به این سوال که چرا دیگر حاضر به گفتگو نیست، گفت: چون هیچ فایده ای ندارد. اینکه ما بگوییم و شما اقدامی کنید. هیچ فایده ای ندارد. متاسفانه کار خیلی خراب تر از چیزی است که فکر می کنید.

خودروسازان داخلی، ایران خودرو و سایپا، جنایتکاران بزرگی هستند که توسط گروه هایی حمایت می شوند و هیچ راهی برای بهبود اوضاع وجود ندارد.

من بیش از 20 سال زندگی خود را وقف این معضل کردم و هیچ بهبودی حاصل نشد. فقط می توانم بگویم این دو خودروساز تا کشور را به قهقرا نکشانند و نابود نکنند، همین وضعیت ادامه دارد.

وی درخصوص اظهار نظر جدید پلیس راهور درباره تصادف زنجیره ای بهبهان گفت: پلیس راهور این را می گوید و فردا همین پلیس راهور متاسفانه خودروهای ناایمن را شماره گذاری می کند.

لابی می کنند و از بالا دستور می دهند !

این کارشناس صنعت خودرو ضمن بیان این که خودروسازان داخلی تا مردم و کشور ایران و محیط زیست را نابود نکنند، دست از سر کشور برنخواهند داشت، گفت: 20 سال مصاحبه کردم، استدلال آوردم، خواهش کردم، منطق آوردم. وضعیت امروز را 20 سال پیش پیش بینی کردم.

در این 20 سال به وزرای وقت، معاون وزرای وقت و نماینده های مجلس هشدار دادم. به سازمان استاندارد و خودروسازان هشدار دادم. مردم گفته های من را تایید کردند. اما مسئولین در این 20 سال هیچ اقدامی نکردند. هیچ راهی وجود ندارد.

وی ضمن تاکید بر این که تا زمانی که مجلس و دولت از این جنایتکاران حمایت می کنند ما به هیچ جا نمی رسیم، گفت: پلیس راهور می خواهد کاری کند، اما گروه هایی از بالا دستور می دهند و اجازه نمی دهند. شماره گذاری خودروهای ناایمن انجام می شود، چون لابی ها به قدری قوی است که پلیس راهور نقشی ندارد.

دو "قطعه باز" بزرگ در کشور اجازه بهبود اوضاع را نمی دهند

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: علیرغم تمام گفته های پلیس راهور چون دستور از بالا می آید و لابی هایی که وجود دارد، اقدامی انجام نمی شود.

از سوی دیگر دو جنایتکار بزرگ "قطعه باز" ( و نه قطعه ساز) در کشور، اجازه نمی دهند کوچکترین بهبودی در این زمینه حاصل شود و فایده ای هم ندارد.

وی ادامه داد: من به عنوان کارشناس مستقل و به عنوان کسی که 20 سال با این گروه ها جنگید هیچ روزنه امیدی نمی بینم.

علیرغم این که مجلس تصویب کرده است که واردات تا 40 درصد آزاد است، اما جلوی آن را می گیرند.، زیرا اگر واردات آزاد شود هیچ کس حاضر نیست این ارابه های مرگ را خریداری کند. 

قیمت خودرو در ایران 20 تا 30 برابر قیمت واقعی است

خاکساری در آخر در پاسخ به این که دلیل دپوی هزاران خودرو را کمبود قطعه عنوان می کنند، گفت: دپو هزاران خودرو توسط خودروسازان به هیچ عنوان به دلیل کمبود قطعات نیست. اصلا مساله ای به عنوان کمبود قطعه وجود ندارد. همه این بحث ها به دلیل نفوذ دو شرکت قطعه ساز است که اجازه نمی دهند تغییری در این حوزه رخ دهد.

در حال حاضر خودروهای خارجی را با 5 برابر و نزدیک به 400 درصد بیشتر از قیمت اصلی خریداری می کنیم و اگر به درآمد مردم حساب کنیم قیمت خودروهای داخلی در ایران 20 تا 30 برابر قیمت واقعی است.

کدخبر: 765069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟