اخبار مهم بورس امروز و یک هفته اخیر

شرکت‌های بورسی به حذف قیمت‌گذاری دستوری ملزم می‌شوند

رئیس سازمان بورس با اشاره به پیگیری سازمان بورس برای حذف قیمت‌گذاری اعلام کرد: سازمان بورس، به دنبال آن است که طبق برنامه هفتم توسعه، شرکت‌ها دیگر مشمول قیمت‌گذاری دستوری نشوند، همچنین شرکت‌های بورسی هم به پیگیری و اجرای این قانون، ملزم می‌شوند.

مجید عشقی  به حکم برنامه هفتم توسعه مبنی بر لغو قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و افزود: همواره از گذشته بحث کنترل تورم یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بوده و نمی‌توان این مساله مهم و چالشی را به هیچ دولت خاصی نسبت داد اما همواره در طول این سال‌ها برخی سیاستگذاران به اشتباه بر این باور بوده اند که با کنترل نرخ ها در سمت عرضه شرکت‌های بزرگ می‌توان مانع افزایش تورم در کشور شد، ولی در عمل این امر به قیمت‌گذاری دستوری و فشار مضاعف بر روند فعالیت شرکت‌های بزرگ منتج شده است و در نهایت شاهد تاثیر منفی این نوع تصمیمات بر روند تولید و عرضه شرکت‌ها و در نهایت رشد تورم بوده ایم.

او با اشاره به تجربه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو و آثار نامطلوب آن طی سال‌های گذشته گفت: صنعت خودرو تحت تاثیر برخی تصمیمات ، وارد مسیر قیمت‌گذاری دستوری شد و این امر عملا به مانع افزایش تولید خودرو و زمین‌گیر شدن خودروسازان در هشت سال گذشته منجر شد.

عشقی تاکید کرد: برای رفع این مشکل، برنامه هفتم توسعه، به درستی، قیمت‌گذاری دستوری را فقط به کالاهای خاص و کالاهای انحصاری که در حال استفاده از ارز ترجیحی هستند، محدود کرده است. او تاکید کرد: سازمان بورس، پیگیر است تا طبق برنامه هفتم توسعه، شرکت‌ها دیگر مشمول قیمت‌گذاری دستوری نشوند. شرکت‌ها هم به اجرای این قانون ملزم خواهند بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با کمک مجلس، به عنوان ناظر اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، در تلاش هستیم تا اجرای ماده 48 قانون برنامه هفتم توسعه، مبنی بر ممنوعیت قیمت گذاری دستوری، در دولت چهاردهم اجرایی شود تا در نهایت زمینه افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری و توسعه در شرکت‌ها فراهم آید.

او تاکید کرد: سازمان بورس همه توان خود را برای حمایت از سهامدارانی که منابع خود را برای کسب بازده مناسب از بورس وارد این بازار کرده‌اند، به کار گرفته است.

شاخص بورس آخر هفته 2 هزار واحد افت کرد

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۲ هزار واحدی روبرو شد.

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 6میلیارد و 483میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 4هزار و 518میلیارد تومان در بیش از 268هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 2هزار و 619واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 175هزار و 342واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فملی، فولاد و کگل شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پارسان، تاپیکو و شپدیس با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 391میلیون ورقه به ارزش 4هزار و 748میلیارد تومان در 265هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 21واحد افت کرد و در ارتفاع 22هزار و 323واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی خاور، بپاس و وهور شد و در مقابل نمادهای معاملاتی انتخاب، زاگرس و نیان بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس امروز سه شنبه 8 هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۸هزار واحدی روبرو شد.

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 5میلیارد و 716میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 4هزار و 716میلیارد تومان در بیش از 219هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 8هزار و 959واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 177هزار و 970واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی پارسان، شپنا و شپدیس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاد، وپارس و وامید با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 18میلیون ورقه به ارزش 6هزار و 196میلیارد تومان در 140هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 152واحد رشد کرد و در ارتفاع 22هزار و 345واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی زاگرس، آریا  وانتخاب شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شاوان، حخزر و غصینو بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

سازمان بورس به پتروشیمی‌ها درباره نرخ خوراک نامه زد

اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های پتروشیمی از آن‌ها خواست آثار مالی ناشی از حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک را افشا کنند.

اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای خطاب به شرکت‌های پتروشیمی از آن‌ها خواست آثار مالی ناشی از حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک را افشا کنند.

در نامه سید رضا سیدعلی خانی با اشاره به اخبار موجود درباره ابطال مصوبه 29 خرداد 1402 هیئت وزیران در خصوص نرخ خوراک و سوخت صنایع در 5 ماه ابتدایی سال 1402، آمده است: در اجرای مفاد دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، در صورت وجود هرگونه اطلاعات دارای آثار مالی با اهمیت بر نتایج شرکت، مراتب در اسرع وقت به همراه آثار مالی مربوط، به نحو مقتضی افشا شود.

گفتنی است روز گذشته انجمن کارفرمایان پتروشیمی با ارسال نامه‌ای از ابطال مصوبه هیات وزیر در دیوان عدالت اداری خبر داد.

سازمان بورس از پتروشیمی‌ها گزارش خواست؛ آثار مالی درباره نرخ خوراک را افشا کنید

اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای خطاب به شرکت‌های پتروشیمی از آن‌ها خواست آثار مالی ناشی از حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک را افشا کنند.

به گزارش رکنا از سازمان بورس، اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای خطاب به شرکت‌های پتروشیمی از آن‌ها خواست آثار مالی ناشی از حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک را افشا کنند.

در نامه سید رضا سیدعلی خانی با اشاره به اخبار موجود درباره ابطال مصوبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ هیئت وزیران در خصوص نرخ خوراک و سوخت صنایع در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، آمده است: در اجرای مفاد دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، در صورت وجود هرگونه اطلاعات دارای آثار مالی با اهمیت بر نتایج شرکت، مراتب در اسرع وقت به همراه آثار مالی مربوط، به نحو مقتضی افشا شود.

بر اساس این گزارش، عصر روز دوشنبه اول مرداد ماه انجمن کارفرمایان پتروشیمی با ارسال نامه‌ای از ابطال مصوبه هیات وزیر در دیوان عدالت اداری خبر داده بود.

شاخص بورس 3 هزار واحد افت کرد

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۳ هزار واحدی روبرو شد.

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 4میلیارد و 676میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 3هزار و 564میلیارد تومان در بیش از 257هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 3هزار و 169واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 169هزار و 22واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فولاد، بفجر و خودرو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی نوری، بوعلی و حکشتی با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4میلیارد و 59میلیون ورقه به ارزش 49هزار و 127میلیارد تومان در 126هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 101واحد افت کرد و در ارتفاع 22هزار و 192واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی کگهر، خاور و بپاس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی حسینا، انتخاب و دماوند بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

انتشار گزارش تولید و فروش صنایع مهم بورس در خرداد

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش سودآوری، مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه در خرداد ماه ۱۴۰۳ را منتشر کرد.

گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه که شامل «وضعیت روند سودآوری، تولید و فروش، میزان تولید صنایع با اهمیت، وضعیت فروش صنایع، تغییرات مبلغ فروش 50 شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار، جزییات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه و نرخ گاز هاب‌های بین‌المللی» می‌شود از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

روند سود خالص 12 ماهه منتهی به دوره‌های 3 ماهه TTM و P/E

فصل نخست این گزارش، سودآوری 601 ناشر را در زمستان 1402 براساس اطلاعات مندرج در سامانه کدال مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

سود خالص TTM زمستان 1402 نسبت به زمستان 1401 با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما (28,500 تومان) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله -40,552 تومان) و اهمیت این مسئله در صنایع کامودیتی محور به مبلغ 27 همت معادل 4 درصد افزایش یافته است، همچنین سود خالص TTM بهار 1401 نسبت به زمستان 1400 با توجه به افزایش نرخ جهانی کامودیتی ها، مبلغ 54 همت معادل 10 درصد رشد کرده است.

جهش افشار گسیخته نرخ ارز منجر به تشدید عدم قطعیت و پیش بینی‌پذیری در فعالیت‌های مولد اقتصادی شده، بنابراین انتظار می‌رود صنایع صادرات محور نظیر فلزات اساسی و پتروپالایشی به سبب اختلاف 49 درصدی میان نرخ ارز آزاد (605,000 ریال) و حواله (405,527 ریال) و همچنین الزام صادرکنندگان به بازگرداندن کل مبلغ ارز حاصل از صادرات به ارز حواله، انگیزه خود را برای تجارت خارجی از دست داده و بیشتر به تجارت داخلی متمرکز شوند که این امر منجر به کاهش ارزآوری و به تبع آن افزایش مبلغ ارز می‌شود.

روند میزان تولید صنایع بااهمیت

همچنین، دربخشی از این گزارش به روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات، صنعت فلزات اساسی، صنعت استخراج کانه‌های فلزی، صنعت فرآورده‌های نفتی، صنعت مواد و محصولات شیمیایی پرداخته شده است.

روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات (تعداد دستگاه)

روند تولیدات صنعت خودرو و ساخت قطعات در طی 7 سال اخیر مشاهده می‌شود؛ در فصل تابستان به سبب تعطیلات تابستانی خودروسازان و اعمال محدودیت در مصرف برق، میزان تولیدات از روندی نزولی برخوردار می‌شوند که این امر موجب عدم نفع برای سهامداران می‌شود.

از سویی دیگر، در فروردین ماه با کاهش تعداد روزهای کاری به علت تعطیلات نوروزی، تولیدات این صنعت همواره نزولی است.

روند مقدار تولید صنعت فلزات اساسی (تن)

کاهش 16% مقدار تولید صنعت فلزات اساسی نسبت به ماه گذشته عمدتا ناشی از کاهش مقدار تولید نمادهای فخوز (کاهش مقدار تولید اسلب به میزان 38%)، کاوه (کاهش مقدار تولید شمش بیلت به میزان 32%) و ذوب (کاهش مقدار تولید میلگرد و شمش چدن به میزان 98%) به ترتیب به میزان 21%، 32% و 20% است.

صنعت فلزات اساسی یکی از بزرگترین صنایع مصرف کننده گاز بوده و با توجه به اینکه عمده تولید فولاد کشور از طریق روش قوس الکتریک انجام می‌گیرد، این صنعت بزرگترین مصرف‌کننده برق است.

در این راستا با توجه به افزایش میزان مصرف برق در تابستان و افزایش میزان مصرف گاز در زمستان موضوع قطع برق صنایع یکی از راهکارهای وزارت نیرو و شرکت ملی گاز در سنوات اخیر بوده که این امر با توجه به جایگاه ویژه انرژی در صنعت فلزات اساسی سبب کاهش میزان تولید شده است.

از این رو، در خردادماه نیز به دلیل قطعی برنامه‌ریزی شده برق صنایع پر مصرف، تولید صنعت فلزات اساسی با کاهش مواجه بوده است.

گفتنی است، در صورت عدم وجود این رخداد امکان صادرات بیشتر محصولات این صنعت و افزایش ارزآوری آن برای کشور مهیا می‌شد، در سال 1402 با توجه به تسهیلات اندیشیده شده این موضوع تا حدی مدیریت شده است.

صنعت مواد و محصولات شیمیایی (تن)

مطابق نمودار روند تولیدات صنعت مواد و محصولات شیمیایی در 7 سال اخیر، در فصل زمستان به سبب اعمال محدودیت در مصرف انرژی گاز، میزان تولیدات از روندی نزولی برخوردار شده، بنابراین رفع محدودیت در مصرف انرژی منجر به افزایش میزان تولید و انتفاع ذی‌نفعان این صنعت می‌شود.

وضعیت مبلغ فروش صنایع با اهمیت بازار سرمایه - همت

در ادامه این گزارش آمده است که افزایش 11% مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به ماه گذشته عمدتا ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای کگهر (افزایش مقدار

فروش گندله بورس کالا به میزان 116%) و کگل (افزایش مقدار و نرخ فروش داخلی گندله به میزان 19% و 3%) به ترتیب به میزان 44% و 13% است.

کاهش 11% مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نسبت به ماه گذشته عمدتا ناشی از کاهش مبلغ فروش نمادهای فملی (کاهش مقدار فروش داخلی کاتد و مفتول به میزان 29% و 26%)، فصبا (کاهش قریب به 100 درصدی مقدار فروش داخلی و صادراتی بریکت آهن اسفنجی) و فخوز (کاهش مقدار و نرخ فروش داخلی بلوم و بیلت به میزان 30% و 2% و کاهش مقدارو نرخ فروش داخلی اسلب به میزان 35% و 2%) به ترتیب به میزان 20%، 89% و 23% است.

بنظر می‌رسد مبلغ فروش صنعت به دلیل کاهش نرخ‌ها و عدم تمایل به فروش با کاهش همراه بوده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته نرخ جهانی برخی از کامودیتی‌ها نظیر مس و فولاد به علت افزایش شدید موجودی انبارهای جهانی مس و کاهش تقاضای فولاد، روندی نزولی داشته است. (به عنوان مثال مس از نرخ 10،889 در اردیبهشت ماه به 9،858 دلار بر تن در خردادماه و ورق گرم از نرخ 781 در اردیبهشت ماه به 684 دلار بر تن در خردادماه رسیده است).

به دلیل عدم ارائه اطلاعات مبلغ فروش در گزارش‌های ماهانه شرکت‌های پالایشی، اطلاعات این شرکت‌ها در مبلغ فروش سایر صنایع لحاظ نشده است.

مقایسه فروش ماهانه صنایع نسبت به ماه گذشته - همت

افزایش 16% مبلغ فروش صنعت خرده فروشی، باستثنای وسایل نقلیه موتوری نسبت به ماه گذشته عمدتا ناشی از افزایش مبلغ فروش نماد افق (افزایش مقدار و نرخ فروش داخلی پروتئین به میزان 15% و 8% و افزایش نرخ فروش داخلی خوراکی به میزان 13%) به میزان 17% است.

به دلیل عدم ارائه اطلاعات مبلغ فروش در گزارش‌های ماهانه شرکت‌های پالایشی، اطلاعات این شرکت‌ها در مبلغ فروش سایر صنایع لحاظ نشده است.

لیست 50 شرکت بزرگ بازار سرمایه

فصل دیگر این گزارش به تغییرات مبلغ فروش 50 شرکت بزرگ بازار سرمایه از حیث ارزش بازار اختصاص دارد.

گفتنی است، از 50 شرکت بزرگ بازار سرمایه، 13 شرکت با افزایش مبلغ فروش خرداد ماه 1403 نسبت به اردیبهشت ماه 1403 مواجه بوده‌اند.

سر فصل‌های گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه

براساس اطلاعات منتشر شده سر فصل‌های گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه در خرداد 1403 شامل «روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات، روند مقدار تولید صنعت فلزات اساسی، صنعت استخراج کانه‌های فلزی، صنعت فرآورده‌های نفتی، صنعت مواد و محصولات شیمیایی، وضعیت مبلغ فروش صنایع با اهمیت بازار سرمایه، وضعیت مبلغ فروش ماهانه صنایع مهم بازار سرمایه، مقایسه فروش ماهانه صنایع نسبت به ماه گذشته، روند مبلغ فروش دوازده ماهه(TTM) بازار سرمایه و صنایع با اهمیت، وضعیت مبلغ فروش TTMصنایع مهم بازار سرمایه، وضعیت صنایع مهم بازار سرمایه، لیست 50 شرکت بزرگ بازار سرمایه (به همراه درصد تغییرات فروش)، دلایل تغییرات بالای 20 درصد مبلغ فروش(خرداد 1403 نسبت به اردیبهشت 1402)، جزئیات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف انرژی گاز به تفکیک صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف انرژی برق به تفکیک صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف آب به تفکیک صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف خوراک در صنعت پتروشیمی و نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب 4 هاب منطقه‌ای» است.

تغییر حجم مبنای 5 شرکت در فرابورس

مدیریت عملیات بازارهای نقد شرکت فرابورس ایران از تغییر حجم مبنای ۵ شرکت در فرابورس خبر داد.

مدیریت عملیات بازارهای نقد شرکت فرابورس ایران اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره 4511/الف/01 مورخ 09/09/1401 این شرکت، پس از بررسیهای صورت گرفته از تاریخ 02/04/1403 لغایت 31/04/1403، حجم مبنای نماد معاملاتی دارای بازارگردان در بازار پایه فرابورس ایران شامل شرکت گروه صنعتی سدید با نماد معاملتی "وسدید" از روز سه‌شنبه مورخ 02/05/1403اعمال نخواهد شد.

همچنین حجم مبنا برای نمادهای معاملاتی «دی1،» «واحصا1»، «وآیند1» و «فوکا1» از روز سه‌شنبه مورخ02/05/1403 اعمال خواهد شد.

ریزش 20 هزار واحدی شاخص کل

بازار سهام دومین روز کاری هفته بر خلاف  روز گذشته، از همان ساعات ابتدایی روز با برتری عرضه ها آغاز کرد و با توجه به برگزاری مجامع سهام، بسیاری از نماد های بزرگ متوقف بودند که همین عامل نیز در کم رمقی معاملات امروز نقش داشت.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 20هزار واحدی به 2 میلیون و 172 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 7800 واحدی به ارتفاع 693 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «شپنا»، «تاپیکو» و «شستا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «فغدیر» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «شبندر» و «وبملت» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «معین»، «شفام» و «زملارد» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 31 تیر ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 967 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 264 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 81 نماد در محدوده مثبت و 303 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 105 نماد در محدوده مثبت و 208 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

معامله بیش از 2.2 میلیون تن محصول در بورس کالا

در معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی بورس کالای ایران 2 میلیون و 214 هزار و 224 تن انواع محصول و 20 دستگاه کامیون کشنده فاو به ارزش 22.3 هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

بر این اساس تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله یک میلیون و 748 هزار و 82 تن انواع کالا به ارزش 11.9 هزار میلیارد تومان در هفته گذشته بود.

در این تالار 979 هزار و 449 تن سیمان، 381 هزار تن سنگ آهن، 294 هزار و 550 تن آهن اسفنجی، 81 هزار و 808 تن فولاد، 5 هزار و 220 تن آلومینیوم، 4 هزار و 945 تن مس، 910 تن روی و 200 تن کنسانتره مولیبدن معامله شد.

همچنین 20 دستگاه کامیون کشنده FAW در تالار خودرو مورد معامله قرار گرفت.

از طرفی در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 485 هزار و 523 تن انواع کالا و محصول به ارزش 10 هزار میلیارد تومان به فروش رسید.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 174 هزار و 500 تن وکیوم باتوم، 107 هزار و 265 تن مواد پلیمری، 86 هزار و 151 تن قیر، 36 هزار و 348 تن مواد شیمیایی، 32 هزار و 500 تن گوگرد، 45 هزار تن لوب کات، 5 هزار و 408 تن روغن و 520 تن گازها و خوراک ها معامله شد.

این گزارش می‌افزاید: بازار فرعی نیز معامله 6 هزار و 425 تن انواع کالا و محصول به ارزش 330 میلیارد تومان بود.

افت ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (شنبه، ۳۰ تیرماه) با افت ۱۰ هزار و ۲۴۹ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۴۲۹واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن در جریان معاملات امروز با ۲ هزار و ۴۵۹ واحد کاهش به ۷۰۱ هزار و ۷۹۳ واحد و شاخص قیمت هم وزن با یک‌هزار و ۳۳۰ واحد کاهش به ۳۷۹ هزار و ۷۶۷ واحد رسید.

معامله‌گران در بورس تهران با انجام بیش از ۲۲۷ هزار معامله به ارزش ۴۸ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال، بیش از پنج میلیارد و ۵۲۴ میلیون سهم و حق تقدم را معامله کردند.

نمادهای «تاپیکو، شستا، شبندر، صبا، خزامیا، حکشتی و نوری» بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در روز جاری با ۷۶ واحد کاهش به ۲۲ هزار و ۵۷۰ واحد رسید.

معامله‌گران در فرابورس بیش از چهار میلیارد و ۷۴۶ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۴۲ هزار و ۴۲۱ معامله داد و ستد کردند.

نمادهای «خدیزل، هرمز، فزر، مادیرا و شگویا» بیشترین اثر منفی و نمادهای «وهور و تجلی» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

رشد ۳۳ درصدی معاملات برق در بورس انرژی در یک روز

از ابتدای معاملات شرکت‌های توزیع در تابلوی برق بورس انرژی تا چهارشنبه (۲۷ تیرماه) تعداد ۲۶ نیروگاه دولتی و ۳۵ نیروگاه خصوصی مشغول عرضه برق بوده‌اند و در این مدت در مجموع چهار هزار و ۱۹۹ معامله توسط ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق رقم خورد.

همچنین حجم معاملات روزانه به ۴۴ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۵۴۱ مگاوات ساعت با متوسط قیمت یک‌هزار و ۲۰۳ ریال، حداقل نرخ ۸۵۰ ریال و حداکثر قیمت یک‌هزار و ۳۹۰ ریال رسید.

در روز چهارشنبه (۲۷ تیرماه) حداقل قیمت برق در بورس انرژی به یک‌هزار و ۲۱۵ ریال برای هر کیلو وات‌ ساعت رسید که نسبت به‌روز قبل خود هشت درصد رشد را تجربه کرده است.

در روز ۲۷ تیرماه تعداد معاملات به ۱۶۲ مورد رسید که به نسبت روز قبل با ۳۳ درصد افزایش همراه بود.

همچنین حجم معاملات در تابلوی برق سلف به یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۵۱۲ کیلو وات‌ ساعت رسید.

در تابلوی سبز بورس نیز ارزش معاملات انرژی‌های تجدیدپذیر به ۱۲۱ میلیارد و ۹۵۶ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۴۰۰ ریال رسید.

حجم معاملات در این بازار یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۴۴۰ کیلووات‌ساعت بوده است.

کدخبر: 572952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟