دریاچه ارومیه کمتر از 7 درصد حجم ایده آل خود آب دارد + فیلم
حجم ویدیو: 16.00M | مدت زمان ویدیو: 00:01:41

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مطابق آخرین آمارهایی که حجت جباری، رئیس مرکز آینده پژوهی ستاد احیای دریاچه ارومیه در تاریخ 20 تیر 1401 در اختیار رکنا قرار داده است، هم اکنون حجم آب موجود در دریاچه ارومیه 2.48 میلیارد متر مکعب است. این در حالی است که حجم آب دریاچه در زمان مشابه پارسال 3.92 میلیارد متر مکعب بود که این ارقام از کاهش 36.7 درصدی حجم آب دریاچه ارومیه در یک سال گذشته حکایت دارد.

البته باید به این نکته توجه داشت که مطابق اظهارات پیشین سعید شهند، مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با رکنا، حجم آب دریاچه ارومیه در شرایط ایده آل طبیعی خود حدود 36 میلیارد متر مکعب بوده است و بنابراین می توان گفت، اکنون یعنی بیش از هشت سال بعد از سرمایه گذاری های فراوان برای احیای دریاچه ارومیه، این دریاچه تنها به میزان 6.9 درصد حجم ایده آل خود آب دارد.

دریاچه ارومیه 3.5 متر با تراز اکولوژیک خود فاصله دارد

همچنین مطابق اعلام مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه، هم اکنون سطح تراز این دریاچه 1270 متر و 57 سانتی متر است. این در حالی است که سال گذشته در همین زمان سطح تراز دریاچه ارومیه 1271 متر و 18 سانتی متر بود و این یعنی سطح تراز دریاچه ارومیه در یک سال اخیر به میزان 61 سانتی متر افت کرده است.

البته توجه به این نکته خالی از لطف نیست که مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده اند که هدف اصلی آنها بازگرداندن این دریاچه به سطح تراز اکولوژیک نرمال خود است. این در حالی است که طبق اعلام کارشناسان محیط زیست، تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274 متر و 10 سانتی متر محسوب می شود و این یعنی این دریاچه هم اکنون 3 متر و 53 سانتی متر با تراز اکولوژیک خود فاصله دارد.

کاهش 39 درصدی مساحت دریاچه ارومیه در یک سال اخیر

اما طبیعتا هم زمان با کاهش حجم آب و تراز دریاچه ارومیه، مساحت این دریاچه نیز نسبت به سال 1400 به شدت کاهش یافته است؛ به نحوی که مطابق آمارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه، هم اکنون مساحت دریاچه 2 هزار و 48 کیلومتر مربع است و این در حالی است که سال گذشته همین موقع، مساحت این دریاچه 3 هزار و 342 کیلومتر مربع بود. این یعنی در یک سال اخیر مساحت دریاچه ارومیه به میزان 38.7 درصد کاهش یافته است.

نکته تاسف باری که در پایان باید به آن توجه داشت، این است که به گفته حجت جباری، رئیس مرکز آینده پژوهی ستاد احیای دریاچه ارومیه، از 6 تیرماه تا کنون، 22 سانتی متر از سطح تراز دریاچه ارومیه بر اثر گرمای هوا دچار تبخیر سطحی شده است. این در حالی است که معمولا میزان تبخیر سالیانه دریاچه ارومیه 70 سانتی متر است و اگر سطح تراز دریاچه تا پایان مهر 1401 حدود 50 سانتی متر دیگر کم شود، تراز دریاچه به حدود 1270 متر و 10 سانتی متر خواهد رسید.

به عبارت دیگر اگر این روند ادامه پیدا کند، در هفته های آتی سطح تراز دریاچه ارومیه به حدی پایین خواهد آمد که جزایر دریاچه ارومیه به سواحل آن خواهند چسبید.

کدخبر: 803111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نسرین کریم معجنی , دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟