باندهای مواد مخدر در کمین نوجوانان بالای 18 سال بهزیستی/ بارداری ناخواسته دختران و اعتیاد پسران

به گزارش رکنا، سازمان بهزیستی مسئول نگهداری از کودکان و نوجوانان بی سرپرست است. کودکان و نوجوانان بی سرپرست تا 18 سالگی در مراکز دولتی و خصوصی زیر نظر سازمان بهزیستی نگهداری می شوند. اما به محض رسیدن نوجوانان به 18 سالگی، سازمان بهزیستی آنها را با مبلغ کمی که در اختیارشان می گذارد، در دل جامعه رها می کند. این در حالی است که سپیده علیزاده، فعال حوزه آسیب های اجتماعی به رکنا می گوید که سازمان بهزیستی در دوران نگهداری از این نوجوانان، مهارت های شغلی مختلف را به‌خوبی به آنها یاد نمی دهد. او معتقد است نوع رها شدن این نوجوانان توسط سازمان بهزیستی، مهمترین عاملی است که باعث گرفتار شدن بعضی از آنها در دامان انواع آسیب های اجتماعی می شود.

نوجوانان بهزیستی، طعمه باندهای مواد مخدر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نوجوانان بی سرپرستی که به 18 سالگی می رسند و از مراکز مختلف دولتی یا خصوصی زیر نظر سازمان بهزیستی ترخیص می شوند، یکی از مهمترین طعمه های باندهای مواد مخدر برای جلب همکاری هستند؛ چراکه اساسا بخش زیادی از این نوجوانان نه حامی خاصی دارند، نه کسی آنها را برای دوران بزرگسالی آماده کرده است و در بسیاری از مواقع این افراد اگر در دانشگاه های دولتی پذیرفته نشوند یا نتوانند موقعیت روشنی را در بازار کار برای خود فراهم کنند، آینده ای تاریک در انتظارشان خواهد بود.

در این میان باید توجه داشت که سازمان بهزیستی بعد از ترخیص افرادی که در مراکز زیر نظر این سازمان نگهداری می شوند و سن آنها به 18 سال رسیده است، مبلغی حدود 46 میلیون تومان به هر کدام از آنها اختصاص می دهد تا بتوانند که برای خود شرایط اولیه زندگی را فراهم کنند، البته این مبلغ در سال جاری به رقم 46 میلیون تومان رسیده است و تا سال گذشته سازمان بهزیستی تنها حدود 20 میلیون تومان به نوجوانان 18 ساله ترخیص شده پرداخت می کرد.

اما نکته اساسی این است که نه 20 میلیون تومان و نه 46 میلیون تومان، هیچ کدام مبالغی نیستند که نوجوانان ترخیص شده از بهزیستی، بتوانند با آن برای خود منزلی اجاره کنند یا شغلی مناسب دست و پا کنند و به همین دلیل، نوجوانانی که بدون سرپرست هستند و هیچ گونه پشتوانه عاطفی و مالی برای خود ندارند، به محض این که از مراکز زیر نظر بهزیستی ترخیص می شوند، در معرض دچار شدن به انواع آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

دخترانی که بعد از خروج از بهزیستی، گرفتار اعتیاد می شوند

سپیده علیزاده، فعال حوزه اعتیاد در همین راستا، ماجرای دو دختر 18 ساله ترخیص شده از یکی از مراکز بهزیستی را تعریف کرد و به خبرنگار رکنا گفت: سال گذشته دو دختر بی سرپرست به یک مرکز کاهش آسیب اعتیادی که در آن کار می کنم، مراجعه کرده بودند که هر دو در فاصله ای بسیار نزدیک بعد از ترخیص از بهزیستی، هم خودشان معتاد شده بودند و هم جذب یک گروه مواد مخدر شده بودند.

وی افزود: این دو دختر در ابتدای ترخیص می خواستند مبلغ اندکی را که سازمان بهزیستی به آنها اختصاص داده است، روی هم بگذارند و بتوانند جایی را برای خود اجاره کنند، اما پولی که سازمان بهزیستی به آنها داده بود، آن قدر ناچیز بود که آنها نتوانستند یک منزل مناسب برای خود اجاره کنند و ناچار شدند در یکی از محله های جنوب تهران و در یکی از خانه های پر از آسیب، برای خودشان یک اتاق اجاره کنند و ورود به همین خانه، برابر با ورود این دختران به دنیای آسیب های اجتماعی بود.

این فعال حوزه آسیب های اجتماعی ادامه داد: این دو دختر سال گذشته در یکی از خانه های قدیمی حیاط دار که اصطلاحا به آنها خانه قمر خانم گفته می شود، یک اتاق اجاره کرده بودند، اما صاحب آن خانه یکی از اعضای خُرده‌پای یک باند مواد مخدر بود و او از همان زمان آشنایی با این دختران، هم از آنها کلاهبرداری کرد و هم این دختران را به باندهای مواد مخدر جذب کرد و به این ترتیب هر دو دختر معتاد شدند.

بهزیستی، نوجوانان را توانمند نمی کند

علیزاده با بیان این که ماجرای این دو دختر، صرفا یک نمونه از اتفاقات تلخی است که برای نوجوانان ترخیص شده از بهزیستی رخ می دهد، عنوان کرد: با توجه به این که نوجوانان ترخیص شده از بهزیستی از ابتدا بدون سرپرست بوده اند، بنابراین طبیعی است که آنها با انواع آسیب های روحی مواجه باشند.

این فعال حوزه آسیب های اجتماعی ادامه داد: پایین بودن مبلغی که بهزیستی به نوجوانان ترخیص شده اختصاص می دهد، یکی از عواملی است که آنها را در معرض گرفتار شدن به آسیب های اجتماعی قرار می دهد، چون این نوجوانان نه می توانند با مبلغ اندکی که از بهزیستی می گیرند، کاری را برای خود دست و پا کنند و نه می توانند مکان مناسبی را اجاره کنند و بسیار طبیعی است که در چنین شرایطی، نوجوانانی که هیچ گونه حامی مادی و معنوی ندارند، به دامان آسیب های اجتماعی بیفتند.

دختران رهاشده توسط بهزیستی، خیلی زود باردار می شوند

علیزاده با بیان این که نوجوانان ترخیص شده از بهزیستی به صورت طبیعی در معرض گرفتار شدن در انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند، گفت: طبیعی است که یک دختر یا پسر 18 ساله ای که هیچ گونه پناهگاهی ندارد و صرفا مبلغ محدودی که از بهزیستی دریافت کرده است، یک طعمه برای باندهای خلافکار محسوب می شود و در برخی موارد این باندها تنها پناهگاه نوجوانان رهاشده توسط بهزیستی هستند و این نوجوانان خواه ناخواه جذب این باندها می شوند تا آنها برایشان کار و سرپناه فراهم کنند.

این فعال حوزه اعتیاد با تاکید بر این که اکثر دختران و هم پسران ترخیص شده از بهزیستی در معرض گرفتار شدن در آسیب های اجتماعی قرار دارند، اظهار داشت:در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند. البته طبیعتا نوع آسیب هایی که برای دخترها ایجاد می شود، با نوع آسیب هایی که دامن پسرها را می گیرد، متفاوت است.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: مهمترین آسیبی که دختران رهاشده توسط بهزیستی می بینند، این است که بیشتر آنها خیلی زود به طور ناخواسته مادر می شوند و این مساله باعث می شود که آسیب موجود در این دختران به سرعت تکثیر و به فرزند آنها منتقل شود. ما نیز بارها مشاهده کرده ایم که دختران آسیب دیده، قبل از این که بفهمند چطور می توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، به صورت ناخواسته باردار می شوند و باید سرپرستی یک انسان دیگر را بر عهده بگیرند.

حمایت مادی و معنوی ضعیف بهزیستی، نوجوانان را به دام آسیب می کشاند

علیزاده با بیان این که حمایت مادی و معنوی ضعیف بهزیستی از نوجوانان ترخیص شده، آنها را به دام اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی می کشاند، گفت:  فقدان وجود مددکاران اجتماعی در سازمان بهزیستی که بتوانند این نوجوانان را بعد از ترخیص راهنمایی کنند، از مهمترین دلایل است که نوجوانان رهاشده توسط بهزیستی را در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار می دهد.

این فعال حوزه آسیب های اجتماعی تاکید کرد: قطعا سازمان بهزیستی و مراکز نگهداری از کودکان و نوجوانانی که زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند، باید پیش از ترخیص نوجوانان 18 ساله، آنها را توانمند و تاب آور کنند و مهارت های مختلفی را به آنها یاد بدهند که این نوجوانان بتوانند به محض ترخیص، برای خود شغلی مناسب دست و پا کنند تا گرفتار باندهای خلافکار نشوند.

وی در پایان تصریح کرد: سازمان بهزیستی وظیفه دارد تا زمانی که این نوجوانان به شرایط مناسبی از نظر زندگی فردی و اجتماعی می رسند، آنها را تحت پوشش حمایت های معنوی از جمله مشاوره روانشناسی و مددکاری اجتماعی قرار دهد تا این نوجوانان با رها شدن در جامعه و حمایت نشدن از سوی بهزیستی، به آسیب های اجتماعی گرفتار نشوند.

گفتنی است با توجه به گرانی و تورم موجود در ایران ، با توجه به آسیب های اجتماعی که در بستر های مختلف کشور وجود دارد و دام هایی که تبهکاران می توانند برای این نوجوانان پهن کنند دولت باید برای حمایت مالی به بهزیستی کم بیشتر در لایحه بودجه داشته باشد تا از شکل گیری این آسیب ها کاسته شود. این آسیب ها در یک حلقه فردی و در زندگی تنها این نوجوانان باقی نمی ماند و جامعه را نیز درگیر می کند.

لازم به ذکر است که این آسیب ها هرچند در کمین نوجوانان بالای 18 سال بهزیستی قرار دارد ولی درصد کمی از این نوجوان گرفتار می شوند که همین درصد کم می توانند معضلات بزرگی برای زندگی خود و جامعه باشند که نیازمند حمایت بیشتر از بهزیستی را تاکید می کند.

کدخبر: 759749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟