بحران آب جدی است /نیمه راه را تا نابودی منابع آبی طی کردیم+ فیلم
حجم ویدیو: 8.05M | مدت زمان ویدیو: 00:01:05

به گزارش رکنا، کم‌ شدن آب و خشکسالی بحرانی است که در تابستان گرم ۱۴۰۰ گریبان کره زمین را گرفته است و البته این وضعیت بغرنج در کشور ما با وضعیت آب و هوایی گرم و خشک بیشتر نمایان بوده و از رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان، سرابی بیش باقی نمانده است. بارش های کم در سال های گذشته و مضاف بر آن در زمستان ۹۹ دست به دست هم داده تا روزهای تابستانی کم آب را سپری کنیم به ویژه این شرایط در استان های جنوبی کشور که گرمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می کنند، بسیار سخت تر است

سید حسین هاشمی، دانشیار پژوهشکده علوم محیطی دانشکده شهید بهشتی در گفت و گو با رکنا در پاسخ به این سوال که آیا سطح ذخایر آب پشت سدها در کشور پایین آمده است یا نه گفت: اکنون در انتهای دوره خشک هستیم و در پاییز طبیعی است که سطح ذخایر آب پایین تر باشد.

وی افزود: هیچوقت نمی توان میزان ذخایر آب را در آبان و مهر با اردیبهشت مقایسه کرد. چون الان موقع خالی شدن سد است. اما اگر بخواهیم این میزان را نسبت به آبان سال گذشته مقایسه کنیم درست و اصولی است، و باید بگوییم سطح ذخایر آب، در آبان امثال نسبت به آبان سال گذشته پایین تر است.

چشم انداز آبی کشور خوب نیست

وی با اشاره به اینکه چشم انداز کشور برای آب خوب نیست گفت: اکنون وضعیت آب در زاینده رود، دریاچه ارومیه ، همدان و سایر نقاط کشور مناسب نیست. ما نیمه راه را برای از بین رفتن و نابودی کامل آب طی کردیم، و دقیقا وسط راه بحران جدی آب هستیم.

مقصر کسی است که قواعد را تعیین می کند

این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه وضعیت محیط زیست کشومان خوب نیست گفت: نمی توان گفت مردم مقصر اصلی این ماجرا هستند چون مردم از یک سری قواعد مشخص پیروی می کننند. این قواعد را حکومت تعیین می کند. و اشتباه از کسی است که قواعد را به اشتباه تعیین کرده است.

راه حل مشکل بی آبی کشور چیست؟

هاشمی تصریح کرد: ما نباید به این فکر کنیم که وضعیت کم آبی را به همین صورت حفظ کنیم بلکه باید به فکر بهبود این وضعیت باشیم و نگاهمان باید به گونه ای باشد که به فکر حل کامل مشکل آب باشیم.

وی با اشاره به مشکلات کم آبی کشور افزود: مشکلات زیادی برای بحران آب وجود دارد. مثلا بهره وری آب در کشور پایین است، وضعیت مصارف آب شرب درست نیست. ما باید طبق قاعده و روشی که سایر کشور های خارجی دارند عمل کنیم و مشابه آنها بهره وری کنیم. همچنین سیاست توسعه کشور را عوض کنیم. جهت گیری سرمایه گذاری ها و فعالیت ها در حوزه آب و برداشت غیر مجاز از حریم رودخانه ها نیز باید اصلاح شود. از طرفی هم باید در بخش هایی که بهره وری آب را بهبود ببخشد، سرمایه گذاری کنیم.

این کارشناس حوزه آب ادامه داد: اصلاح الگو کشت، اصلاح روش های آبیاری، خاک، نهال، اصلاح شبکه توزیع و وسایل و تجهیزات مصرف کننده آب و بازیافت آب و آموزش کشاورزان توسط وزارت کشاورزی از جمله اقداماتی است که برای مقابله با مشکل کم آبی باید انجام بگیرد.

سیاست توسعه باید اصلاح شود

وی در پایان با اشاره به اینکه در تمام دنیا آب را تقسیم بندی می کنند و ما نیز باید با فرض محدودیت آب برای بارش هایمان برنامه داشته باشیم گفت: سیاست توسعه باید اصلاح شود، وجود یک کمیته که قانون آب را بازنگری کند از جمله واجبات است چون این قوانی در گذشته نوشته شده و نیاز به ویرایش دارد.

کدخبر: 742824 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟