سلبریتی ها از شگفت زده کردن مردم دست بکشند/ پیشنهاداتی برای محبوبیت و دیده شدن بیشتر

عمده سلبریتی های ایرانی در سال های اخیر به فضای مجازی روی آورده اند. این روزها تقریبا همه سلبریتی های ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند. در این میان در حالیکه برخی سلبریتی های ایرانی با انجام رفتارها یا بیان سخنانی در صفحه مجازی خود سعی دارند که به مردم کمک کنند، اما برخی سلبریتی های ایرانی دیگر هم  با دست زدن به رفتارها یا بیان سخنان عجیب و نامعقول، سعی می کنند هر طور شده برای خودشان حاشیه درست کنند؛ گویی که برخی سلبریتی های ایرانی به دنبال آن هستند که با این حاشیه سازی ها، هر طور شده خودشان را به صدر اخبار ببرند.

رقابت منفی برخی سلبریتی های ایرانی با شاخ های اینستاگرامی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در 21 ماهی که از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد، سینما و تلویزیون از رونق سابق افتاده و شبکه نمایش خانگی نیز نتوانسته است آن طور که باید و شاید مخاطبان را جذب کند و در چنین شرایطی فضا برای دیده شدن بسیاری از سلبریتی ها محدود شده است. در این میان برخی از سلبریتی های داخلی که نمی توانند عطش دیده شدن خود را خاموش کنند، شبکه های اجتماعی را به عنوان بستر اصلی فعالیت های خود انتخاب کرده اند و در این فضا هر کاری برای عرض اندام انجام می دهند.

البته هستند سلبریتی هایی که در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی تلاش می کنند که با انجام فعالیت های اجتماعی، زیست محیطی و انسان دوستانه در فضای کرونازده کشور و در شرایطی که دشواری های معیشتی زندگی را برای بسیاری از مردمان دشوار کرده است، کمی به مردم و حفظ طبیعت کشورشان کمک کنند، اما متاسفانه بخش زیادی از سلبریتی های داخلی دست به انجام رفتارها یا بیان حرف هایی در فضای مجازی  می زنند که نه تنها کمکی به مردم نمی کند، بلکه مخاطبان را شگفت زده می کند.

در واقع، گویی برخی سلبریتی های ایرانی در انجام رفتارهای زننده، گوی رقابت منفی را از شاخ های اینستاگرامی ربوده اند و یا خودشان با انتشار تصاویر گوناگون سعی می کنند برای خود حاشیه ایجاد کنند یا عمدا حرف هایی را بر زبان می آورند که نه تنها دل شنوندگان را به درد می آورد، بلکه از عمق بی اطلاعی آنها نسبت به شرایط روز جامعه حکایت دارد.

در این میان به نظر می رسد که بسیاری از این رفتارهای سلبریتی های ایرانی صرفا برای ایجاد حاشیه جهت رفتن به صدر اخبار باشد و در فضایی که کمتر فرصتی برای دیده شدن سلبریتی ها وجود دارد و مردم گرفتار مشکلات معیشتی خود هستند، برخی سلبریتی ها به دنبال آن هستند که هر طور شده، چند روزی نام خودشان را بر سر زبان ها بیندازند. حال آن که سلبریتی ها می توانند با انجام رفتارهایی معقول و انسان دوستانه، هم به مردم کمک کنند و هم به نحوی مطلوب دیده شوند.

برخی سلبریتی ها ارکان رفتاری جامعه را تخریب می کنند

دکتر مجید ابهری، رفتارشناس ضمن اشاره به این مسائل به خبرنگار رکنا گفت: در گروه بندی الگوهای رفتاری، گروه های مرجع یا همان سلبریتی ها و چهره های ورزشی یکی از اصلی ترین نمادهای رفتاری برای انتقال آموزه های تربیتی و اخلاقی به نوجوانان و جوانان در جامعه هستند.

اما به گفته این آسیب شناس اجتماعی، متاسفانه برخی سلبریتی های ایرانی به علت کاستی های تربیتی و فرهنگی خود و همچنین ضعف اصول رفتاری، گاهی دست به انجام رفتارهایی می زنند یا سخنانی را نقل می کنند که نه تنها برای عموم جامعه به الگویی منفی تبدیل می شوند، بلکه به تخریب و تضعیف ارکان رفتاری آحاد جامعه نیز دامن می زند.

در این میان از نظر این رفتارشناس باید توجه داشت که سلبریتی ها از اعضای همین جامعه هستند و در میان مردم رشد کرده اند، اما به دلیل برخورداری از برخی امتیازات و ویژگی های ظاهری، عملی و شغلی مورد توجه و علاقه بعضی از اقشار جامعه قرار گرفته اند.

وی در ادامه تاکید کرد: محبوبیت سلبریتی ها، امانتی است که از سوی مردم به این اقشار داده شده است که در صورت تخلف سلبریتی ها از اصول و مبانی اخلاقی، به سادگی این امانت از آنها پس گرفته می شود. در چنین شرایطی اگر سلبریتی ها حرکت های مغایر با ارزش های فرهنگی جامعه انجام دهند یا پیرایش، آرایش و پوشش ظاهری آنها خلاف عرف باشد، آنها رفته رفته از چشم مردم می افتند.

سلبریتی ها باید گفتار و رفتار اخلاقی داشته باشند

ابهری با تاکید بر این که سلبریتی ها باید دقت زیادی را در نوع رفتار، گفتار و پوشش ظاهری خود انجام دهند، گفت: سلبریتی ها باید طوری رفتار کنند یا حرف بزنند که هواداران آنها بتوانند اصول اخلاقی مثبت را از ایشان یاد بگیرند و در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندند.

البته به گفته این رفتارشناس، متاسفانه برخی از سلبریتی ها با وجود این که خودشان از دل جامعه برخاسته اند، تصور می کنند که گویی از جامعه جدا هستند و به همین دلیل، با انجام رفتارهای سرشار از غرور و بیان حرف های خلاف عرف، محبوبیت خودشان را در سطح جامعه کاهش می دهند.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: این طبیعی است که حرف ها و رفتارهای سلبریتی توسط رسانه ها پوشش داده شود و در فضای مجازی به صورت گسترده منعکس شود. در چنین شرایطی این خود سلبریتی ها هستند که باید صحبت ها و رفتارهای خود را به گونه ای مدیریت کنند که موجب انتقال مفاهیم منفی به دیگران نشوند.

تبلیغ منفی برخی سلبریتی ها علیه حریم خصوصی

ابهری در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: برخی سلبریتی های ایرانی تمام رفتارهای خود را به گونه ای کاملا غلوشده در فضای مجازی به نمایش می گذارند و همه چیز را از ازدواجشان گرفته تا سفرها و مراسمات خصوصی خود در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و با این کارشان عملا به مخاطبانشان این پیام را منتقل می کنند که افراد نباید حریم خصوصی خودشان را نگه دارند.

این رفتارشناس ادامه داد: بسیاری از جوانان از این گونه رفتارهای سلبریتی ها آزرده خاطر می شوند، اما متاسفانه برخی از جوانان در جهت تقلید این گونه رفتارها از سلبریتی های داخلی، ممکن است دست به انجام کارهایی بزنند که خود، خانواده‌شان و بخشی از جامعه را به مشکلات مختلف دچار کنند.

سلبریتی ها با رفتارهای صحیح هم مطرح می شوند

ابهری با تاکید بر این که سلبریتی ها می توانند با انجام رفتارهای صحیح نیز در سطح جامعه مطرح شوند، عنوان کرد: سلبریتی هایی که با تلاش و کوشش به امتیاز اجتماعی ویژه ای رسیده اند، نباید برای مطرح بودن در رسانه ها و فضای مجازی دست به هر کاری بزنند، بلکه آنها می توانند به جای انجام رفتارهای نادرست و نامعقول، با پایبندی به اصول اخلاقی مثبت و سازنده هم در جامعه مطرح شوند.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: حمایت از نیازمندان اعم از کودکان خیابانی، کودکان بی سرپرست، زنان سرپرست خانوار، حاشیه نشین ها و سایر هموطنانی که در شرایط نامناسب معیشتی زندگی می کنند، نه تنها می تواند هدفی مقدس برای سلبریتی ها باشد، بلکه مطرح شدن مناسب آنها در سطح جامعه را نیز به همراه دارد.

این رفتارشناس تاکید کرد: اگر سلبریتی ها به افراد مستمند یاری برسانند یا به انجام دیگر فعالیت های اجتماعی یا زیست محیطی دست بزنند، هم به الگوی مثبتی در جامعه تبدیل می شوند و هم شرایطی را برای خودشان فراهم می کنند که رسانه ها تا روزها و هفته ها از رفتار مناسب آنها مطلب بنویسند و کاربران فضای مجازی نیز به نیکی از آنها یاد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: سلبریتی های ایرانی باید رفتارهای سازنده خود را بدون نمایشگری و تظاهر انجام دهند تا به محبوب دل مردم تبدیل شوند، چراکه ایرانیان ریا و تظاهر را به خوبی می شناسند و به هیچ وجه از سلبریتی هایی طرفداری نخواهند کرد که کارهای مثبت را نیز فقط به نیت دیده شدن انجام می دهند.

کدخبر: 741605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟