آینده زیر آب شهرهای ساحلی / کیش و قشم در معرض غرق شدن!

شهرهای ساحلی زیادی در معرض خطر قرار دارند. شهرهای ساحلی با خطر جدی بالا آمدن سطح آب دریاهای آزاد مواجه هستند. یعنی در چند دهه آینده بخش زیادی از تاسیسات شهرهای ساحلی به زیر آب خواهد رفت. این خطر جدی البته فقط شهرهای ساحلی را تهدید نمی کند، بلکه جزایر مهمی نیز در جهان ممکن است بر اثر بالا آمدن سطح آب های آزاد به زیر آب بروند. در 30 سال آینده حداقل 510 نفر از ساکنان شهرهای ساحلی و جزایر دنیا، محل زیست کنونی خود را به دلیل بالا آمدن آب دریاها از دست خواهند داد.

زمین در 30 سال آینده 1.5 درجه سانتی گراد گرمتر می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زمین به سرعت در حال گرم شدن است و تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش جهانی، نه تنها بروز خشکسالی های شدید در سطح جهان را به همراه داشته، بلکه منجر به وقوع سیل های مرگبار نیز شده است. آن طور که برخی پژوهش های علمی نشان می دهد، کره زمین در یک قرن گذشته حدود یک درجه سانتی گراد گرم تر شده است و البته روند افزایش دمای هوا در دهه های آتی با سرعتی بیشتر از قبل ادامه خواهد داشت.

اکنون جهان در آستانه شدیدترین بحران های آب و هوایی قرار گرفته است و با وجود توافقنامه پاریس و دیگر معاهدات بین المللی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای، اما همچنان بسیاری از کشورهای صنعتی از عمل به پیمان های خود سر باز می زنند و به همین دلیل، پیش بینی می شود که تا 30 سال آینده متوسط دمای هوای زمین حداقل 1.5 درجه سانتی گراد نسبت به امروز افزایش یابد.

در این میان یکی از مهمترین تبعات ناشی از گرم شدن کره زمین، آب شدن یخ های قطبی و انبساط آب اقیانوس ها و دریاهای آزاد است. مساله ای که بدون تردید منجر به افزایش سطح آب های آزاد خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور می تواند شهرهای ساحلی و جزایر بسیاری را به زیر آب ببرد. البته با وجود این که زیر آب رفتن هرکدام از این شهرها و جزایر ده ها سال به طول می انجامد، اما مسئولان از همین حالا باید اقدامات لازم برای سازگاری با این پدیده را انجام دهند.

سکونتگاه 500 تا 800 میلیون نفر در جهان به زیر آب می رود

پژوهشگران پیش بینی کرده اند که بیشترین آسیب ناشی از به زیر آب رفتن شهرهای ساحلی در یک قرن آینده بر قاره های آسیا و اقیانوسیه وارد می شود و بخصوص کشورهای کوچک جزیره ای این مناطق و البته سایر نقاط دنیا، در آینده ای نه چندان دور بخش عمده ای از زمین خود را از دست خواهند داد.

هشت منطقه از ده منطقه اصلی که در معرض غرق شدن بر اثر افزایش سطح آب دریاها قرار دارند، در آسیا واقع شده اند. تقریبا 600 میلیون نفر در جهان در شهرهایی زندگی می کنند که بر اثر افزایش سطح آب های آزاد در 30 سال آینده آسیب خواهند دید. بیشتر این شهرها نیز در کشورهای چین، هند، ویتنام و اندونزی قرار گرفته اند که در معرض افزایش طولانی مدت سطح آب دریا هستند.

در حال حاضر تقریبا 385 میلیون نفر در خشکی هایی زندگی می کنند که حتی اگر انتشار گازهای گلخانه ای محدود شود، بازهم تحت تاثیر تبعات ناشی از جزر و مد شدید آب دریاها قرار خواهند گرفت. در این میان اگر افزایش دمای هوای کره زمین در 30 سال آینده به 1.5 درجه محدود شود، افزایش سطح آب دریاهای آزاد بر زمین هایی اثر می گذارد که امروزه 510 میلیون نفر ساکن آن هستند.

اما اگر افزایش متوسط دمای هوای زمین به 3 درجه سانتی گراد برسد، خط جزر و مد می تواند سکونتگاه های بیش از 800 میلیون نفر را به زیر آب ببرد. تمام این مسائل نشان می دهد که بی توجهی به لزوم سازگاری با تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی و تلاش برای کاهش آثار مخرب این تغییرات، به نوعی خیانت به بشر امروز و سرنوشت بشریت است.

تعداد زیادی از جزایر دنیا از صفحه روزگار محو می شوند

دکتر سید حسین موسوی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان در همین راستا تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی را یکی از معضلات اصلی امروز بشر دانست و به خبرنگار رکنا گفت: تقریبا هیچ کشوری نیست که از آسیب های ناشی از نوسانات اقلیمی در امان مانده باشد؛ از جمله تبعات نوسانات اقلیمی نیز بالا آمدن سطح دریاهای آزاد است که به علت افزایش یک درجه ای متوسط دمای هوای زمین در یک قرن اخیر رخ داده است.  

این اقلیم شناس در توضیح بیشتر گفت: گرم شدن کره زمین هم منجر به آب شدن یخ های قطبی و اضافه شدن به مقدار آب موجود در اقیانوس ها و دریاهای آزاد شده است و هم موجب آن شده است که حجم آب های آزاد بر اثر پدیده انبساط افزایش یابد. اکنون هم به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس ها، شهرهای ساحلی و مجتمع های صنعتی و گردشگری زیادی که در اطراف سواحل دنیا شکل گرفته است، تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که تداوم روند افزایش سطح آب های آزاد می تواند بخش های زیادی از سواحل جهان را به زیر آب ببرد، عنوان کرد: در سطح جهان جزایر زیادی وجود دارند که هم به لحاظ گردشگری و هم به لحاظ برخوردار بودن از زیرساخت‌های توسعه دارای اهمیت فراوانی هستند، اما بالا آمدن سطح آب دریاها در سال های اخیر منجر به کاهش مساحت این جزایر شده است و حتی برخی جزایر کوچک در زیر آب مدفون شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: اگر روند بالا آمدن آب دریاهای آزاد به همین شکل ادامه یابد، هم بخش زیادی از جزایر موجود در جهان از صفحه روزگار محو خواهند شد و هم مناطق ساحلی دیگر نقطه امنی برای هیچ گونه فعالیت تجاری و گردشگری نخواهند بود.

بخش زیادی از کیش و قشم به زیر آب می رود

موسوی درباره تاثیرات پدیده بالا آمدن سطح آب های آزاد برای ایران توضیح داد: با توجه به این که آب های آزاد کشور ما در جنوب کشور قرار گرفته اند، قطعا بالا آمدن آب دریاهای آزاد در سطح جهان می تواند سواحل و جزایر دریای عمان و خلیج فارس را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان در این باره دو جزیره قشم و کیش را مثال زد و گفت: با ادامه روند بالا آمدن سطح آب دریاهای آزاد ایران، مهمترین نقاطی که در ایران تحت تاثیر قرار می گیرند و بخش زیادی از مساحت آنها زیر آب می روند، دو جزیره کیش و قشم هستند که وجود آنها، اهمیت زیادی برای صنعت گردشگری کشور دارد.

البته به گفته این اقلیم شناس، ایران به جز کیش و قشم، جزایر مسکونی و نظامی دیگری هم در خلیج فارس دارد که آنها هم قطعا تحت تاثیر پدیده بالا آمدن سطح آب دریاهای آزاد قرار خواهند گرفت و بخشی از مساحت آنها به زیر آب خواهد رفت.

مهاجرت های گسترده ای از جنوب کشور در راه است

موسوی با بیان این که تا کنون مطالعات دقیقی درباره تاثیرات پدیده بالا آمدن آب دریاهای آزاد بر سواحل و جزایر جنوب کشور انجام نشده است، اظهار داشت: بدون تردید به زیر آب رفتن بخش هایی از سواحل و جزایر جنوب کشور می تواند منجر به بروز موج گسترده ای از مهاجرت از این منطقه در دهه های آینده شود.

البته به گفته این اقلیم شناس، سواحل همواره برای سرمایه گذاری اقتصادی جذاب هستند و در آب های جنوب کشور ما نیز هم اکنون فعالیت های گسترده نفتی، تجاری، صنعتی، صیادی و گردشگری شکل گرفته است و اتفاقا برنامه بلندمدت کشور ما نیز این است که جنوب کشور را که هم اکنون مناطق محروم زیادی در آن وجود دارد، با سرمایه گذاری های بیشتر توسعه دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان اما معتقد است که ما باید در بخش هایی از این برنامه تجدید نظر کنیم، زیرا در دهه های آتی قطعا جمعیتی که به دلیل توسعه فعالیت های اقتصادی در جنوب کشور تجمع پیدا کرده اند، با مشاهده اولین نشانه های مهم از تبعات بالا آمدن آب دریا، این مناطق را ترک خواهند کرد و بنابراین در آینده شاهد مهاجرت های گسترده ای از جنوب کشور خواهیم بود.

تبعات تغییر اقلیم در 100 سال آینده بدتر از 100 سال گذشته است

موسوی در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: متاسفانه با توجه به این که مطالعات دقیقی درباره تبعات پدیده بالا آمدن آب دریاهای آزاد برای ایران انجام نشده است، ما دقیقا نمی دانیم که موج مهاجرت ها از چه زمانی آغاز می شود؛ اما برآوردهای اقلیم شناسان نشان می دهد که شکل گیری این مهاجرت ها مربوط به آینده بسیار دور نخواهد بود، مگر این که تمام سیاستگذاران جهان، لزوم جلوگیری از تبعات بیشتر تغییرات اقلیمی را جدی بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: بیشتر اقلیم شناسان نسبت به بهبود وضعیت سیاست های جهانی مربوط به جلوگیری از تبعات تغییرات اقلیمی خوشبین نیستند و معتقدند که سیاستمداران، هیچ گاه حاضر نمی شوند که از توسعه صنعتی به نفع توسعه سبز دست بکشند.

وی در پایان تصریح کرد: تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی در 100 سال گذشته، آن قدر سریع اتفاق افتاده که در تمام طول تاریخ بشر ما آثار ناشی از این پدیده را به این صورت مشاهده نکرده بودیم. حالا هم با توجه به این که میزان تولید گازهای گلخانه ای در سطح جهان حتی از 100 سال گذشته نیز بیشتر شده است، بنابراین قطعا در یک قرن پیش رو تبعات تغییر اقلیم از جمله بالا آمدن سطح آب های آزاد بیش از یک قرن گذشته خواهد بود.

کدخبر: 730789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟