داروهای HIV از نظر علمی بر روی کرونا اثربخش نیستند/ هنوز درمانی برای کرونا وجود ندارد

واکسن کرونا این روزها نیاز درجه یک جوامع به حساب می آید. با این حال کمبود واکسن کرونا همچنان در برخی کشور ها دیده می شود. علاوه بر این شایعه هایی در مورد واکسن کرونا نیز مطرح می شود. مثلاً گفته می شود که داروی بیماری مثل اچ آی وی و آنفلوآنزا تاثیر تقریباً شبیه واکسن کرونا دارند. با این حال متخصصان و ویروس شناسان این موضوع را به کلی رد کرده و تاثیر واکسن کرونا را غیرقابل قیاس با سایر دارو ها و واکسن های مطرح شده، عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، واکسن اچ ‌آی‌ وی شرکت "مدرنا" که همانند واکسن کرونای این شرکت بر پایه mRNA ساخته شده است، این هفته به طور رسمی وارد مرحله آزمایشات انسانی خود می ‌شود.

آی‌ای در این رابطه نوشته است: طبق آخرین ارسال گزارش به بخش ثبت کارآزمایی‌ های بالینی موسسه ملی سلامت ایالات متحده، شرکت "مدرنا"(Moderna)  آزمایشات انسانی واکسن HIV آزمایشی مبتنی بر mRNA خود را این هفته آغاز می ‌کند.

به بیان دیگر، احتمالاً این واکسن انسان ها را به پیشگیری از یکی از بدترین بیماری های چند صد سال اخیر نزدیک کرده است.

این موضوع در حالی مطرح می شود که طی هفته ها و ماه های گذشته برخی متخصصان بهداشتی و بیماری های عفونی اعلام کرده بودند برخی قرص های درمان بیماران اچ آی وی برای تخفیف علائم کرونا اثر حفاظتی دارد. به عبارتی داروی این بیماری مانند سایر بیماری ها همچون آنفلوآنزا بر کنترل بیماری کرونا موثر است.

با توجه به این داده ها، در روزهای اخیر یکسری متخصصان از جمله اعضای ستاد ملی مقابله کرونا تاثیر داروهایی مثل رمدسیویر، فاویپیراویر و قرص های مربوط به اچ آی وی را بر بیماری کرونا تکذیب کردند.

دکتر طلعت مختاری آزاد

دکتر طلعت مختاری آزاد، استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد تاثیر داروی بیماری های مختلف بر روی بیماری کرونا به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: به طور کلی کرونا داروی خاصی نداشته است، با این وجود تاکنون از داروهای مخصوص بیماری های دیگر برای کنترل کرونا همواره استفاده می شود. به عنوان مثال داروی فاویپیراویر که مخصوص بیماری آنفلوآنزاست با توجه به آزمایش آن روی بیماران کرونایی توسط متخصصان و پزشکان، این نتیجه گرفته شد که حدود 20 تا 30 درصد از این دارو بر روی درمان یا کنترل کرونا موثر است.

وی در مورد شایعات مطرح شده در خصوص داروهای ضد کرونا با هدف سودجویی و کمیاب شدن آنها در بازار افزود: ممکن است برخی متخصصان بهداشت و درمان داروهایی مثل داروی درمان اچ آی وی را برای درمان کرونا در برهه زمانی خاصی تجویز کرده باشند، حال آن که چنین داروهایی از نظر علمی اثربخشی لازم را ندارد. بنابراین اینکه گفته می شود یک داروی خاص برای درمان کرونا موثر است، ممکن است با هدف کمیاب شدن آن در بازار مطرح شده باشد. بنابراین بهترین تصمیم برای تجویز یا عدم تجویز داروهای ضد کرونا بر عهده ستاد ملی مقابله با کروناست.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران به انتشار اخباری مبنی بر تاثیر واکسن اچ آی وی بر روی بیماری کرونا گفت: تاثیر واکسن کرونا از شرکت مدرنا برای درمان ایدز از نظر علمی صحیح نیست. باید توجه داشت که این بحث ها را برخی ژورنالیست ها مطرح می کنند تا عده ای به دنبال تکذیب آن باشند. با این حال افراد علمی و دانشگاهی به هیچ عنوان سراغ چنین اخبار کذبی نمی روند و اهمیتی برای آن قائل نیستند. بهتر است چنین ادعاهایی در قالب مباحث کارشناسی و تخصصی مطرح شود.

کدخبر: 714228 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟