کارنامی: هیچ آبی از مازندران به سمنان انتقال پیدا نمی کند / آسیب دیدن 60 درصد مساحت مازندران از خشکسالی

بروز خشکسالی منجر به کاهش آب مازندران برای کشاورزان شده است؛ به نحوی که امسال با کاهش 32 درصدی آورده رودخانه ها، حجم آب مازندران کاهش یافته و البته برخی کشاورزان معتقدند که صرف نظر از این مساله، انتقال آب مازندران به استان سمنان از جمله عوامل کم آبی این روزهای زمین های کشاورزی واقع در دشت های این استان است. البته به گفته نماینده مردم ساری در مجلس، اکنون آب مازندران به هیچ وجه به سمنان انتقال پیدا نمی کند و قرار نیست پروژه جدیدی برای انتقال آب مازندران به استان های دیگر نیز در دستور کار قرار گیرد. 

60 درصد مساحت مازندران از خشکسالی آسیب دیده است 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تابستان امسال تمام استان های کشور حتی پرباران ترین آنها از آسیب های ناشی از خشکسالی در امان نبوده اند و با وجود آن که آمارهای سازمان هواشناسی از این حکایت دارد که با وجود کاهش 39 درصدی متوسط بارندگی های کشور نسبت به شرایط نُرمال از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، آمار بارندگی در استان مازندران نسبت به متوسط بلندمدت فقط 19 درصد کمتر شده است، اما آمارهای مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی از این حکایت دارد که 60 درصد مساحت استان مازندران از آسیب های ناشی از خشکسالی در امان نبوده است. 

خشکسالی در مازندران در شرایطی رخ داده است که بخش زیادی از مردم این استان به‌ویژه در فصل تابستان از راه برنج کاری کسب درآمد می کنند و کاهش 32 درصدی آورده رودخانه های مازندران براساس آمارهای شرکت آب منطقه ای استان در سال آبی جاری، منجر به وارد شدن آسیب های زیادی به برنج کاران مازندرانی شده است. 

در این میان اما بسیاری از کشاورزان استان مازندران معتقدند که با وجود تاثیر بسیار مهم بروز خشکسالی بر کاهش میزان آب در دسترس آنها، آنچه بیش از همه معیشتشان را به خطر انداخته است، انتقال آب مازندران به استان سمنان از طریق رودخانه تجن و سرشاخه های چشمه روزیه است؛ طرحی که مردم مازندران آن را مقدمه ای بر ساخت سد فینسک و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان می دانند و تاکید دارند تکمیل این پروژه ها منجر به تشدید آسیب های اقتصادی وارده بر برنج کاران مازندرانی و خشک شدن هرچه بیشتر دشت های مازندران در سال های آتی خواهد شد. 

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اما در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که اکنون هیچ آبی از مازندران به استان سمنان انتقال پیدا نمی کند، تصریح کرد: علت اصلی محدود شدن کشت برنج در دشت های ساری و سایر نقاط مازندران، خشکسالی و سوء مدیریت منابع آب است، وگرنه مردم مازندران خیالشان راحت باشد که اکنون هیچ گونه آبی نه از رودخانه تجن و چشمه روزیه و نه از هیچ چشمه یا رودخانه دیگری، از مازندران به سمنان انتقال پیدا نمی کند. 

اجرای سد فینسک و پروژه انتقال آب خزر متوقف شده است 

این نماینده مجلس با بیان این که طرح احداث سد فینسک نیز از دستور کار وزارت نیرو خارج شده است، تاکید کرد: نمایندگان مازندران و اعضای کمیسیون آب و کشاورزی مجلس با پیگیری هایی که داشتند، سال گذشته توانستند دستور توقف احداث سد فینسک را نیز بگیرند و اکنون نه تنها ساخت این سد متوقف شده، بلکه پروژه انتقال آب خزر به استان سمنان نیز متوقف شده است. 

وی افزود: نتیجه بررسی های مهندسی ارزش شرکت مشاور نشان داده است که احداث سد فینسک هیچ گونه ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و اجرای آن توفیقی برای کشور نخواهد داشت. البته ما برای این که با مردم سمنان همکاری کنیم، موافقیم که 6 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز مردم این استان برای آب شرب، از طریق سد شهید رجایی تامین شود تا کشور متحمل هزینه 2.5 تا 3 هزار میلیارد تومانی برای ساخت سد فینسک نشود. 

کارنامی ادامه داد: اجرای پروژه سد فینسک همچنین می توانست کشاورزان پایین دست این سد، اعم از برنج کاران دودانگه، چهاردانگه و دشت ساری را نیز تحت فشار قرار دهد و همچنین در صورت احداث آن سد، کشاورزان زیرمجموعه حقابه مربوط به سد شهید رجایی در شهرستان های نکا، بهشهر، گلوگاه، ساری، جویبار و حتی بخش مرکزی مازندران نیز با مشکلات زیادی مواجه می شدند. 

نرخ جمع آوری آب سطحی در مازندران یک چهارم متوسط کشوری است 

نماینده ساری عدم جمع آوری مناسب آب های سطحی در استان مازندران را مهمترین مشکل این استان در زمینه مدیریت منابع آبی توصیف کرد و گفت: با وجود این که متوسط نرخ بهره برداری از آب های سطحی در سراسر کشور حدود 40 درصد است، این نرخ در مازندران حدود یک چهارم متوسط کشوری یعنی در حدود 10 درصد است؛ زیرا در زمینه احداث آب‌بندان، سدهای بتونی و سدهای خاکی در استان مازندران کم کاری های زیادی صورت گرفته است. 

کارنامی با تاکید بر مخالفت شدید نمایندگان مازندران با انتقال آب خزر به استان سمنان عنوان کرد: اکنون بر همگان ثابت شده است که اجرای این پروژه موجب وارد شدن آسیب های زیست محیطی فراوانی به مازندران خواهد شد و همچنین با بسیاری از موافقت‌نامه‌های بین المللی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر در تناقض است. 

وی در ادامه تصریح کرد: حتی اگر موضوع آسیب های زیست محیطی این پروژه برای استان مازندران نیز مطرح نبود، بازهم تمام مردم کشور نسبت به انتقال آب خزر به سمنان دغدغه داشتند، زیرا اقلیم دریای خزر با دریاهای آزاد متفاوت است و این اقلیم به ما اجازه نمی دهد که آب خزر را با آب‌شیرین‌کن به استان های مرکزی کشور انتقال دهیم و در چنین شرایطی، هیچ جای مذاکره ای برای انتقال آب خزر به سمنان وجود ندارد. 

بی توجهی وزارت نیرو به سدسازی در مازندران 

کارنامی با تاکید بر این که هم احداث سد فینسک و هم اجرای پروژه انتقال آب خزر به سمنان صرفا در حد مطالعه و گمانه زنی قرار داشت، عنوان کرد: هر دوی این طرح ها در حال حاضر متوقف شده اند و علت اصلی محدود شدن کشت برنج در دشت های مازندران در سال آبی جاری نیز خشکسالی و سوء مدیریت منابع آب از سال های گذشته است. البته امسال ما کلنگ زنی سد زارم رود در مازندران را انجام دادیم تا بتوانیم در سال های آتی، سالانه 76 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کنیم. 

نماینده ساری در ادامه تاکید کرد: اگر این سد حدود ده سال پیش ساخته می شد، امسال کشاورزان مازندرانی به مشکل کم آبی برنمی‌خوردند، اما متاسفانه در مازندران سرمایه گذاری در زمینه مدیریت منابع آبی بسیار اندک است و وزارت نیرو در سال های اخیر توجه بسیار کمی به مازندران داشته است و اگر در مازندران که رودخانه های بسیاری در آن وجود دارد، سدهای مناسبی ساخته می شد، این روزها کشاورزان آب بسیار بیشتری در اختیار داشتند و بخش زیادی از منابع آبی استان به هدر نمی رفت. 

این نماینده مجلس ادامه داد: مردم مازندران خیالشان راحت باشد که در حال حاضر هیچ گونه نگرانی از این که آب این استان به سمنان انتقال داده می شود، نداشته باشند و اکنون جز برخی پروژه های انتقال آب مازندران به استان های تهران و البرز که از سال های گذشته اجرا شده است، هیچ گونه پروژه جدید دیگری برای انتقال آب مازندران به استان های دیگر در دستور کار نیست. 

وی در پایان تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مازندران صد در صد با هر گونه پروژه انتقال آب جدیدی که بخواهد آب کشاورزان ما را به استان های دیگر، اعم از قزوین، تهران، البرز و سمنان انتقال دهیم، به شدت مخالفیم و جلوی آن را می گیریم. 

کدخبر: 709081 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟