آیا کسب و کارها به تعطیلی 6 روزه پایبند خواهند بود؟ / معاون استاندار تهران: اصناف و شرکت های خصوصی رعایت نکنند، هدف تعطیلی کرونایی محقق نمی شود

تعطیلی کرونایی تهران و البرز به مدت 6 روز اعمال خواهد شد. تعطیلی کرونایی تهران و البرز صرفا مربوط به ادارات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بازار تهران و بانک های دولتی و خصوصی خواهد بود. در این شرایط به نظر می رسد مانند موج های قبلی کرونا، در تعطیلی کرونایی تهران و البرز بازهم بسیاری از واحدهای صنفی و شرکت های خصوصی به محدودیت های ابلاغ شده پایبند نباشند. موضوعی که معاون استاندار تهران در گفت و گو با رکنا ضمن اشاره به آن، تاکید کرد که اگر اصناف و شرکت های خصوصی به تعطیلات کرونایی تهران و البرز پایبند نباشند، هدف تعطیلی کرونایی تهران و البرز یعنی کاهش شیوع کرونا در تهران محقق نخواهد شد.

اصناف و شرکت های خصوصی به تعطیلی کرونایی پایبند نیستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مطابق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تمام ادارات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بازار تهران و بانک های دولتی و خصوصی در استان های تهران و البرز از روز سه شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل خواهد بود. این تعطیلی برای کاهش شیوع کرونا در پایتخت و شهرهای اطراف آن اعمال شده و البته نکته اساسی این است که شرکت های خصوصی و اصناف که 80 درصد مشاغل فعال در تهران و البرز را تشکیل می دهند، در این دوره مشمول تعطیلی نشده اند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که از روز یکشنبه 13 اردیبهشت با قرار گرفتن تهران و کرج در وضعیت قرمز کرونایی، تمامی اصناف و مشاغل گروه های 2 تا 4 در این دو شهر ناچار به تعطیلی هستند و شرکت های خصوصی نیز بسته به ضروری یا غیرضروری بودن نوع فعالیت خود باید 50 تا 70 درصد کارمندانشان را به دورکاری بفرستند.

اما گزارش های میدانی رکنا و البته بسیاری از رسانه های دیگر تایید می کند که نه تنها بسیاری از اصناف گروه های 2 تا 4 جزو به این تعطیلات پایبند نبوده اند، بلکه بیشتر شرکت های خصوصی هم کارمندان خود را به دورکاری نفرستاده اند و به نظر می رسد که این اصناف و شرکت های خصوصی در این تعطیلی 6 روزه نیز حاضر به رعایت محدودیت ها باشند.

این موضوع را با غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران در میان گذاشتیم و او نیز در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که تمام واحدهای صنفی گروه های 2 تا 4 باید تعطیل باشند، اظهار داشت: مصوبه تعطیلی 6 روزه مشمول شرکت های خصوصی نمی شود، اما تمام کسب و کارهای مربوط به گروه های شغلی 2 تا 4 باید از یکشنبه هفته گذشته تا کنون تعطیل باشند و تا پایان این تعطیلات 6 روزه نیز تعطیلی آنها ادامه دارد و شرکت های خصوصی نیز در تعطیلات 6 روزه مانند روزهای قبل باید کارکنان خود را به دورکاری بفرستند.

تخلف اصناف در پایبند نبودن به تعطیلات کرونایی

معاون استاندار تهران با بیان این که اگر کسب و کارها و شرکت های خصوصی به محدودیت های مربوط به تعطیلات کرونایی پایبند نباشند، تخلف کرده اند، تاکید کرد: مسلما اگر اصناف و شرکت های خصوصی به محدودیت های مروبط به تعطیلات کرونایی تهران و البرز پایبند نباشند، تردد در استان های تهران و البرز به اندازه کافی کاهش نخواهد یافت و هدف این تعطیلات 6 روزه یعنی کاهش شیوع کرونا در تهران محقق نخواهد شد.

عباس پاشا ادامه داد: این تعطیلات 6 روزه به پیشنهاد دکتر علیرضا زالی، به این دلیل اعمال شده است که شهرهای استان های تهران و البرز خلوت شود، زیرا هم اکنون تعداد بیمارهای کرونایی در این دو استان به جایی رسیده است که دیگر کشش بیشتر پذیرش بیمار را ندارند و ما می خواهیم فشار موجود بر بیمارستان ها را کاهش دهیم. در این شرایط نیز کسب و کارهایی که این محدودیت ها را به درستی اجرا نمی کنند، قطعا به خودشان و نظام اجتماعی لطمه می زنند.

غلامرضا عباس پاشا: اعمال نظارت های سختگیرانه دشوار است

اما با وجود این صحبت های معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران، بازهم در دو هفته اخیر شاهد آن بوده ایم که به دلیل نظارت ناکافی ناظران وزارت بهداشت و اتاق اصناف، بسیاری از واحدهای صنفی گروه های 2 تا 4 بدون هیچ مشکلی به فعالیت پرداخته اند و کمتر با آنها به دلیل عدم پایبندی به پروتکل های بهداشتی برخورد شده است.

عباس پاشا مشکل اصلی در این زمینه را گستردگی اصناف و کسب و کارها دانست و تاکید کرد: وسعت، تنوع و گستردگی اصناف به قدری زیاد است که تعداد ناظران بهداشتی برای اعمال محدودیت های بر این اصناف ناکافی به نظر می رسد. به همین دلیل، ما باید بیش از آن که بر نظارت های سختگیرانه تاکید کنیم، روی فرهنگسازی تاکید داشته باشیم.

وی افزود: البته مسئولان بازرسی اصناف، وزارت بهداشت و استانداری در روزهای اخیر بارها برای اعمال محدودیت ها به کسب و کارها سر زده اند و با بسیاری از اصنافی که محدودیت ها را رعایت نمی کنند نیز برخورد کرده اند، ولی ما باید توجه داشته باشیم که با یک همه گیری مواجه هستیم و این محدودیت ها را باید بر تمام اصناف اعمال کنیم و قطعا هرچقدر هم که نظارت های سختگیرانه اعمال شود، بازهم اصناف بسیاری تخلف خواهند کرد.

تداوم حمایت اندک دولت از اصناف در تعطیلات کرونایی

اما با تمام این صحبت ها به نظر می رسد که عامل اصلی عدم رعایت پروتکل ها از سوی اصناف در موج پنجم کرونا این است که دولت در موج های قبلی، حمایت کافی را از اصناف انجام نداد و اکنون واحدهای صنفی نیز که در دوره شیوع کرونا با مشکلات شدید اقتصادی مواجه شدند، فعلا توان رعایت پروتکل ها را ندارند.

وقتی هم که دولت می داند حمایت لازم را از اصناف در موج های قبلی انجام نداده است، عملا توان برخورد سختگیرانه در این شرایط دشوار اقتصادی با واحدهای صنفی را ندارد، چراکه اساسا اعمال هرگونه محدودیت می تواند منجر به بروز اعتراضات در میان اصناف شود.

عباس پاشا نیز در همین راستا گفت: نزدیک دو سال است که تمام مردم با کرونا درگیر شده اند و واقعا ما نمی توانیم بیش از این سختگیری اعمال کنیم. علاوه بر اصناف، مردم هم در شهرستان ها نسبت به رعایت پروتکل ها دلزده شده اند و همین مساله باعث شده است که به گفته وزارت بهداشت، آمار رعایت پروتکل ها در شهرستان ها به زیر 50 درصد کاهش یابد.

اصناف دل و دماغ رعایت پروتکل ها را ندارند

از این صحبت ها می توان نتیجه گرفت که وقتی دولت توان حمایت از اصناف در شرایط اعمال محدودیت ها و تعطیلی را ندارد، واحدهای صنفی و البته شرکت های خصوصی نیز نمی توانند چه در این تعطیلات 6 روزه و چه در روزهای قبل یا بعد از آن، محدودیت ها را اجرا کنند و به نوعی اصناف و شرکت های خصوصی دل و دماغ رعایت پروتکل ها را ندارند.

همین مساله باعث می شود همان طور که از 13 تیر تا امروز چندان شاهد رعایت محدودیت های وضعیت قرمز در پایتخت نبودیم، در تعطیلات 6 روزه نیز بسیاری از اصناف و شرکت های خصوصی نه کارکنان خود را به دورکاری بفرستند و نه حاضر به تعطیلی شوند.

تصمیم عجیب شهرداری در تعطیلی کرونایی

البته نباید فراموش کرد وقتی مردم شاهد آن هستند که بیش از 5 ماه بعد از آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور، هنوز کمتر از سه درصد مردم هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند و وقتی دولت بارها وعده های خود درباره سرعت تامین و توزیع واکسن کرونا را عملیاتی نکرده است، طبیعتا نباید از مردم انتظار داشته باشد که مردم هم محدودیت ها یا پروتکل ها را رعایت کنند.

نکته عجیب دیگری هم که درباره این تعطیلات 6 روزه وجود دارد، این است که شهرداری تهران طرح ترافیک را در این 6 روز لغو کرده و ساعات تردد وسایل حمل و نقل عمومی نیز مانند روزهای تعطیل رسمی خواهد بود. شهرداری با این کار در واقع فرصت را برای تهرانی هایی که در این 6 روز نمی توانند از استان خود خارج شوند، فراهم کرده است که بتوانند به راحتی به دورهمی ها و خریدهای عقب مانده‌شان برسند، آن هم با تردد با خودروهای شخصی خود در شرایطی که هوای پایتخت در این تابستان داغ یک روز در میان آلوده می شود. 

کدخبر: 706400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟