افسردگی و اختلالات اضطرابی تاثیر کرونا برای نوجوانان/ بی انگیزگی از نتایج وقوع بحران کووید19

شیوع کرونا در کشورمان در کنار سایر استرس های محیطی ممکن است باعث ایجاد یکسری اختلالات و بیماری های روانی در افرادی که دارای زمینه های آن ها هستند، شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از یکسال و چند ماه گذشته با شیوع کرونا و به طور همزمان اتفاقات و حوادث مختلف، فشار مضاعفی به روان افراد جامعه، علی الخصوص کودکان و نوجوانان وارد شد. کارشناسان بر این باورند که تداوم مصایب و فشارهای مختلف ممکن است برخی افراد مستعد به بیماری های روانی را با تنش های متعددی روبرو کند.

یکی از گروه هایی که در یک سال و چند ماه گذشته فشارهای زیادی را متحمل شدند، کودکان و مخصوصاً نوجوانان بودند. بسیاری از نوجوانان هم اکنون درگیر امتحانات پایان سال تحصیلی خود هستند، این درحالی است که این عزیزان به واسطه شیوع کرونا و محدودیت های کرونایی، مدتی است که با تنهایی ها، عدم فعالیت های اجتماعی و سرگرمی های گوناگون که می تواند به بهداشت روانی آن ها کمک کند و مایه نشاط روانی آن ها شود سر کرده اند.

تغییر دوباره شیوه آموزشی و امتحانات، باعث تنش روانی دانش آموزان می شود

دکتر کاوه مقدم، روان شناس کودکان و استاد دانشگاه در این رابطه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: لازم است بدانیم که امتحانات پایان سال تحصیلی دانش آموزان همیشه موضوعی استرس زا و اضطراب آور بوده است. این موضوع در بین دانشجویان نیز همواره دیده می شود و علائم اضطراب و استرس در ایام امتحانات در بین آن ها نیز مشهود است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت و توان بالقوه دانش آموزان در ایام امتحانات افزود: ایام کرونا باعث شده است تا توانایی دانش آموزان به وادی فراموشی سپرده شود، ما در یک سال اخیر با تغییر کیفیت فضای آموزشی مواجه شدیم و تغییر و تحولات باعث شده تا توانایی دانش آموزان به واسطه آموزش های مجازی کمتر مشاهده شود. با این وجود با توجه به این که دانش آموزان به این سبک آموزشی عادت کرده اند، تغییر یکباره ی شیوه آموزش و امتحانات ممکن است استرس و تنش روانی دوباره ای به آن ها وارد کند.

بی انگیزگی از نتایج وقوع بحران کروناست

این روان شناس کودک و نوجوان در مورد قطعی های برق و امتحانات دانش آموزان گفت: قطعی های یکباره برق که بدون اطلاع قبلی رخ می دهند، به نوبه خود موجب استرس و تنش روانی دانش آموزان و حتی معلمان می شود. دانش آموزان در شرایط طبیعی با محدودیت هایی که معلم برای آن ها تعیین می کند و موظف شان می کند که مثلاً فقط در ظرف یک ربع می توانند به سوالات امتحان پاسخ دهند دچار اضطراب می شوند، حال اگر اضطراب ترس از خاموشی برق را نیز در کنار آن قرار دهیم، با حجم زیادی از افکار تنش زا و استرس در دانش آموز و خانواده شان مواجه می شویم.

در دوران کرونا ممکن است بسیاری از افراد از جمله دانش آموزان متحمل ابتلا به یکسری بیماری های خُلقی و روانی شوند، کاوه مقدم در این رابطه گفت: از اسفند 98 به بعد، با توجه به تغییر فضای آموزشی و مجازی شدن کلاس ها، اکثر دانش آموزان و دانشجویان با بی انگیزگی و اُفت اعتماد به نفس و ناامیدی نسبت به آینده مواجه شدند. به عنوان مثال گاهی اوقات که من در کلاس های آنلاین از برخی بچه ها در اواسط کلاس، سوال می پرسم و یا حضور و غیاب می کنم، آن ها علی رغم اینکه در ابتدای کلاس اعلام حضور کرده بودند، پاسخ سوال مرا نمی دهند. این نشانه بی انگیزگی و بی علاقگی به درس است.

فرایند امتحان مهمتر از نتیجه امتحانات دانش آموزان است

مقدم در تشریح آسیب های وارد شده به کودکان و نوجوانان در دوران کرونا ابراز داشت: کاهش انگیزه در دانش آموزان، عملکردهای شناختی و اجرایی بچه ها را درگیر کرده است. اکنون مهارت ها و ویژگی های شخصیتی کودکان نیز تحت تاثیر کرونا، تنش های خانوادگی و فشارهای محیطی قرار گرفته است، به عنوان مثال، مهارت های جرات ورزی، کمبود عزت نفس، توانایی ابراز وجود و یکسری مهارت های اجتماعی دیگر و جنبه های دیگری از سلامت روان تحت تاثیر قرار گرفته اند.

وی در پایان با تاکید بر این که ادامه دار شدن وضعیت کرونا و سایر فشار های محیطی، امکان ابتلا به بیماری های خُلقی و روانی را افزایش می دهد، افزود: افسردگی ماژور(عمده)، انواع فوبیا ها و اختلالات اضطرابی از ثمرات تحت فشار بودن کودکان و نوجوانان در دوران کروناست. بنابراین خانواده ها موظف هستند که با همه وجود به فرزندان شان و مخصوصاً کودکان و نوجوانانی که با آن ها زندگی می کنند، رسیدگی کنند. خانواده ها باید بدانند که فرایند امتحان مهمتر از نتیجه خود امتحان است، اگر دانش آموزی که خوب درس خوانده و در این شرایط همه توانش را صرف کرده اما نهایتاً نتبجه مطلوبی نگرفته است، این موضوع را نباید به حساب تنبلی و بی ارادگی او بگذارند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 690562 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟