در نبود نقدینگی شهرداری ، منابع عمرانی از کجا تامین می شوند؟

انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 1400 در تاریخ 28 خرداد سال جاری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار رکنا، کاهش درآمد شهرداری و نبود نقدینگی در برای ساخت و ساز ها و فعالیت های عمرانی یکی از دغدغه های بزرگ است که در دوره بعدی شورای شهر می تواند جزو موضوعات قابل توجه قرار گیرد.

سوال اینجاست که شورای شهر از چه منابعی می توانند برای گسترش فعالیت های عمرانی استفاده کنند و راهکار برون رفت از این چالش کدام است؟ مهرداد مال عزیزی در این رابطه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: شورای شهر پنجم یکسری مولفه گری ها و منابعی را باز کرد که متاسفانه به صورت عملیات اجرایی کارگروهی برای آن مشخص نکرد. به عنوان مثال موضوع محله محوری در شورای شهر پنجم مطرح شد ولی آن طوری که باید و شاید اسناد فرادست عملیات اجرایی برای آن دیده نشد.

وی در تشریح موضوع محله محوری گفت: محله محوری عبارت است از این که توسعه شهر تهران دیگر از نظر کلی گویی اتوبان، جاده و شبکه های تندرو خارج شده و باید به سمت مسیرهای پیاده و از محلات شروع شود. برای این موضوع منابع نیز در نظر گرفته شده ولی شورای پنجم به آن توجهی نکرده است. بنابراین شورای شهر دوره ششم تهران اگر روی همین ریل حرکت کند، می تواند منبع گسترده ای از طریق محلات شهر تهران استفاده کند. پس باید این ظرفیت بزرگ در شهر تهران بیش از پیش توجه و آن هم با عدد و رقم مشخص، تعیین شود.

مال عزیزی در بیان اینکه شورای شهر ششم ، می تواند برای توجه به فعالیت های عمرانی به چه مواردی توجه کند، ابراز داشت: موضوع درآمد های پایدار نکته دیگری است که شورای شهر ششم می تواند به آن رسیدگی کند، ضمن اینکه شورای شهر پنجم نیز مصوبه ای در همین رابطه به تصویب رسانده است. با این حال این مصوبه هنوز که هنوز است در شورای پنجم اجرایی نشده است.

این فعال حوزه شهرسازی در مورد درآمد های پایدار در شهرداری گفت: درآمدهای پایدار به معنای آن است که تا می شود از تراکم خارج شده و به درآمد پایدار برسیم. درآمد های پایدار روی بازار های خوداشتغالی، سرمایه گذاری روی پسماند، سرمایه گذاری روی آلودگی هوای تهران می تواند سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: شورای شهر ششم بهترین فرصت را دارد تا لوایح درآمدهای پایدار را به عنوان یک ظرفیت قابل توجه اجرا کند. این دو موضوعی که ذکر شد، موضوعاتی هستند که اگر شورای شهر ششم وارد آن ها نشود، دستاورد چندانی در 4 سال آینده نخواهد داشت، ضمناً در صورت وارد شدن به آن می توانند برای 4 سال دوم نیز برنامه ریزی خوبی داشته باشند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 688778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟