اعتراضات کلاس نهمی و دوازدهمی ها به امتحانات حضوری / ستاد مبارزه با کرونا چه تصمیمی خواهد گرفت؟

امتحانات نهایی دانش آموزان به تاکید وزارت آموزش و پرورش باید به صورت حضوری برگزار شود، در حالی که اجرای این اتفاق منوط به اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها شاهد اعتراضات مداوم دانش آموزان و خانواده های آن ها مبنی بر برگزاری حضوری امتحانات هستیم. دانش آموزان علاوه بر نگرانی نسبت به شیوع کرونا، در خصوص تلاقی یافتن زمان کنکور سراسری و امتحان نهایی در صورت به تعویق افتادن امتحانات نهایی نیز اضطراب دارند.

در حالی که چند هفته ای است آمار مبتلایان به کرونا سیر صعودی داشته و به قول وزیر بهداشت به قله موج چهارم کرونا رسیده ایم، زمزمه هایی مبنی بر شناسایی ویروس کرونای آفریقایی و هندی نیز در برخی استان ها شنیده می شود، این بدان معناست که حالا حالاها با این بیماری باید دست و پنجه نرم کنیم و ماه های آینده نیز ضعیت دشواری را از نظر بهداشتی شاهد خواهیم بود.

در ماه های اخیر اصناف، گروه ها و مشاغل زیادی به واسطه کرونا آسیب دیدند و به قول معروف کمرشان خم شد. دانش آموزان و دانشجویان نیز از این موضوع مستثنی نبودند و علاوه بر دشواری های آموزش مجازی، به گفته کارشناسان با افت تحصیلی ناشی از آموزش مجازی مواجه شدند.

یکی از داغ ترین خبرهایی که طی هفته های اخیر شنیده شد، اعتراض دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم برای برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری و عدم تخصیص فرجه ای مناسب با توجه به شرایط موجود و احتمال تلاقی پیدا کردن امتحان نهایی و کنکور سراسری بود.

گفتنی است، بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایان سال دانش ‌آموزان پایه ‌های نهم و دوازدهم باید به صورت حضوری برگزار شود، اگر چه برگزاری امتحانات به شکل حضوری، منوط به اجازه و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کروناست، اگرچه تا کنون مطلبی در این باره اعلام نشده است.

نظر وزیر آموزش و پرورش/ ضرورت بر برگزاری امتحانات قبل از کنکور سراسری

در این رابطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم گفته است: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات این دو پایه باید حضوری باشد چون در آینده زندگی و شغلی دانش آموزان تاثیر گذار است، ممکن است در زمان برگزاری امتحانات با محدودیت‌ های ستاد ملی کرونا مواجه شویم آنوقت ترجیح می‌ دهیم امتحانات را به تاخیر بیندازیم. با ستاد کرونا هماهنگ هستیم و بدون نظر آنها اقدام نمی‌کنیم. همچنین جلسات با مسئولان وزارت بهداشت برگزار و به جمع بندی رسیده‌ ایم که باید در ستاد ملی کرونا تصویب شود، تصمیم این است بعد از عید فطر امتحانات برگزار شود، مگر اینکه با محدودیت مواجه شویم و این امتحانات تغییر کند.

محسن حاجی میرزایی تاکید کرده است که از 27 اردیبهشت ماه امتحانات دانش آموزان شروع خواهد شد.

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت و گویی اظهار داشته است: اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا تشخیص دهد که برگزاری امتحانات در خردادماه میسر نیست، ما امتحانات را به تیرماه منتقل می‌ کنیم و باز هم تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و در آن صورت احتمالاً کنکور نیز جابجا خواهد شد. البته همه این موارد در حد پیش بینی است و تا کنون هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

وی تاکید کرده است که ضروری است امتحانات قبل از کنکور سراسری برگزار شود تا امکان ارسال سوابق تحصیلی دانش آموزان کنکوری به سازمان سنجش وجود داشته باشد.

ستاد ملی مبارزه با کرونا، امروز تصمیم نهایی خود را اعلام می کند

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در تاریخ 15 اردیبهشت ماه درباره وضعیت برگزاری امتحانات دانش‌آموزان با توجه به شرایط کرونایی، گفته است: به طور کلی در زمینه بحث امتحانات جلسه‌ای در کمیته تخصصی برگزار و در این زمینه بحث‌های مختلفی مطرح شد و نظرات مختلفی وجود داشت که وزارت آموزش و پرورش هم حضور داشتند.

وی تاکید کرد که اولین نکته ای که باید خیلی روی آن تاکید کنیم و از نظر آموزش و پرورش هم قطعی است و همه هم آن را در کمیته پذیرفتند، بحث حضوری بودن است. اینکه امتحان پایه نهم و دوازدهم به دلیل اینکه سرنوشت‌ ساز است برای دانش‌ آموزان صرف نظر اینکه زمانش کی باشد، تصمیم گرفته شد که حتما باید حضوری باشد. سایر پایه‌ها امتحانات‌ شان به صورت غیرحضوری برگزار می‌ شود.

رئیس با بیان اینکه شنبه 18 اردیبهشت ماه در ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره بحث و نتیجه نهایی اعلام می شود، گفته است: ممکن است در روز شنبه و در ستاد تصمیم جدیدی گرفته شود. زیرا نهایتاً ستاد ملی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت. ممکن است عده‌ ای مجدداً مخالفت کنند و دوباره تصمیم را به کمیته تخصصی بازگردانند تا اصلاح شود، اما فعلاً تصمیم کمیته تخصصی این است که گفته شد و معمولا تصمیمات کمیته‌های تخصصی در ستاد اعلام شده و در آنجا تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌شود.

حال با توجه به تاکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر حضوری برگزار شدن امتحانات نهایی، باید منتظر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بمانیم تا تکلیف نهمی ها و دوازدهمی ها مشخص شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 685174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟