شکل گیری جهش جدید کرونا با ترکیبی از کرونای انگلیسی و آفریقایی

کرونا یک سال است که وارد ایران شده است. کرونا در یکسال گذشته به  راحتی در تمام دنیا چرخید و بسیاری را به کام مرگ فرستاد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چرخش کرونا در جهان آنهم به مدت یک سال،جهش های عجیبی در آن به وجود آورد و این جهش ها و تغییرات در تاج های آن به کرونای انگلیسی، کرونای آفریقای ی، کرونای برزیلی و... ایجاد شده و تغییراتی در سرعت، کشندگی و بیماری زایی به وجود آورده و به همین دلیل هشدارهای بهداشتی نیز افزایش یافته است.

در حال حاضر کشور بریتانیا بیشترین مطالعه را روی ویروس کرونا داشته و حتی برای تحقیق روی جهش های کرونا بودجه کلانی تخصیص داده است.

ویروس کرونای انگلیسی به ایران نیز وارد شده و تا امروز 21 نفر به آن مبتلا شده اند  4 نفر از مبتلایان به کرونای انگلیسی در ایران نیز جانباخته اند. این در حالی است که تحقیقات کاملی از جهش کرونای آفریقایی در دست نیست.

تحقیقات نشانگر این است که جهشی از ترکیب ویروس کرونای انگلیسی و کرونای آفریقایی نیز به وجود آمده است.

دکتر طلعت مختاری

دکتر طلعت مختاری، رئیس مرکز ملی آنفلوانزا کشور و استاد گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی وجود دارد که کرونای آفریقایی به ایران ورود پیدا نکند؟ تاکید کرد: در مورد بیماری های تنفسی محدود کردن ورود ویروس بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است ویروس جدیدی که پیدا می شود خیلی سریع در بیشتر نقاط دنیا گسترش می یابد.

کشور هایی که بطور مداوم ویروس های در چرخش را پایش می کنند زودتر ویروس جدید را شناسایی می کنند .ممکن است افرادی بدون علامت وارد کشور شوند و در بدو ورود نمونه آزمایشگاهی هم منفی باشد واگر به درستی قرنطینه نشوند باعث انتقال ویروس شوند.

کرونای آفریقایی ابتلای جوانان را افزایش می دهد

دکتر مختاری افزود: تغییرات در ویروس به وجود می آید و جزء ماهیت ویروس است. در مورد ویروس معروف به کرونای آفریقایی علاوه بر تغییراتی که در ویروس کرونای انگلیسی مشاهده می شود در جاهای دیگر تغییر کرده است و قدرت چسبندگی ویروس به سلول و قدرت تکثیر را افزایش داده است و جوانان هم مبتلا می شوند. باید تحقیق زیادی روی جهش ویروس آفریقایی شود تا قدرت آسیب زایی آن مشخص شود اما کاملا معلوم است که ابتلای  جوانان افزایش یافته است.

جهشی ممکن است در کشوری رخ دهد و با تکثیر ویروس در افراد مبتلا جهش های دیگری به آن افزوده شود. جهش در ویروس ها عجیب نیست. هر ساله واکسن آنفلوآنزا عوض می شود چون ویروس آنفلوآنزا نیز جهش دارد. کرونا نیز یک ویروس است اما چون جدید و ناشناخته است تحقیق و مطالعات بیشتر روی آن انجام می شود و جهش های بیشتری در آن پیدا می شود.

جهش جدید کرونا با ترکیب دو نوع کرونای جهش یافته

رئیس مرکز ملی آنفلوانزا کشور و استاد گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت گفت: در مقالات جدید که بر اساس تحقیقات تازه روی این ویروس شکل گرفته است عنوان شده است که جهشی از ترکیب جهش ویروس انگلیسی و آفریقا وجود دارد. البته  این جهش ها عجیب نیست و می تواند در ویروس رخ دهد. ممکن است جهش انگلیسی در کشوری شیوع پیدا کند و در آن کشور نیز جهش دیگری به آن افزوده شود. جهش در ویروس ها عجیب نیست. هر ساله واکسن آنفلوآنزا عوض می شود چون ویروس آنفلوآنزا نیز جهش دارد. کرونا نیز یک ویروس است اما چون جدید و ناشناخته است تحقیق و مطالعات بیشتر روی آن انجام می شود و جهش های بیشتری در آن پیدا می شود.

جهش ها در ویروس ها همیشه بد نیست

دکتر طلعت مختاری با بیان این که نباید رعب و وحشت در جامعه ایجاد کرد، تاکید کرد: آگاهی و اطلاعات درست باید به مردم داده شود . با توجه به افزایش قدرت انتقال ویروس های جهش یافته، افراد بیشتری آلوده می شوند و در نتیجه موارد بستری و فوت افزایش می یابد بطوریکه در مورد ویروس های جهش یافته اخیر موارد مرگ در گروه سنی بالای شصت سال از ١٠ در هزار به ١٣ در هزار افزایش یافته است. با هر بار تکثیر، ویروس می تواند اشتباه کند و تغییر کند. البته هر تغییری هم نمی تواند ویروس را بدتر کند. بعضی از تغییرات گاهی باعث می شود که ویروس ملایم تر شود. به هر حال تغییر جدیدی در ویروس کرونا به وجود آمده و گسترش بیشتری پیدا کرده است امید است با واکسیناسیون بتوانیم روزی به زندگی عادی برگردیم ولی تا آن زمان باید پروتکل های بهداشتی را جدی گرفته و اجرا کنیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662875 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟