اصلاحیه ماده 5 قانون کار/ مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل می شود؟

کارگران ساختمانی یا فصلی جزو اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه محسوب می شوند و با توجه به کمبود ساخت و سازها در فصل سرما با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کارگران ساختمانی که بیکار هستند، می توانند با پرداخت حق بیمه 7 درصد خود به مدت دو ماه، از خدمات بیمه ای تامین اجتماعی استفاده کنند.

ولی اسماعیلی

ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد مشکلات کارگران ساختمانی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در آخرین جلسه ای که هفته گذشته با رئیس سازمان تامین اجتماعی گذاشتیم، گزارشات مان را در این حوزه به ایشان ابلاغ کردیم. مسئولان تامین اجتماعی نیز به ما ابراز داشتند که هرکس از این عزیزان بیمه شان قطع شده است، آمادگی دارند تا به این مسئله ورود پیدا کنند و به طور مصداقی در هرجا مشکلی برای کارگران وجود داشت آن را پیگیری کنند. بنابراین چنین کار کلی در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار نداشت که با گزارشات نمایندگان در کمیسیون اجتماعی از این به بعد در دست بررسی این سازمان قرار گرفته است.

اسماعیلی در مورد مشکلات بیمه ای کارگران ساختمانی افزود: کارگرانی که سر کار هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، آن هایی هم که سر کار نیستند ولی 7 درصد حق بیمه خود را پرداخت می کنند، بیمه شان قطع نشده و بیمه و دفترچه درمانی آن ها در اختیارشان قرار دارد و می توانند از آن استفاده کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی مجدداً و در جمع بندی مشکل بیمه کارگران ساختمانی، قانون جدیدی در این خصوص مصوب کرد که در آن اصلاحیه ماده 5 قانون کار را در راستای رفع مشکل کارگران ساختمانی اجرا کردیم و طبق این اصلاحیه قرار شد تا این موضوع دوباره بررسی و اصلاح شود.

ولی اسماعیلی اضافه کرد: گزارشاتی که از استان های مختلف در خصوص مشکل بیمه کارگران به دست کمیسیون اجتماعی مجلس رسید را نیز به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده ایم تا آن ها را نیز به صورت مصداقی بررسی کنند. همچنین مقرر شد تا افرادی که 7 درصد بیمه شان را پرداخت می کنند فعلاً حق بیمه شان قطع نشود. به طور کلی پس از پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی قرار است تا جمع بندی نهایی در این راستا به مجلس ارائه شود.

نماینده گرمی در مجلس در پایان و در توصیه به کارگرانی که بیکار شدند و نگران قطع حق بیمه خود هستند تاکید کرد: کارگرانی که بعد از بیکاری 7 درصد بیمه شان را تا دو ماه پرداخت کنند، حق بیمه شان قطع نمی شود و می توانند از خدمات بیمه شان استفاده کنند.

کارگر ساختمانی

بازرسان تامین اجتماعی سخت گیری زیادی برای کارگران ساختمانی انجام می دهند

زمانی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز در بیان مشکلات کارگران ساختمانی در گفت و گویی گفته بود: هم اکنون که فصل کار نیست، بازرسان تامین اجتماعی سخت گیری زیادی برای کارگران ساختمانی انجام می‌دهند و به همین جهت بیمه اکثر اعضا قطع شده است. بازرسان تامین اجتماعی در بازرسی‌های میدانی وقتی کارگری را در محل کار نمی‌بینند بلافاصله بیمه اش را قطع می‌کنند که این امر منجر به قطع سهمیه بیمه می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز با بیان اینکه هم اکنون 61 هزار نفر کارگر ساختمانی در آذربایجان شرقی بیمه شده اند و هفت هزار نفر نیز در نوبت هستند، گفت: سهمیه پارسال آذربایجان شرقی چهار هزار و ۵۰۰ نفر بود در حالی که استان یک استان کارگری است و باید بیش از این باشد.

او گفت: از نظر سهمیه بیمه کارگری در مضیقه هستیم، در حالی که برخی شهر‌ها از جمله شیراز در تعیین سهمیه حق بیمه به روز هستند، اما تبریز به روز نیست و همیشه چند هزار نفر پشت سهمیه منتظر هستند و این امر را به تهران نیز اعلام کرده ایم.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی افزود: مسئله بعدی بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه کار برای این قشر است؛ در حالی که برای کار سخت کارگری این بسیار مشکل و ناممکن است و طبق قانون کار بازنشستگی ۳۰ سال با حقوق ۳۰ روز است لذا از مسئولان و قانونگذاران استدعا داریم در این مورد بازنگری کرده و این قانون را به ۲۵ سال تقلیل دهند.

زمانی همچنین با اشاره به پراکندگی استقرار کارگران ساختمانی در جای جای تبریز گفت: این امر نه تنها زیبنده یک فرد نیست، بلکه از نظر بصری نیز زیبنده تبریز، شهر اولین‌ها نیست و امیدواریم در شهر اولین‌ها کرامت انسانی نیز در مورد کارگران ساختمانی رعایت شود.

او با بیان اینکه هنوز جایگاه خاصی برای انتظار کارگران در این شهر احداث نشده است، گفت: درخواست ما از شهرداری کلانشهر و شهرداران مناطق تبریز این است که در هر میدان جایگاه خاصی برای حضور کارگران ساختمانی ایجاد شود تا به لحاظ کرامت و عزت کارگری نیز شهر اولین‌ها باشد.

زمانی صدور کارت مهارت برای گارکران ساختمانی را برعهده سازمان فنی حرفه‌ای اعلام کرد و افزود: از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌خواهیم که آموزش‌ها را درست انجام دهند چرا که کیفیت آموزش‌ها بسیار پایین است و از استادکاران باتجربه در اخذ آزمون‌ها استفاده شود تا مهارت آموزان با استاندارد‌های به روز آموزش ببینند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه ما در محل کارمان مشکل ایمنی داریم که همواره جان و سلامت کارگر در معرض تهدید است،گفت: کارگر باید مسائل ایمنی در کار را در فنی حرفه‌ای یاد بگیرد و این وظیفه اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای است که علاوه بر آموزش مهارت‌های شغلی، نحوه ایمنی را نیز به کارگر یاد بدهد.

زمانی پایین بودن دستمزد‌ها و مشکلات معیشتی را مسائل مبتلا به همه کارگران ساختمانی عنوان کرد و افزود: بیکاری معضل اصلی کارگران ساختمانی است به طوری که بسیاری از کارگران کمتر از سه روز در ماه کار می‌کنند.

  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟