روش گوگرد زدایی از مازوت / راه های استفاده های مفید از مازوت که انجام نمی دهیم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با توجه به ذخیره مازوت در کشور و عدم توانایی در فروش آن، چندوقتی است که از این سوخت به دلایل متعددی استفاده می شود. یکی از آسیب های عمده این اقدام آن است که هم اکنون در کلانشهرهای کشور و مخصوصاً در شهر تهران، آلودگی شدیدی به واسطه استفاده از این سوخت به وجود آمده.

بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم شناخت آن برای استفاده بهینه و یافتن راهکار برای کمتر کردن خطرات و آسیب های این سوخت، با یکی از متخصصان و کارشناسان حوزه انرژی گفت و گویی ترتیب دادیم.

علیخانی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص سوخت مازوت به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: مازوت برشی از نفت خام تقطیر شده است که برای سوختن در کوره ها و بویلرها و موتوهای تولید قدرت استفاده می شود. این سوخت در بویلرها بیشتر در نیروگاه ها وموتورهای تولید قدرت بعنوان سوخت در نفتکش ها و کشتی ها استفاده می شود، مازوت در برج تقطیر بعد از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست می آید و از هیدروکربن ها با زنجیرهای طویل مثل آلکان ها، سلکلو آلکانها و آروماتیک ها تشکیل شده و در دسته سوخت های صنعتی سنگین قرار می گیرد. متاسفانه در پالایشگاه های کشورما 30 درصد از خوراک ورودی به پالایشگاه ها به دلیل عدم نوسازی و الگو های قدیمی پالایشگاهای داخل کشور که بخش قابل توجه نفت خام تولیدی است به مازوت که ارزانتر از نفت خام است تبدیل می شود که امیدواریم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اقدامات لازم در جهت انتخاب فرایند مناسب مبتنی بر مشخصات کمی و کیفی مازوت تولیدی در پالایشگاه ها انجام دهد.

درصد زیادی از مازوت کشور ما دارای گوگرد است

علیخانی با تاکید بر اینکه مازوتی که در کشور ما به مصرف می رسد دارای درصد زیادی از گوگرد است، گفت: مازوتی که در کشور ما استفاده می شود به علت نوع نفت خام تولیدی که داریم، دارای گوگرد زیادی است، همین مسئله باعث شده که مازوت ما جزو مازوت های نامرغوب محسوب شود. علت استفاده از این سوخت در نیروگاه ها ارزش حرارتی مطلوب وارزان بودن آن است. از طرفی در زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز و عدم توانایی شبکه گازرسانی به نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده می شود. در نیروگاه هایی که از سوخت سنگین مازوت استفاده می کنند، در اثر سوختن مواد نفتی مازوت مقدار زیادی عناصر سمی وارد اتمسفر میشود که حاوی عناصر و فلزات سنگین اعم از منگنز، روی، آرسنیک، سرب و جیوه و اکسید های نیتروژن و گوگرد است  که علاوه بر آلودگی هوا تجمع فلزات سنگین بر روی خاکبارها موجب حوادث زیست محیطی شده است از طرفی این عناصر سمی یکی از عوامل بیماری های صعب العلاج و انواع سرطان ها هستند.

خطرات مازوت یا نفت کوره برای انسان و محیط زیست

این کارشناس حوزه انرژی در مورد اثرات مازوت یا نفت کوره ادامه داد: مازوت به دلیل ارزش حرارتی بالایی که دارد در نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، حال افزایش دمای آب توسط سوختن مازوت در بویلر ها باعث تولید بخار فوق اشباع می شود و در نهایت باعث تولید برق می شود و مواد حاصل از احتراق مازوت، خاکستر و دود است و خطر آلاینده های جوی، برای سلامت مردم، مواد سمی و آلاینده های شیمیایی جوی که از طیق تنفس و حتی پوست جذب بدن میشود باید مورد بررسی قرار بگیرد. به این دلیل نیروگاه های برق دوگانه سوز شده اند، یعنی هم از سوخت گاز استفاده می کنند و هم از مازوت. بهرحال به دلیل فرارسیدن فصول سرد و عدم توانایی شبکه گازرسانی به پالایشگاه ها از سوخت مازوت استفاده می شود و در کل این موارد منجر به آلودگی های زیست محیطی می شود.

روش های کاهش آلودگی سوخت مازوت

علیخانی در مورد کاهش آلودگی های ناشی از سوخت مازوت یا نفت کوره با بیان اینکه 3 روش عمده برای این موضوع وجود دارد، افزود: اولین مورد گوگردزدایی است، قبل از احتراق و استفاده از سوخت مازوت، می توانیم گوگردزدایی انجام دهیم. دومین مورد این است که در حین احتراق و با تغییر فرایند احتراق مازوت به کنترل آن و تبدیل به ترکیبات کم خطر بپردازیم، استراتژی سوم در کاهش خطرات مازوت این است که بعد از احتراق با تصفیه دود حاصل از احتراق به کاهش آلاینده های آن اقدام کنیم.

روش های تخصصی آسیب های مازوت و گوگردزدایی

این کارشناس بهره برداری در پالایشگاه عسلویه در مورد روش های تخصصی کاهش آلودگی های حاصل از سوخت مازوت یا نفت کوره اضافه کرد: اولین مورد، روش هیدروژناسیون است که از مرسوم ترین روش های گوگردزدایی با استفاده از کاتالیست هاست، روش دیگر روش گوگرد زدایی استخراجی مایع-مایع است که از فرایند فیزیکی حلال و محلول استفاده میشود بطوری که محلول در این فرایند نفت کوره یا مازوت و حلال مناسب صورت میگیرد. روش دیگر استفاده از پلیمرهای مولکولی است که برای جذب گوگرد استفاده می شود. همچنین روش دیگر استفاده از اکسیداسیون است که در آن گوگرد با ماده ای اکسید کننده ترکیب می شود و ماهیت ماده تغییر می کند و نهایتاً گوگرد حذف می شود. روش دیگر گوگردزدایی زیستی است که با استفاده از میکروارگانیسم ها و فرآورده های آن به طور کلی گوگردزدایی می کنیم. روش دیگر استفاده از نانوذرات مغناطیسی است و روش بعدی استفاده از خاک رس است که همواره در دسترس ماست و روشی موثر برای گورگردزدایی محسوب می شود. اقدام دیگر که یکی از کاربردی ترین روش های کاهش آلودگی هوای ناشی از مازوت و گوگردزدایی است روش جذبی است؛ روش جذبی به دو صورت انجام می شود که عبارت است از روش جذبی تر و روش جذبی خشک، این فرایند براساس تماس گاز خروجی حاصل از سوختن و ترکبیات گوگردی و گازهای وابسته به گوگرد و سنگ آهک انجام می شود. این روش ها روش هایی هستند که می توانیم متناسب با مکان پالایشگاه، امکاناتی که در دسترس مان هست و بحث کنترل هزینه ها کار پژوهشی انجام دهیم و یکی از روش های ذکر شده را انتخاب کنیم و گوگردزدایی انجام دهیم که باعث کاهش آلودگی شود.

مشکل اصلی استفاده از سوخت مازوت، گوگردزدایی است

علیخانی در پایان تاکید کرد: اکنون مشکل اصلی استفاده از سوخت مازوت همان گوگردزدایی است و ما با روش های ذکر شده می توانیم تا حدودی از آلودگی های مربوط به این موضوع کم کنیم. با این حال انجام این موارد نیازمند استفاده از پتانسیل دانشجویان وفعالیت های پژوهشی جوانان و همچنین محققان در این زمینه است، علاوه براین بحث کنترل آلودگی هوا مستلزم هزینه در حوزه های پژوهشی مدیریت داشتن طرح جامع مبتنی بر مطالعات علمی است ولی متاسفانه در کشور ما مقداری این موضوع بی اهمیت است. اگرچه می توان حداقل در 3 ماهه زمستان مقداری در مدیریت مصرف گاز اقداماتی انجام داد و گاز را به نیروگاه ها رساند و به هر طریقی سوخت های دیگر را جایگرین مازوت یا نفت کوره کرد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟