یک شبه پولدار شده ها ، فرهنگ ازدواج را خراب کردند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با شیوع بیماری کرونا در کشور، هزینه های بسیاری از ازدواج افراد مثل تالارهای بزرگ، مهمانی های متعدد و... کمتر شده است. با این حال با توجه به تورم افسارگسیخته در بازار به نظر می رسد پیش بینی افزایش آمار ازدواج در کشور پیش بینی کاملاً متقنی نباشد.

دکتر احمدرضا اصغرپور ماسوله، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در مورد تاثیر کرونا بر میزان ازدواج ها در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در مورد کاهش یا افزایش آمار ازدواج در یکسال اخیر باید ثبت احوال اظهار نظر کند، اما نکته ی قابل توجه آن است که کرونا علی رغم مصیبت هایی که نه تنها برای کشور ما بلکه برای جامعه بشری ایجاد کرد، مزایایی نیز داشت. یکی از مزایای کرونا حذف شدن مناسک افراطی در بخش هایی چون مراسم ازدواج، ترحیم و درگذشت افراد که زحمت های زیادی گریبان افراد را می گرفت بود، مثلاً باید چندین مراسم، جلسه و پذیرایی مختلف برای یک اتفاق ایجاد می شد. همچنین در مواردی مثل افطاری های افراطی که در ماه رمضان برپا می شد این موضوع امسال رخ نداد. بنابراین کرونا به حذف مناسک افراطی، تجملی و نمایشی در جامعه بسیار کمک کرده است.

بخشی از مردم هزینه مراسمات خود را به خیریه ها اهدا کردند

اصغرپور در مورد تغییر رفتار مردم در دوران کرونا گفت: بخش قابل توجهی از مردم جامعه به جای صرف هزینه های مختلف در جهت نمایش تجملات، به خیریه ها و افراد نیازمند کمک کردند. با این حال اگرچه کرونا در این زمینه کمک های شایانی کرده است اما یکسری صنایع و صنوف که در بلند مدت بر اثر مصارف تجملی به وجود آمدند، متضرر شدند مثل تعداد زیادی آرایشگاه، مراکز فیلم برداری، تالارهای عروسی گران قیمت و امثالهم و بسیاری از افراد سرمایه گذاری شان با شکست مواجه شد.

با افزایش قیمت ها پیش بینی افزایش آمار ازدواج متقن نیست

استادیار جامعه شناسی در خصوص اعتقاد برخی مبنی بر اینکه علت ازدواج، کاهش هزینه های ازدواج است، افزود: اینکه هزینه های مراسم ازدواج در دوران کرونا کاهش پیدا کند با اینکه افراد به خاطر کاهش هزینه ها تشویق به ازدواج شوند دو موضوع متفاوت است. به عبارتی ممکن است علی رغم اینکه هزینه ها کاهش پیدا کرده و هزینه های ازدواج برای عده ای کمتر شده لزوماً با اینکه انگیزه ازدواج برای افراد بیشتر شده باشد برابر نیست. واقعیت این است که بسیاری از کسب و کارها در زمان کرونا با آسیب مواجه شده اند. از طرفی بخش دیگری از هزینه های ازدواج مثل خرید لوازم منزل، طلا و امثالهم نه تنها کاهش نیافته بلکه به خاطر تورم در یکسال اخیر بسیار افزایش هم یافته است. همچنین مشاغل خصوصی و آزاد نیز با مشکل مواجه اند. بنابراین با این توصیفات نمی توان پیش بینی متقنی مبنی بر افزایش آمار ازدواج داشت.

استانداردهای زندگی بعضی افراد برای تشکیل خانواده بیشتر از توانشان است

احمدرضا اصغرپور تاکید کرد: وقتی افراد در مقام سخن می گویند با کدام پول ازدواج کنم؟ به عبارتی از استانداردی که برای زندگی خود قاثلند صحبت به میان می آورند، آن ها معتقدند که با کدام پول می توانند به استانداردی که برای خود تعیین کرده اند برسند. اگر به افرادی که چنین سخنانی به میان می آورند نگاه کنیم، در می یابیم که اتفاقاً این اشخاص سرمایه های لازم برای دستیابی به استانداردهای لازم خود را دارند منتها معتقدند که هزینه های استانداردشان زیاد است و فعلاً برایشان صرف نمی کند. بنابراین اگر افراد استانداردهای زندگی خود را متناسب با توانمندی های خود یکسان کنند، آمار افرادی که به صورت مطلق توانایی ازدواج ندارند کمتر می شود. متاسفانه استانداردهای ذهنی ما بیشتر از توانمندی هایمان است و برای همین مسئله است که همواره عقب می افتیم و در آرزوی ازدواج مطلوب خواهیم ماند. به همین دلیل به نظر می رسد بیش از آن که مسائل اقتصادی مطلق باعث کاهش آمار ازدواج شود، انتظارات اقتصادی در کاهش ازدواج ها تاثیر گذار است.

در مصارف تجملی گویی مردم به دنبال قدرت نمایی و جایگاه اجتماعی خوب می گردند

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در خصوص خرید لوازم غیرضروری جهیزیه که از چند ده سال قبل در شروع زندگی برخی خانواده ها رایج شده است، ابراز داشت: این موضوع به مصرف نمایشی باز می گردد. مصرف نمایشی یعنی مصرف کارکردی به معنای رفع ضرورت زندگی نیست بلکه کارکرد آن این است که دیگران ببینند من چه چیزی دارم. مثلاً در مهمانی که صد نفر وجود دارد، می توانیم 100 پرس غذا تهیه کنیم و از آن ها پذیرایی کنیم، اما به جای آن 200 غذا فراهم می کنیم که وقتی صد نفر از مهمانان غذایشان تمام شد بازهم روی میزها پر از غذا باشد. این به معنای آن نیست که به مردم غذا بدهیم که سیر شوند، بلکه به معنای آن است که مردم ببینند که ما چقدر پول داریم که آن را روی میز غذا هدر می دهیم. همچنین سایر خرج های عروسی نیز اینگونه است که مردم ببینند که برای آرایش عروس و داماد چندین میلیون تومان می توانیم خرج می کنیم. در این مصارف تجملی مثل هزینه های عروسی، گویی مردم به دنبال قدرت نمایی و کسب جایگاه اجتماعی خوب هستند. این مسائل تحلیل های گسترده ای در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند که در این مصاحبه نمی گنجد.

طبقه متوسط بی هویت الگویی برای سایر طبقات اجتماعی شده اند

این جامعه شناس در مورد شکل گیری طبقات اجتماعی مختلف در جامعه اظهار داشت: اکنون طبقه ای در جامعه به وجود آمده که نه ثروتمند هستند که از ثروتمندی خودشان مطمئن باشند و خود را در طبقات ثروتمندان ببینند و نه از طبقه متوسط روشن فکر و تاثیرپذیر و یا متوسط رو به پایین هستند، این ها به دلیل یکسری نابه سامانی های اقتصادی، درآمدهای زیادی کسب کردند و این درآمدهای اقتصادی شان را به رخ دیگران می کشند، حال وضعیت به گونه ای است که قشر متوسط جامعه ما دنباله روی طبقه بی هویتی شده است که می توانیم اسمش را طبقه ثروتمند بی هویت بگذاریم، این افراد جشن های مختلف و تازه ای مثل جشن تعیین جنسیت و امثالهم برپا می کنند و متاسفانه هنجارده شده است. وضعیت به گونه ای است که حتی طبقه تحصیل کرده و متوسط رو به پایین ما به دنبال شبیه شدن به آن ها هستند. همچنین برای طبقه متوسط بی هویت ما این رفتارهای نمایشی و جشن ها حد و مرزی ندارد، یعنی ماشین گران قیمت خود را برای نمایش در خیابان ها می چرخاند، مهمانی های خود را در اینستاگرام و جاهای دیگر به اشتراک می گذارد تا به دیگران ابراز کند که چقدر ثروتمند است. این مسائل در نهایت هزینه های زیادی را به کسانی که از آن ها تبعیت می کنند وارد می کند. این موضوعات تحلیل های گسترده فرهنگی دارد و باید ببینیم چه بلایی بر سر ارزش های فرهنگی جامعه ما آمده که اینگونه بی حد و مرز مصرف محور شده است. کسی از خودش نمی پرسد که این پول از کجا آمده و چطور می توان چنین پولی کسب کرد و فقط جلوه و ظاهر آن را می بینند.

به دنبال ترویج هویت یابی طبقات اجتماعی باشیم

احمدرضا اصغرپور ماسوله در پایان گفت: اگر می خواهیم در جامعه به دنبال ترویج ازدواج باشیم، باید به دنبال ترویج هویت طبقه ای باشیم، به عبارتی کسی که تحصیل کرده است باید تکلیفش با خود مشخص باشد، بداند که کسی که تحصیل کرده است، سرمایه اش از جنس فرهنگی است و قرار نیست که سرمایه ای اقتصادی و آنچنانی داشته باشد و ادای ثروتمندان را دربیاورد. متاسفانه اکنون انواع سرمایه فقط به سرمایه مالی و اقتصادی تقلیل پیدا کرده است، اینکه افراد چه ماشینی داشته باشند، تعداد غذای مهمانی شان چقدر باشد و چه لباسی بر تن کنند. این موضوعات نیازمند بررسی ها و گفتگوهای متعدد در همین زمینه ها است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 645723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟