چه شغل هایی زنان و مردان را نابارور می کند؟ / ناباروری 15درصد از زوجین ایرانی

ناباروری/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به عبارتی در سال 66 میزان باروری در ایران 6.4 بود. طبق این آمار قرار بود تا سال 90 تعداد فرزندان به 4 برسد اما از سال 66 باروری سیر نزولی را در پیش گرفت و میانگین 6 فرزند در هر خانواده در سال 71 به 4 فرزند و در سال 1390 به کمتر از دو فرزند در خانواده های ایرانی رسید و این سیر جمعیت ایران را تهدید می کند. در این میان اما ناباروری 15درصد از زوجین نقش پررنگی را ایفا می کند. طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده استان کرمان با 13درصد بیشترین ناباروری را دارد و 7.5درصد پایتخت نشینان نابارور هستند. دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فوق تخصص ناباروری و استاد دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: اگر زوجی طی 1.5 تا 2 سال با هم زندگی کنند و باروری اتفاق نیفتد ناباروری اتفاق رخ داده است.

وی با اشاره به این که در تمام دنیا شیوع ناباروری در زن و مرد مشخص است، افزود: 40درصد از کل ناباروری ها علت مردانه دارد و 60درصد علت زنانه. در ایران آمار دقیقی درباره ناباروری وجود دارد. حدود 15درصد از زوجین نابارور هستند. در این تحقیق تمام استان های ایران بررسی شده اند. اما مکان زندگی روی ناباروری تاثیری ندارد.

این فوق تخصص ناباروری تاکید کرد: برای ناباروری یک خانم 5-6 علت وجود دارد. هیچ کدام از این علت ها ربطی به جغرافیای زندگی آنها ندارد.

بخش نوزادان

رانندگان در خطر ناباروری

دکتر محمدابراهیم پارسانژاد شغل زنان در ناباروری زنان تاثیرگذار است؟ گفت: مشاغل متفاوت هستند. بعضی از شغل ها مستقیما بر روی ناباروری زنان تاثیر می گذارند. اگر زنی سرکار با یک ماده شیمیایی مخصوص کار کنند یا اگر در فرشبافی کار کنند که نور ندارد و مدام در معرض گرفتن بیماری "سل" است، احتمال ناباروری شان افزایش می یابد. بیماری سل روی لوله های رحم تاثیر می گذارد. شغل هایی که در محیطی با درجه حرارت بالایی سر و کار دارند مانند نانوایی (زنان نیز نان می پزند) می تواند به عنوان شغل مشکل ایجاد کند.

وی با اشاره به شغل های مردانه افزود: درجه حرارت محیط، شغل های استرس زا می تواند در ناباروری مردان تاثیرگذار است. به عنوان مثال رانندگان تریلی مدت طولانی حالت نشسته در محیطی بسیار نامناسب گرم رانندگی می کنند، بنابراین بیضه ها در جای گرم اسپرم نمی سازند.

این فوق تخصص ناباروری با اشاره به این که می توان یک نگاه دیگر هم به تاثیر شغل بر ناباوری داشت، تاکید کرد: سوی دیگر شغل طوری است که مرد مدت طولانی خانه نیست و زمانی که قرار است تخمک گذاری در زن رخ دهد در خانه نیست و حاملگی هم رخ نمی دهد.

ارتباطات نامشروع آخرین دلیل ناباوری در ایران

دکتر محمدابراهیم پارسانژاد در پاسخ به این سوال که علت اصلی ناباروری زنان چیست؟ گفت: در زنان شایع ترین علت تخمک گذاری و نادرترین علت اختلال در لوله هاست. البته این آمار ایرانی اصیل است، چرا که لوله ها به دلیل ارتباطات نامشروع جنسی دچار اختلال می شوند. میکروب داخل لوله را تخریب می کند. اما در کشورهای اروپایی و آمریکا اختلال در لوله ها اولین علت ناباروری است در حالی که با افتخار اعلام می کنیم در ایران این اختلال در لوله ها آخرین علت ناباروری زنان است.

دلایل محیطی چگونه باعث ناباروری می شود؟

وی با اشاره به این که مشکلات در دهانه رحم، رحم، ایمنی، هورمونی و محیطی نیز از دیگر دلایل ناباروری است، تاکید کرد: دلایل محیطی شامل گرما و سرما، نور، حرارت، گرسنگی و تشنگی، خوشحالی، استرس و... می شود. این دلایل روی قشر مغز تاثیر می گذارد و از قشر مغز تمام وارد می شود و توسط پالس های عصبی در هیپوتالاموس می نشیند و از آنجا به هیپوفیز می آید و از آنجا به تیروئید منتقل می شود و از تیروئید هم به تمام بدن ارسال می شود. این پروسه آنقدر مهم است که یک خانم موقع عصبانیت زیاد پریود می شود یا در دوره عصبانیت پریود نمی شود و بهم می ریزد. یکی از علل نازایی های فراوان مسائل روحی است و بعضی مواقع از طریق روانپزشک التیام می یابد.

مهم ترین علت ناباروری مردان مادرزدای است

دکتر محمدابراهیم پارسانژاد با بیان این که ناباروری با علت روحی در مردان و زنان یکسان است، گفت: ناباروری مردها با یک آزمایش اسپرم به راحتی قابل تشخیص است. اما یک خانم علل مختلف دارد و باید تک تک مورد بررسی قرار گیرد. بیشتر علت ناباروری یک مرد مادرزادی است، یعنی یک مرد بدون علت نامشخص اسپرم نمی سازد. البته حرارت، سموم مختلف، پرخونی اطراف بیضه (واریس بیضه) نیز بی تاثیر نیست. اما تغذیه در ناباروری موثر نیست ولی در طب سنتی روی برخی داروها و غذاها تاکید می کنند که طب جدید با آن موافق نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 607738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟