بدسرپرستی 30 ساله حوزه زنان در دولت / درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت زنان به مجلس ارائه شد

زنان / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دولت ها شعار می دهند اما نور واقعیت که به حوزه زنان می تابد، نشان می دهد حوزه زنان بیش از این حد و اندازه بی سامان است. حمایت از زنان فعلا در لایحه ای با عنوان "صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان" خلاصه شده که بیش از 13سال است در حسرت رسیدن به صحن مجلس با بی مهری های بسیار دست و پنجه نرم می کند. از این سو زنان پنجه در پنجه مشکلات انداخته اند و همچنان برای حداقل های حق خود مبارزه می کنند و خستگی از مبارزه را هم فراموش کرده اند.

  توران ولی مراد، فعال حوزه زنان و مدیر شورای همکاری های زنان و مدیر شبکه ایران زنان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره حوزه زنان تاکید کرد: چه ارگانی باید به مسائل زنان بپردازد؟ زن سرپرست خانوار، غیرسرپرست خانوار، فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان روستایی، زنان عشایر و... مشکلات عدیده و فراوانی دارند و می توانید حل کنید ولی حل نمی کنید.

بودجه معاونت زنان صرف چه اموری می شود؟

وی با تاکید بر این سوال که چه کسی متولی رسیدگی به امور زنان است؟ افزود: امور کشور در دست وزارتخانه ها (وزارت اقتصاد و دارایی، بهداشت، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، کشور و...) است. امور زنان نیز از ابتدا به این دلیل تشکیل شد که مسائل و مشکلات زنان را در وزارتخانه های مربوطه پیگیری کند تا رفع شوند. 30 سال است که امور زنان داریم اما معاون امور زنان مان بی سرپرست و بدسرپرست است و به مسائل و مشکلات زنان در کشور کاری ندارد. کارهای خودش را انجام می دهد. در مورد امور زنان دولت اصلاحات، دولت احمدی نژاد و در حال حاضر دولت روحانی هم فرقی ندارند. تنها فرقش این است که برخی خیلی شعار می دهند و ادعا دارند، اما بعضی هایشان ادعا نداشتند و فقط اشتباه فعالیت می کردند. سه دهه است مسائل و مشکلات روی زمین است، در حال تکثیر بوده و از شکلی به شکل دیگر تغییر می کند. آن بالا هم  معاونت زنانی هست که که بودجه ای در اختیار دارد و بودجه وزارتخانه ها را هم جذب می کند.

این فعال حوزه زنان درباره کارهایی که معاونت امور زنان دنبال آن است، گفت: معاونت امور زنان بیشتر دنبال کار توان افزایی سیاسی است . این توان افزایی در بستر سیاسی و مدنی است که اگر بر سر قدرت نبودند بستر مدنی را از دست ندهند و امکانات داشته باشد.

توران ولی مراد / فعال حوزه زنان

معاونت زنان با سند بگوید در جهت رفع مشکلات زنان چه قدمی برداشته است؟

وی با اشاره به این که امور زنان در کشور بی سرپرست است، افزود: معاونت زنان تنها نیست و امور زنان وزارتخانه ها زیر مجموعه آن قرار می گیرد. این معاونت و زیرمجموعه اش کجا در جهت رفع مشکلات زنان قدمی برداشته است؟ حرف ها و کلمه را کنار بگذارید، باید با سند و محتوا این حرفها به اثبات برسد. آنها می گویند در جهت توانمندسازی زنان کار می کنیم اما چرا این در جامعه نمود پیدا نمی کند؟ به همین دلیل از زنان مجلس درخواست کردم که از معاونت زنان تحقیق و تفحص کنید تا مشخص شود که چه فعالیتی داشته و چرا تمام مطالبات زنان روی زمین مانده است؟ از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تا قوانین مصوب مجلس اجرا نشده است. با این شرایط که معاونت زنان به حال خود رها شده است و نظارتی روی آن وجود نداشته، عملا کاری نمی توان در این حوزه انجام داد.

کمیته زنان مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بر عملکرد دولت نظارت می کرد

توران ولی مراد با بیان این که از قوه قضائیه نیز می خواهم که این تحقیقات خود را در این مورد شروع کند، تاکید کرد: دولت یازدهم اولین تفاهمنامه خود را با کمیته زنان مجمع تشخیص مصلحت نظام امضا کرد و بودجه ای به آنها اختصاص داد در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید عملکرد دولت با برنامه توسعه را تطبیق می داد. برنامه پنجم روی زمین ماند و دولت به آن عمل نکرد. کمیته زنان مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بر عملکرد دولت نظارت می کرد اما از همان اول در قالب تفاهم نامه بودجه ای از دولت گرفته و نظارتی نخواهد داشت. این روش که 3دهه است عملکرد دولت ها شده است، اشکال دارد.

زنان را به حوزه  ریاست جمهوری  راه نمی دهند

وی در پاسخ به این سوال که آیا حوزه زنان توانایی ورود به ریاست جمهوری را دارند یا خیر؟ گفت: تعارف نداریم. اصولگرایان ادعا نداشتند اما اصلاح طلبان (دولت اصلاحات و کنونی) یک وزیر زن هم نداشتند. برای رسیدن به ریاست جمهوری کاندیداها باید رجل سیاسی باشند. اول در قانون اساسی به جای "رجل" مرد را قید کردند که دعواها بالا گرفت و آن را به رجل تغییر دادند. رجل سیاسی یعنی شخصیت سیاسی و باید زنان در جریان در جریانات سیاسی پرورش پیدا و سیاست ورزی کرده باشند. وقتی زنان را به حوزه سیاسی راه نمی دهند این صحبت ها شلوغ کاری های بی خاصیت است.

حضور زنان در پست های تشریفاتی

توران ولی مراد با اشاره به این که رئیس اصلاحات که رای خود را از زنان و جوانان گرفته بود یک پست وزارت را به زنان نداد، افزود: در دولت احمدی نژاد اما این مرز شکسته شد و یک خانم وزیر شد. روحانی هم وزیر زن نداشت. چند دهدار و بخشدار را منصوب کرده و از مشارکت زنان آمار و عدد می دهد. چه فایده ای دارد؟ مردم باید به کسی رای دهند که سیاست ورزی کرده باشد. کدام یکی از خانم ها سیاست ورزی کرده اند؟ پست های تشریفاتی را با بودجه اندک به زنان سپردند. در این میان هستند خانم هایی که بلدند باندبازی کنند . این راه که سیاست ورزی نیست.

سرانجام وعده تاسیس وزارت زنان روحانی چه شد؟

این فعال حوزه زنان اظهار کرد: در دهه 60 زنان را در صحنه نظام داشتیم اما این زنان عمدتا پیر و از کار افتاده شده یا فوت کرده اند. اما حالا با حوزه زنان بازی سیاسی می کنند. چون از سال 88 به این سو متوجه شدند زنان را جلو بفرستند تا از شرایطی که به وجود می آید، بهره مند شوند. مانند حسن روحانی که قبل از ریاست جمهوری گفت: "من وزارت زنان ایجاد می کنم!" وزارتخانه زنان چه کاری می توانند انجام دهد؟ امور زنان به عنوان معاون رئیس جمهور مطرح شد تا بین بخشی فعالیت کند و امور زنان را در وزارتخانه ها احیا و مشکلات زنان را حل کند. یک وزارتخانه با بودجه ای معین چه کاری می تواند برای زنان انجام دهد. این حرف کاملا غیرکارشناسی اما دهن پرکن است.

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟