اشتباه زنان در تعیین مهریه

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برخی نیز مهرالسنه را سرلوحه مهریه خود قرار می دهند. مهرالسنه مهریه همسران و فرزندان پیامبر اسلام است که عبارت است از پانصد درهم (برابر پنجاه دینار) است. کمترین مقدار روایت شده چهارصد درهم نقره‌ مسکوک و بیشترین مقدار ذکر شده پانصد درهم نقره‌ مسکوک است. پانصد درهم نقره مسکوک معادل پنجاه دینار طلای مسکوک در نظر گرفته شده است.

کف مهریه چقدر است ؟

هوشنگ پوربابایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکید کرد: مهرالسنه چیزی در روایات به عنوان مهریه حضرت فاطمه (س) شناخته شده است ولی آن را نه می توان به عنوان کف مهریه نه به عنوان سقف مهریه در نظر گرفت. اگر ادعا کنیم از سنت و سیره ائمه اطهار پیروی می کنیم واقعیت این است که برگزاری ازدواج باید به شیوه ای انجام شود که جوانان نکاح کنند.

هوشنگ پوربابایی با اشاره به این که عقد نکاح یک قرارداد است، افزود: چون شخصیت و احکام اخلاقی در این عقد وجود دارد، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اگر بخواهیم مانند سایر عقود به عقد نکاح اهمیت دهیم و با قراردادن شرایط سخت و پیچیده قطعا این عقد انجام نخواهد شد. یکی از ارکان عقد نکاح مهریه است.

مهرالسنه و سادگی ازدواج

هوشنگ پوربابایی گفت: معتقدم که عرف جامعه برگزاری مهریه های سنگین برای تعادل شرایط اقتصادی که قانونگذار برای مرد قرار داده اند. زنان می پندارند که اگر شرایط را نمی توانند تغییر دهد با مهریه می توانند شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند که این رویه کاملا اشتباه است. اراده خصوصی مهریه مهم است قانونگذار نیز برای مطالبه و تعیین مهریه و حتی نحوه اجرای آن تعیین کند. اما این راهکارها مفید به فایده نبوده است. اگر قانونگذار یا طرفین بخواهند این شرایط را بهینه کنند شروطی که دست مرد را باز کرده است که بتواند در شرایط ناگوار زندگی به زن فشار بیاورد را تعدیل کند. مهرالسنه اما تبعیت اجرایی ندارد و هر کسی می تواند از آن تبعیت کند یا خیر. افرادی که مهرالسنه را الگوی خود قرار می دهند سادگی را پیشه می کنند.

زمانی یک قرارداد مستمر و عادلانه خواهد بود که شروط آن عادلانه باشد. اگر شرایط یکجانبه باشد این قرارداد انتهایی نخواهد داشت. وقتی مرد حقوقی مانند حق خروج از کشور، تحصیل، اشتغال، مسکن، ازدواج مجدد بدون اجازه، طلاق و... را از زنی می گیرد و در زمان عقد این حقوق را اختیار خود قرار می دهد، مبادلات یک عقد نکاح متعادل نیست. بنابراین تقاضا دارم که قانونگذاران این شرایط را بررسی و بازبینی کنند و به این شرایط تعادل بخشند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟