شرکت های بورسی سازمان تامین اجتماعی ، شستا را بشناسید + اینفوگرافیک

به گزارش رکنا، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شرکتی متشکل از حدود ۱۸۰ شرکت است که در نمودار زیر می‌توانید هرم زیرمجموعه‌های آن را مشاهده کنید.

شرکت های بورسی تامین اجتماعی

بررسی روند سودآوری شستا طی سالیان اخیر حکایت از آن دارد که این شرکت در قیاس با شرکت های هم تراز خود عملکرد بسیار بهتری داشته است.

شستا ۱۶۶ شرکت مدیریتی دارد و ۸۹ شرکت غیرمدیریتی که در تاریخ ۳۱خرداد سال ۱۳۹۹ با عرضه سهام شستا در بورس، ۱۱.۶ درصد سهامداران شستا را افراد حقیقی و حقوقی خرد تشکیل دادند و ۸۸.۴ درصد سهام این هلدینگ در اختیار سازمان تأمین اجتماعی بوده است.

از اتفاقات مهمی که این هلدینگ در سال جاری به آن دست یافت این بود که پس از ۲۲ سال شستا موفق به دریافت گزارش مقبول یا به اصطلاح clean از سازمان حسابرسی شده است

کسب رتبه اعتباری A+ با ثبات از موسسه رتبه بندی پایا که لایسنس خود را از اتحادیه اروپا دریافت کرده، از دیگر اتفاقات و دستاوردهای سال جاری شستا بوده است.

بررسی روند سودآوری شستا طی سالیان اخیر حکایت از آن دارد که این شرکت در قیاس با شرکت های هم تراز خود عملکرد بسیار بهتری داشته به گونه ای که سود خالص شستا طی دوره دو ساله با رشد ۳۲۷ درصدی ۱۹۲۸۲ میلیارد تومان بوده که این رقم در وغدیر رشد ۹۳ درصدی و در وصندوق ۱۰۴ درصد بوده است.

از دیگر توفیقات شستا ایفای ۱۰۸ درصد تعهدات ارزی این هلدینگ در سال ۹۸ بوده است، همچنین در پنج ماهه نخست امسال ۱۰۶ درصد به تعهدات ارزی در سامانه نیما عمل شده که حاکی از ایفای کامل تعهدات ارزی و رعایت کامل مقررات بانک مرکزی در خصوص فروش ارز دارد.

از شرکت های بورسی تامین اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صبا تامین

نفت و گاز

دارو

صنایع نوین

سیمان

صدر تامین

صنایع عمومی

انرژی

کشتیرانی

با سودآورترین شرکت های شستا آشنا شوید

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.شرکت شستا با سابقه بیش از ۳۵ ساله خود معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا را از آن خود کرده است.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی امروز و در شرایطی که حدود ۲ میلیون و ۷۰ هزار کد در این عرضه مشارکت داشتند برای اولین بار و با ارزش ۱۳۵۴۳ میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد که یک رکورد تاریخی در بورس کشور بود.باتوجه به تاثیر گذاری شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری در سوددهی شستا قصد داریم سودآورترین شرکت های شستا را معرفی و بررسی کنیم.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو)

تاپیکو در زمینه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز، با تمرکز بر صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی، همچنین سرمایه‌گذاری و مدیریت بر مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی فعالیت می‌کند. شرکت تاپیکو در سال ١٣٨٢ توسط شستا تأسیس شد و در سال مالی ۱۳۹۴ درآمدی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان کسب نمود و در رتبه ٢٧ از فهرست صد شرکت برتر ایران، بر پایه میزان درآمد سالیانه، قرار گرفت. تاپیکو دارای واحد حسابرسی داخلی بوده که علی رغم تمام محدودیت‌ها و عدم تأمین نیرو و امکانات یکی از فعالترین واحدهای سازمانی بوده‌است و شاید بتوان گفت در میان هلدینگ‌های شستا رتبه ۱ را در فعالیت و تلاش به خود اختصاص داده است.

این شرکت در گزارش سود و زیان شرکت اصلی خود با رشد خیره کننده ۲.۳ برابری به نسبت سال مالی ۹۷، بیش از ۳ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است که از این مبلغ ۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان با تصمیم مجمع عمومی میان سهام داران توزیع شد. ۹۳ درصد از این سود مربوط به بخش پتروشیمی، ۵ درصد مربوط به حوزه نفت و گاز و ۲ درصد مربوط به سایر صنایع بوده است.تاپیکو هم اینک از تنوع بالای پرتفوی، وجود پروژه‌های متنوع و توان توسعه پایدار در سود آوری، مشارکت در طرح‌های بزرگ برخودار است.

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین

این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در حوزه بازار سرمایه، رفع نیاز شرکت‌های تابعه آن در حوزه‌هایی همچون خدمات تأمین مالی و ارزی، واگذاری تخصصی شرکت‌ها، سبدگردانی و بازارگردانی سهام، از مهم‌ترین وظایف حاکمیتی هلدینگ صبا تأمین است.این شرکت فروردین ماه ۹۸ با عرضه در بازار سرمایه طی یک هفته ۲۱ درصد سود برای سهام داران محقق کرد بعلاوه حدود ۲ میلیون و ۷۰ هزار کد در این عرضه مشارکت داشتند.بر اساس گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ این شرکت دارای هشت زیرمجموعه اصلی می‌باشد که عبارتند از:

شرکت کارگزاری باهنر

شرکت کارگزاری صبا تامین

شرکت کارگزاری بیمه تامین آینده

شرکت سرمایه گذاری هامون شمال

شرکت خدمات مدیریت صبا تامین

شرکت ماکرو اینترنشنال سرویس امارات

شرکت کارگزاری صبا تأمین که زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین است، به لحاظ حجم معاملات سال‌هاست یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کارگزاری در بورس اوراق بهادار تهران محسوب می‌شود. به عنوان نمونه در بهار ۱۳۸۸ با انجام ۱۶٫۴۷٪ کل معاملات در صدر شرکت‌های کارگزاری بود و در نیمه اول سال ۱۳۹۷ با ۵٫۶۶٪ در رتبه دوم قرار داشت.

سرمایه گذاری صدر تأمین (تاصیکو)

شرکت سرمایه­ گذاری صدرتأمین در سال ۱۳۷۸ ، با سرمایه ثبتی یک میلیارد ریال ، تحت پوشش شرکت سرمایه­ گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان یکی از هلدینگ های تخصصی در حوزه صنایع کاشی وسرامیک در قالب سهامی خاص تاسیس شد. در سال ۱۳۸۷ و با توجه به سند چشم­ انداز شرکت سرمایه­ گذاری تامین اجتماعی (شستا) ، جهت­ گیری جدیدی برای هلدینگ صدرتامین تعیین و ورود به حوزه صنعت کانی­های فلزی و غیرفلزی در دستور کار این هلدینگ قرار گرفت.

تاصیکو نیز طی سال اخیر با افزایش حاشیه سود خالص از ۲۰٪ به ۲۹٪ و افزایش بازده دارایی‌ها از ۱۴٪ به ۲۱٪ در پایان ۹ ماهه سال ۹۸ نسبت به مشابه سال قبل،رشد ۱۲۵٪ ارزش روز پرتفوی بورس هلدینگ از ۵۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۱۷۰۰ میلیارد تومان در پایان ۹ ماهه سال ۹۸ نسبت به مشابه سال قبل موفقیت خوبی در عرصه سرمایه گذاری داشته است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 642358 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟